28.04.2015 (10:45)brak komentarzy
Google wspiera dziennikarstwo. Rusza Digital News Initiative
Google oraz ośmiu europejskich wydawców prasowych ogłaszają uruchomienie programu Digital News Initiative (DNI). Program ma na celu wspieranie wysokiej jakości dziennikarstwa w Europie dzięki wykorzystaniu technologii i innowacji.
Współtwórcami programu są: Les Échos (Francja), FAZ (Niemcy), The Financial Times (Wielka Brytania), The Guardian (Wielka Brytania), NRC Media (Holandia), El Pais (Hiszpania), La Stampa (Włochy), Die Zeit (Niemcy) oraz organizacje takie jak: Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC), Global Editors Network (GEN) i International News Media Association (INMA).
Program Digital News Initiative skupi się na trzech najważniejszych obszarach:
• Rozwój produktów: Google i wydawcy prasy utworzą grupy robocze w celu nawiązania stałego dialogu na temat możliwości rozwoju produktów pozwalających na zwiększenie dochodów, liczby czytelników oraz ich zaangażowania.
- Grupa robocza ds. produktów będzie niewielkim organem złożonym z przedstawicieli dużych i małych europejskich wydawców reprezentujących priorytety branży informacyjnej. Będzie stanowić platformę dialogu skoncentrowanego na tematach reklamy, materiałów wideo, aplikacji, danych, płatnego dostępu do informacji oraz usługi Google News.
- Google wraz z partnerami rozpoczęli przegląd pomysłów i produktów i będą zajmować się kolejnymi z nich wraz z rozwojem DNI.
- Celem jest nawiązanie dialogu pozwalającego na opracowanie produktów, które przyczynią się do rozwoju branży informacyjnej na świecie.
• Wspieranie innowacji: Google będzie wspierał i propagował innowacje w dziennikarstwie cyfrowym przez kolejne trzy lata.
- W tym okresie Google przekaże 150 mln euro na projekty przedstawiające nowe podejście do praktyki dziennikarstwa cyfrowego.
- O wsparcie będą mogły ubiegać się wszystkie podmioty pracujące nad innowacjami
w dziedzinie wiadomości internetowych, w tym wydawcy prasowi, podmioty działające wyłącznie w środowisku internetowym oraz nowe przedsiębiorstwa działające
w dziedzinie nowych technologii.
- W ramach programu DNI zostaną ustanowione odpowiednie kryteria i procesy
w porozumieniu z grupą doradczą złożoną z wydawców oraz organizacji posiadających doświadczenie w przyznawaniu dotacji w branży dziennikarskiej.
- Zgłoszenia będą oceniane z uwzględnieniem poziomu innowacyjności, wykonalności oraz potencjalnego wpływu.
• Szkolenia i badania:
Google zainwestuje w nowe zasoby szkoleniowe i rozwojowe dla dziennikarzy
i serwisów informacyjnych w Europie, które będą obejmowały:
- utworzenie dedykowanych zespołów w Paryżu, Hamburgu i Londynie, których zadaniem będzie współpraca z serwisami informacyjnymi nad rozwojem umiejętności cyfrowych;
- nawiązanie współpracy w zakresie szkoleń z organizacjami zrzeszającymi dziennikarzy, w tym Europejskim Centrum Dziennikarstwa (EJC), WAN-IFRA, GEN, Centre for Investigative Reporting (CIR) oraz Hacks/Hackers - organizacją zrzeszającą dziennikarzy i specjalistów w zakresie nowych technologii;
- rozwój internetowych zasobów i narzędzi dla dziennikarzy.
Google będzie wspierał badania nad ewolucją krajobrazu medialnego, które początkowo będą obejmowały:
- rozszerzony, obejmujący 20 krajów raport Reuters Institute Digital na temat konsumpcji informacji oraz zachowań użytkowników w Europie;
- granty na badania akademickie nad zastosowaniem metod modelowania matematycznego w dziennikarstwie, w tym sprawozdawczości wspomaganej komputerowo, crowdsourcingu informacji oraz wniosków opartych na danych;
- rozszerzenie programu Google Journalism Fellowships na region Europy.
Celem programu jest wspieranie zrównoważonego rozwoju branży informacyjnej oraz promowanie innowacyjności w dziennikarstwie cyfrowym poprzez stałą współpracę i dialog między sektorem nowoczesnych technologii a sektorem informacyjnym. W założeniu program DNI ma objąć również innych europejskich wydawców. Wszystkie podmioty działające w obszarze mediów cyfrowych będą mogły wziąć udział we wszystkich lub dowolnie wybranych częściach programu.
Internet oferuje niesamowite możliwości, jeżeli chodzi o rozwój i rozpowszechnianie wspaniałego dziennikarstwa. Pojawia się jednak uzasadnione pytanie, jak utrzymać wysoką jakość dziennikarstwa w erze cyfrowej. W ramach programu Digital News Initiative, Google będzie współpracował z wydawcami prasy oraz organizacjami zrzeszającymi dziennikarzy przy tworzeniu bardziej zrównoważonych modeli działania w branży informacyjnej. To dopiero początek. Zapraszamy innych do przyłączenia się do nas - mówi Carlo D`Asaro Biondo, wiceprezes Google w Europie ds. relacji strategicznych
Program Digital News Initiative skupi się na trzech najważniejszych obszarach:
• Rozwój produktów: Google i wydawcy prasy utworzą grupy robocze w celu nawiązania stałego dialogu na temat możliwości rozwoju produktów pozwalających na zwiększenie dochodów, liczby czytelników oraz ich zaangażowania.
- Grupa robocza ds. produktów będzie niewielkim organem złożonym z przedstawicieli dużych i małych europejskich wydawców reprezentujących priorytety branży informacyjnej. Będzie stanowić platformę dialogu skoncentrowanego na tematach reklamy, materiałów wideo, aplikacji, danych, płatnego dostępu do informacji oraz usługi Google News.
- Google wraz z partnerami rozpoczęli przegląd pomysłów i produktów i będą zajmować się kolejnymi z nich wraz z rozwojem DNI.
- Celem jest nawiązanie dialogu pozwalającego na opracowanie produktów, które przyczynią się do rozwoju branży informacyjnej na świecie.
• Wspieranie innowacji: Google będzie wspierał i propagował innowacje w dziennikarstwie cyfrowym przez kolejne trzy lata.
- W tym okresie Google przekaże 150 mln euro na projekty przedstawiające nowe podejście do praktyki dziennikarstwa cyfrowego.
- O wsparcie będą mogły ubiegać się wszystkie podmioty pracujące nad innowacjami
w dziedzinie wiadomości internetowych, w tym wydawcy prasowi, podmioty działające wyłącznie w środowisku internetowym oraz nowe przedsiębiorstwa działające
w dziedzinie nowych technologii.
- W ramach programu DNI zostaną ustanowione odpowiednie kryteria i procesy
w porozumieniu z grupą doradczą złożoną z wydawców oraz organizacji posiadających doświadczenie w przyznawaniu dotacji w branży dziennikarskiej.
- Zgłoszenia będą oceniane z uwzględnieniem poziomu innowacyjności, wykonalności oraz potencjalnego wpływu.
• Szkolenia i badania:
Google zainwestuje w nowe zasoby szkoleniowe i rozwojowe dla dziennikarzy
i serwisów informacyjnych w Europie, które będą obejmowały:
- utworzenie dedykowanych zespołów w Paryżu, Hamburgu i Londynie, których zadaniem będzie współpraca z serwisami informacyjnymi nad rozwojem umiejętności cyfrowych;
- nawiązanie współpracy w zakresie szkoleń z organizacjami zrzeszającymi dziennikarzy, w tym Europejskim Centrum Dziennikarstwa (EJC), WAN-IFRA, GEN, Centre for Investigative Reporting (CIR) oraz Hacks/Hackers - organizacją zrzeszającą dziennikarzy i specjalistów w zakresie nowych technologii;
- rozwój internetowych zasobów i narzędzi dla dziennikarzy.
Google będzie wspierał badania nad ewolucją krajobrazu medialnego, które początkowo będą obejmowały:
- rozszerzony, obejmujący 20 krajów raport Reuters Institute Digital na temat konsumpcji informacji oraz zachowań użytkowników w Europie;
- granty na badania akademickie nad zastosowaniem metod modelowania matematycznego w dziennikarstwie, w tym sprawozdawczości wspomaganej komputerowo, crowdsourcingu informacji oraz wniosków opartych na danych;
- rozszerzenie programu Google Journalism Fellowships na region Europy.
Komentarze