Łukasz Szewczyk24.11.2015 (19:47)1 komentarz

Coraz częściej podczas oglądania TV korzystamy z internetu

Lwia część internautów z rynków łączy się z siecią w czasie oglądania telewizji, wielu z nich poprzez urządzenia mobilne - smartfony i tablety. Młodsi użytkownicy chętniej oglądają wideo w sieci niż w telewizji - wynika z raportu MEC Multiscreen Study.
nowoczesna telewizja
Internauci niekorzystający z sieci w czasie oglądania telewizji są już w mniejszości - wynika z MEC Multiscreen Study, czyli badania przeprowadzonego na grupie 5 tys. internautów na rynkach Polski, Czech, Węgier, Rumunii i Rosji przez agencję mediową MEC. Większości badanych zdarza się równolegle korzystać z tych mediów, a ok. połowa oglądając telewizję surfuje po sieci na smartfonie lub tablecie.
MEC Multiscreen Study
MEC Multiscreen Study
Mimo, że skala zjawiska jest olbrzymia, tylko część promujących się w telewizji reklamodawców motywuje widzów do wejścia na ich strony internetowe i/lub do mediów społecznościowych, by tam podjąć dalszą interakcję z konsumentem. Alarmującą statystyką jest jednak przede wszystkim odsetek reklamodawców, którzy zapraszają widzów do sieci, a nie mają mobilnej wersji strony internetowej. Dla widzów, którzy zdecydują się skorzystać z zaproszenia oznaczać to może dyskomfort i przełożyć się na złe doświadczenia dotyczące marki.

MEC Multiscreen Study
MEC Multiscreen Study
Telewizja i internet na ujętych w badaniu rynkach stanowią od 60 proc. (Węgry) do blisko 80 proc. (Polska, Rumunia) budżetów mediowych reklamodawców.

- Od skutecznego wykorzystania ich w kampaniach zależy więc zasadnicza część zwrotu z inwestycji w reklamę. Zjawisko multiscreeningu, które w ostatnich latach zmieniło i wzbogaciło sposób oglądania telewizji, najwyraźniej nie jest docenione w strategiach reklamodawców w regionie - komentuje Anna Lubowska, szefowa MEC na region Europy Środkowo-Wschodniej, Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw.

MEC Multiscreen Study
MEC Multiscreen Study
Powody, dla których trend multiscreeningu należy uwzględniać w strategiach budowania obecności w TV oraz w sieci, dostarczają kolejne wyniki MEC Multiscreen Study. Odsetek użytkowników sieci, którym zdarza się wyszukiwać w internecie informacji o markach reklamowanych w telewizji, sięga od 40 proc. (Węgry) do 77 proc. (Czechy, Rumunia). W Rosji zdarza się to 74 proc. internautów, a w Polsce - 58 proc.

To w czasie bloków reklamowych widzowie częściej wchodzą do internetu niż w czasie programów, co dodatkowo sprzyja możliwości wykorzystania uwagi konsumentów przez reklamodawców.

MEC Multiscreen Study
MEC Multiscreen Study
- Fakt, że właśnie w czasie bloków reklamowych następuje podzielenie uwagi widzów między internet i telewizję, nie działa jednoznacznie na niekorzyść tej ostatniej. Może to wstrzymywać odpływ widzów od odbiorników TV w czasie bloków reklamowych, w porównaniu z czasami "przedmobilnymi". Paradoksalnie więc smartfon i tablet odbierając część uwagi, często zapewniają jednak obecność widza przed telewizorem. Reklamodawcy powinni tę szansę wykorzystać - mówi Rogier Croes, chief digital officer na region Europy Środkowo-Wschodniej, Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw.

Jak zaznacza, wykorzystanie powszechności multiscreeningu, nie sprowadza się do stworzenia odpowiedniego kontentu na stronę i zapewnienie jej wersji mobilnej. - Także na poziomie mediowym oferujemy dziś klientom szereg rozwiązań maksymalizujących skuteczność kampanii na różnych ekranach. Już dziś mamy technologię "nasłuchującą" spoty telewizyjne i pozwalającą wyemitować niemal w tym samym momencie wideo np. konkurencyjnej marki na ekranie smartfona czy tabletu - dodaje Rogier Croes.

Badanie zrealizowano metodą CAWI na grupach 5 tys. konsumentów (po 1 tys. z każdego rynku) przez MEC Analytics & Insight w Polsce, Czechach, Rumunii, Węgrzech I Rosji.
MEC

Komentarze (1 - 1 z 1)

Przeglądanie internetu podczas oglądania TV świadczy o słabej zawartości programowej telewizji. A po drugie jest bez sensu bo użytkownik/telewidz jest rozproszony i nie skupia się na jednej rzeczy. Po trzecie (i najważniejsze) młodzi chętniej korzystają z internetu co dowodzi, że TV to przeżytek i tylko kwestia czasu aż zostanie wyparta przez sieć, która jest obecnie najbardziej obiektywnym i niezależnym źródłem informacji.
 6