Łukasz Szewczyk06.06.2013 (10:13)brak komentarzy

Internet mobilny napędza rozwój rynku mediów (raport PwC)

Do 2017 r. globalne wydatki na rozrywkę i media przekroczą 2,1 bln USD. Rynek polski w nadchodzących latach będzie rósł w tempie 3,2% rocznie, osiągając w 2017 r. wartość 11,4 mld USD - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PwC "Global Entertainment and Media Outlook 2013-2017".
Największy wzrost rynku mediów i rozrywki w okresie objętym raportem (2013-2017) odnotują Chiny, Brazylia, Indie, Rosja, Bliski Wschód i Afryka Północna, Meksyk, Indonezja i Argentyna. Prognozowana średnioroczna stopa wzrostu przychodów (CAGR) dla tych rynków jest ponad dwukrotnie większa niż dla całej branży rozrywki i mediów globalnie. W 2017 r. będą one odpowiadać za 22% łącznych światowych przychodów branży, co niemal podwoi ich udział wobec 12% w 2008 r. Na tle tych krajów, wydatki na rozrywkę i media w Polsce będą rosły znacznie wolniej - w tempie 3,2% rocznie, zbliżonym do rozwiniętych krajów Europy Zachodniej.W najbliższych latach najistotniejszy wpływ na kształt rynku rozrywki i mediów będą nadal miały dwa główne czynniki: dalsza cyfryzacja rozrywki i mediów oraz rosnące znaczenie urządzeń mobilnych. W skali świata w 2014 r. przychody z mobilnego dostępu do Internetu w wysokości 259 mld USD będą stanowić ponad 50% całkowitych wydatków na dostęp do Internetu, przewyższając wydatki na kablowy Internet szerokopasmowy. Wydatki na Internet mobilny powinny przekroczyć wydatki na Internet kablowy w USA i Korei Południowej w 2013 r., w Wielkiej Brytanii w 2015 r., a w Polsce dopiero po zakończeniu okresu objętego prognozą PwC (po 2017 r.). Wydatki na cyfrową rozrywkę i media, którym sprzyja upowszechnienie inteligentnych urządzeń elektronicznych, do 2017 r. będą stanowić 44% całkowitych wydatków na dojrzałych rynkach (w Polsce 42%), co niemal podwoi ich poziom w stosunku do 2008 r. i będzie stanowić wzrost w porównaniu z 34% w 2012 r.

Rynek polski ogółem
W Polsce najszybciej w nadchodzących latach będą rozwijały się te segmenty rynku mediów i rozrywki, które są związane z technologiami cyfrowymi, czyli dostęp do Internetu, reklama w Internecie oraz gry wideo. W prognozowanym okresie 2013-2017 r., rynek reklamy w Polsce będzie rósł w średniorocznym tempie 3,9% CAGR, napędzany głównie przez wzrost reklamy internetowej średniorocznie o ponad 10% CAGR. W 2017 r. reklama telewizyjna utrzyma dotychczasową dominującą pozycję, stanowiąc nadal ponad 39% rynku reklamy w Polsce, jednak wydatki na reklamę w Internecie osiągną podobny udział - 37% wartości rynku.

Wartość poszczególnych segmentów rynku mediów i rozrywki w Polsce
Wartość poszczególnych segmentów rynku mediów i rozrywki w Polsce
Prognozowana zmiana udziałów poszczególnych segmentów rynku reklamy w Polsce
Prognozowana zmiana udziałów poszczególnych segmentów rynku reklamy w Polsce
Dostęp do Internetu w Polsce i na świecie

• Rynek dostępu do Internetu analizujemy głównie w podziale na Internet szerokopasmowy oraz mobilny.

• Globalnie jest to potężny rynek wart - wg danych PwC - 394 mld USD w 2012 r. z potencjałem wzrostu do poziomu 665 mld USD do 2017 r. (11% CAGR). Podobnie jak w Polsce tak i na świecie zauważalny jest dynamiczny rozwój mobilnego dostępu do Internetu, co przełoży się na wzrost jego wartości ze 185 mld USD w 2012 r. do 385 mld USD w 2017 r. (15,8% CAGR), przy jednoczesnej niższej dynamice wzrostu tradycyjnego dostępu do Internetu na poziomie 6,1% CAGR. W efekcie już w 2014 r. rynek mobilnego dostępu do Internetu będzie stanowił ponad 51% wartości globalnego rynku dostępu do sieci.

• A jaka sytuacja czeka nas w Polsce? O ile jeszcze w 2012 r. rynek Internetu mobilnego w Polsce stanowił zaledwie połowę wartości tradycyjnego dostępu (712 mln USD wobec 1390 mln USD) to już sama dynamika wzrostu rynku mobilnego Internetu (CAGR na poziomie 14,5% wobec 3,5% dla tradycyjnego dostępu do sieci) pozwoli znacząco zmniejszyć dystans do 2017 r., kiedy to wartość rynku mobilnego prognozujemy na 1400 mln USD wobec 1650 mln USD dla szerokopasmowego Internetu.

• Możemy zatem mówić o spodziewanym znaczącym wzroście rynku mobilnego Internetu na przestrzeni kolejnych 5 lat, przy jednoczesnym wchodzeniu w fazę nasycenia przez rynek szerokopasmowy (poziom penetracji 45%). Oczywiście kluczowy dla rozwoju Internetu mobilnego będzie zarówno w Polsce jak i na świecie postęp w zakresie budowy sieci 4 generacji jak i ceny smartfonów. Dodatkowo na naszym rynku istotne znaczenie mogą mieć fundusze europejskie przeznaczone na poprawę infrastruktury - powyższe czynniki przełożą się na wzrost liczby użytkowników Internetu mobilnego do poziomu 20 milinów w 2017 r.

• Przyglądając się najszybciej rozwijającym się rynkom świata, mimo dwu cyfrowych wzrostów, nasz rynek będzie wyglądał skromnie - dla porównania na Bliskim Wschodzie i w Afryce stopa wzrostu rynku mobilnego Internetu osiągnie poziom CAGR bliski 33% między 2012 a 2017 r., czego kluczowym czynnikiem będzie znaczący wzrost liczby użytkowników (CAGR na poziomie prawie 38%).
Rynek dostępu do Internetu, a szczególnie jego cena i parametry techniczne są kluczowe dla rozwoju całego rynku mediów, w tym głównie treści multimedialnych. Na rynkach rozwiniętych sam dostęp do Internetu już dawno przestał być produktem luksusowym stąd i wzrosty na rynkach zachodnioeuropejskich czy w USA na średniorocznym poziomie odpowiednio 2,6% oraz 4,4% dla Internetu szerokopasmowego oraz 14,3% i 16,5% dla Internetu mobilnego będą znacząco niższe w porównaniu z rynkami azjatyckim czy afrykańskim, gdzie potencjał wzrostu dla rozwoju dostępu do sieci jest znacząco wyższy. Dla przykładu w Indiach średnioroczny wzrost wartości rynku mobilnego dostępu do Internetu będzie rósł na poziomie ponad 30% rocznie, a w Pakistanie nawet ponad 70% rocznie. W Polsce po latach nadrabiania zaległości dostęp do Internetu przestał być 'produktem' luksusowym stąd i pole do dalszych wzrostów rynku w okresie kolejnych 5 lat szacowane jest na poziomie 14,5% rocznie - podkreśla Marcin Kałkucki, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC
PwC