Łukasz Szewczyk21.07.2016 (12:24)5 komentarzy

Operatorzy pod lupą UOKiK za utrudnianie dostępu do nagrań rozmów sprzedażowych

Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, Orange Polska oraz T-Mobile Polska. Urząd sprawdzi zakres i sposób udostępniania przez operatorów nagrań rozmów sprzedażowych. Play wcześniej wprowadził zalecenia UOKiK.
smartfon telefon
Jednym z często wybieranych przez konsumentów kanałów komunikacji z operatorem telekomunikacyjnym jest infolinia czy telefoniczne centrum obsługi. Podczas rozmowy z konsultantem, można uzyskać informacje na temat świadczonych usług oraz dokonać zmiany obowiązującej lub ustalić warunki nowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Rozmowy z infolinią są zazwyczaj nagrywane, o czym konsumenci są informowani przez operatorów.
Z informacji, które docierają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że konsumenci często nie mają dostępu do treści nagrania, zwłaszcza w toku postępowania reklamacyjnego. Z drugiej strony, operatorzy telekomunikacyjni w odpowiedziach na reklamacje posługują się argumentem przeprowadzenia weryfikacji prawidłowości procesu zawierania czy zmiany umowy w oparciu o odsłuchanie zapisu rozmowy sprzedażowej.

- Brak możliwości weryfikacji nagrania ze strony konsumenta może w znaczny sposób naruszać jego prawa. Operator bowiem, posiadając dostęp do zapisu nagrania rozmowy sprzedażowej, na jej podstawie dokonuje jednostronnej interpretacji ustaleń, co pozostaje poza kontrolą drugiej strony umowy - tłumaczy Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W związku z wymienionymi nieprawidłowościami na rynku usług telekomunikacyjnych Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, Orange Polska oraz T-Mobile Polska sprawdzające zakres i sposób udostępniania nagrań rozmów sprzedażowych. Urząd zweryfikował także działania operatora sieci Play, P4, który w wyniku tzw. miękkiego wystąpienia skierowanego przez Urząd, dobrowolnie zmienił swoją praktykę i udostępnia konsumentom nagrane rozmowy.

Jednocześnie Urząd przypomina o nałożonym na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązku przechowywania i udostępniania treści nagrania, w trakcie którego doszło do zmiany warunków umowy.

Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, dostawca usług powinien utrwalić oświadczenie abonenta złożone za pomocą środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonicznie. Nagranie powinno być przechowywane do końca umowy, a jego treść udostępniona abonentowi przede wszystkim w trakcie postępowania reklamacyjnego.

Komentarze (1 - 5 z 5)

kiedyś potrzebowałem nagrań z takiej rozmowy do reklamacji i bez problemu dostałem. ale to było u starego operatora, teraz jestem w t-m i dopłaciłem 5 zł do uproszczonego abonamentu za brak zgody marketingowej i już prawie nikt nie dzwoni, tylko, jak mi się umowa kończy. ale procedurę UOKiKu bardzo popieram! ;)
 3  
teraz jestem w t-m i dopłaciłem 5 zł do uproszczonego abonamentu za brak zgody marketingowej i już prawie nikt nie dzwoni, tylko, jak mi się umowa kończy.
Dziwne. Ja na ten przykład jestem w Nju Mobile (na kartę) od 3 lat i jeszcze ani razu żaden naganiacz od nich do mnie nie zadzwonił. I nie muszę za to nic dopłacać cwaniaczkom.
 3  
polecam apke call recorder oraz should i answer. uzbrojony w obie mam zawsze wszystko nagrane i wiem, kto do mnie dzwoni jeszcze przed odebraniem. do tego sukcesywne blokowanie numerow od roznych spamerow typu telekomy, banki itp ;-)
 6  
Prezes z drugiego już nadania pis. W nowym naborze obniżono wymagania związane z wykonywaniem stanowiska: zniknęła preferencja, by kandydat miał "szeroką wiedzę w zakresie polityki gospodarczej państwa".
 0  
nooo o plusie nic nie piszą!!! a co to ten....polkomtel ?
 0