Łukasz Szewczyk29.05.2009 (11:36)10 komentarzy

TNS OBOP: Co oglądają dzieci? Disney Channel

W 2008 r. najmłodsi widzowie (4 - 15 lat) przeznaczyli na oglądanie telewizji średnio 2 godziny 12 minut dziennie. To o godzinę i 14 minut mniej niż statystyczny polski telewidz. Najchętniej oglądaną dziecięcą stacją tematyczną jest Disney Channel – wynika z danych firmy TNS OBOP.
Z danych telemetrycznych TNS OBOP wynika, że udział widowni dziecięcej (w wieku 4 - 15 lat) w całkowitej widowni telewizyjnej systematycznie spada. W 1997 roku dzieci w wieku 4-15 lat generowały 15,7 proc. całkowitej widowni, podczas gdy w 2009 roku odsetek ten spadł do 8,5 proc.
- Wpływ na to zjawisko ma znaczny spadek populacji osób w tym przedziale wiekowym związany z niżem demograficznym – z 7 mln w 1997 roku do 4,7 mln obecnie. Jednocześnie w tym okresie z 2 godzin i 45 minut w 1997 r. do 2 godzin i 10 min w 2008 r. zmalał również średni dzienny czas poświęcany przez dzieci na oglądanie telewizji - komentuje Dariusz Rocki, Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.

Dziecięca oferta programowa, podobnie jak cały rynek telewizyjny, przeszła na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znaczne przeobrażenie. Pod koniec lat 90. program skierowany do najmłodszych widzów można było oglądać przede wszystkim w kilku ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. W 1999 roku cztery główne stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) nadały łącznie 2871 godzin programów przeznaczonych dla dzieci. W 2008 roku stacje te przeznaczyły jedynie 1135 godzin na tego typu programy.

Jednocześnie łączny udział czterech największych stacji wśród widowni dziecięcej spadł w analizowanym okresie z 76 proc. w 1999 r. do 64 proc. w 2008 r. W tym czasie na sile zyskiwały polskojęzyczne stacje tematyczne skierowane do najmłodszych, których obecnie dostępnych jest kilkanaście. W 2009 roku udział stacji dziecięcych przekroczył 22 proc. w grupie wiekowej 4 -15 lat, podczas gdy na przełomie lat 1999/2000 oscylował on na poziomie 2,5 proc.

TNS OBOP: CO oglądają dzieci?
Kanał TVUdziały
Polsat 18,0 proc.
TVP1 17,3 proc.
TVN 11,6 proc.
TVP2 11,0 proc.
Disney Channel 5,9 proc.
Jetix 5,2 proc.
MiniMini 4,2 proc.
Cartoon Network 3,5 proc.
TV4 1,6 proc.
Jetix Play1,4 proc.

Udziały w grupie wiekowej 4-15 lat (okres: 01.01 - 24.05 2009), TNS OBOP

Poza czterema głównymi stacjami (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) najmłodsi najwięcej czasu poświęcają na oglądanie stacji Disney Channel, której udział w rynku w 2009 w grupie 4 -15 lat wynosi 5,9 proc.. Na kolejnych miejscach znalazły się Jetix (udziały 5,2 proc.), Mini Mini (udziały 4,2 proc.) oraz Cartoon Network (udziały 3,5 proc.).

Najchętniej oglądanymi pozycjami programowymi wśród dzieci są wieczorynki nadawane na TVP1. W 2009 roku najchętniej oglądanym programem był „Garfield i przyjaciele” (TVP1), wyemitowany 2. marca br., który przyciągnął 840 tys. osób w wieku 4 -15 lat.
TNS OBOP

Komentarze (1 - 10 z 10)

"zmalał również średni dzienny czas poświęcany przez dzieci na oglądanie telewizji"

Nic dziwnego w koncu ile mozna ogladac TV a po drugie to faktycznie te bajki terazniejsza sa całkowicie debilne kosmiczne i tylko ratuja swiat
 0  
Ja wole ogladac Disney Channel i Boomerang tam zwłaszcza na tym drugim kanale leca fajne Bajki...i takie bajki powinny byc ...bez przemocy które uczac bawio bawiac smieszo smieszac ucza....A te bajki terazniejsze sa do dupy i jak by to odemnie zalezało napewno by sie nie pijawiły na antenie
 0  
oczywiscie UPC niestac na wprowadzenie tego kanalu,a zato jakies smiecie ostatnio daja...
 0  
a najlepiej opowiadajom bajki dorosli dla doroslych tak caly czas
 0  
Polsat ma największe udziały i pewnie z tego powodu plan stworzenia kanału Polsat Dla Dzieci. Ciekawe co z tego wyniknie...
 0  
wole Ben 10 na Cartoonie :)
 0  
Jak polsat w sobotę i niedziele od ok.06.00 do 08.00 nadaje kreskówki,nie które znane z Jetix.To się nie dziwię.Najwięcej w niedziele(razem z filmem)

06.00Pocemony,a po tym Power Rangers(nadaję nowe odcinki b.szybko) i Co nowego u Scooby Doo, po tym.i film,A w sobotę mniej-Gadżet i gadżetinis,Kapitan Flamingo,Action Man.I jeszcze CU SCobby Doo o 19.30.
 0  
O, właśnie, wreszcie poszli po rozum do głowy i emitują to co im tak ciągnęło w górę oglądalność - Pokemony - po 4 latach nieemitowania - wzruszające :)
 0  
Ja się cieszę, że Disney Channel ma tak dobrą oglądalność, bo to w sumie jedyna naprawdę ciekawa stacja dziecięca na polskim rynku. Czekam na Disney Cinemagic i Playhouse, które na pewno potwierdzą to, że Disney dla dzieci/młodzieży jest najlepszy. Disney XD niestety tej tezy nie potwierdza, ale cóż – w każdej rodzinie musi być czarna owca. Ewentualnie możnaby jeszcze pooglądać Boomerang, jednak reszta kanałów jest do bani, a szczególnie Cartoon Network, który uczy przemocy i złego zachowania (nie twierdzę, że Disney Channel czegoś takiego nie uczy, ale on to robi dla młodzieży, a CN – dla dzieci...).
 0  
Szkoda,że dzieci nie oglądają takich stacji jak TVN24 czy Discovery.Taki
15-latek to co Disney Channel ogląda?Śmieszne.
Nawet ojciec Miley Cyrus czyli głównej "gwiazdy" kanału przyznaje,że rola jego córki zniszczyła mu rodzinę.Takie bajeczki mają na dzieci zły wpływ.
Moja sistra po kilku miesiącach oglądania takich głupich filmów powiedziała,że mnie nienawidzi i niecierpi(dlatego,żę Hannah Montana też nie lubi swojego brata).
 0