Damian SzewczykTech14.03.2012 (12:12)1 komentarz

Kiedy warto zdecydować się na wieloformatowe aplikacje mobilne?

Na przestrzeni ostatnich lat Internet stał się dostępny niemal dla każdego z nas. Sieci WiFi 
w biurach, przestrzeniach publicznych i w naszych domach są już normą.
Warto zwrócić też uwagę na fakt, że ponad 40 proc. telefonów sprzedanych w 2011 roku w naszym kraju stanowiły smartfony, a obniżenie kosztów związanych z mobilnym użytkowaniem Internetu przyczyniły się do znaczącego wzrostu popularności sieci 3G. Coraz częściej wykorzystujemy nasze telefony jako narzędzie biznesowe, ale również jako urządzenie służące rozrywce.
Co więc powinny zrobić firmy, które chcą zaistnieć w środowisku mobilnym wykorzystując
jego stale rosnący potencjał marketingowy?
Z pewnością muszą zadbać o przygotowanie aplikacji będących mobilną wersją rozwiązań wykorzystywanych przez nie w komputerach stacjonarnych i przenośnych. W wypadku podjęcia decyzji o realizacji takich działań muszą również zastanowić się nad efektami, jakie planują osiągnąć oraz grupą docelową do której kierują swoje działania.

Jakie wyzwania stoją przed producentami aplikacji mobilnych?
Wśród wyzwań przed którymi stają producenci aplikacji mobilnych, w pierwszej kolejności należy wskazać konieczność dostosowania realizacji pod kątem mniejszej skali ekranów oraz dotykowego użytkowników. Bardzo ważnym aspektem jest również odpowiedni dobór funkcjonalności aplikacji mobilnych, który będzie uwzględniał różnorodność urządzeń i systemów operacyjnych. sposobu komunikacji, który musi być przyjazny i intuicyjny dla użytkowników. Bardzo ważnym aspektem jest również odpowiedni dobór funkcjonalności aplikacji mobilnych, który będzie uwzględniał różnorodność urządzeń i systemów operacyjnych.

Dlaczego?
Urządzenia mobilne pracują na różnych systemach operacyjnych. Oprócz najpopularniejszych obecnie iOS (Apple) czy Android (Motorola, LG, Samsung, HTC, Sony Ericsson), należy także wymienić o lub Bada (Samsung). Obecnie o systemy: Apple iOS znany z iPhone'a i Google Android wykorzystywany przez większość popularnych modeli. Wprawdzie pod względem będących w użyciu telefonów liczy się jeszcze Symbian, ale nawet Nokia, która jeszcze parę miesięcy temu jako jedyna wiązała z nim swoją przyszłość, podjęła decyzję o implementacji w swoich produktach systemu Windows Phone 7.

Już wcześniej decyzję o wprowadzeniu popularnych "okienek" podjęły również firmy Sony i Samsung, Blackberry, Windows Phone (LG, Samsung, HTC, Nokia) oraz Symbian (Nokia)

Chcąc stworzyć aplikację dostępną dla jak największej ilości urządzeń można podjąć decyzję o napisaniu wielu aplikacji dedykowanych dla różnych urządzeń. Może to być jednak bardzo kosztowne rozwiązanie, ponieważ każda platforma ma swoją zróżnicowaną specyfikę. Jednak w wypadku chęci opracowania rozbudowanej aplikacji z szeroką paletą funkcjonalności jest to uzasadnione działanie. W wypadku mniej rozbudowanych realizacji warto, jednak wziąć pod uwagę rozwiązania umożliwiające opracowanie jednego kodu, który będzie kompatybilny z większą ilością platform.

PhoneGap
Wśród dostępnych rozwiązań warty polecenia jest PhoneGap. Umożliwia on tworzenie aplikacji dla wielu platform (iOS, Android, Blackberry, Windows Phone, WebOS, Symbian, Bada).

Proces opracowywania aplikacji przypomina budowanie strony internetowej, gdyż używany
jest tylko HTML/CSS, ale dzięki specjalnemu API JavaScriptowemu możliwy jest dostęp do
funkcjonalności telefonu, jak na przykład lista kontaktów czy geolokalizacja. Choć aplikacja w
PhoneGapie może być bardzo podobna do mobilnej strony internetowej, to jej dużym walorem jest możliwość użytkowania w trybie offline. Dodatkowo aplikacji można nadać wygląd aplikacji natywnej, dzięki czemu użytkownik będzie miał wrażenie, że korzysta z aplikacji napisanej w języku domyślnym dla platformy.

Zalety
- jeden kod dla bardzo wielu platform - możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców
- szybkość i koszt tworzenia
- natywny wygląd aplikacji

Wady
- wydajność - nigdy nie dorówna aplikacjom natywnym (co jednak może być całkowicie
- niewidoczne przy prostej aplikacji)
- nie wszystkie funkcjonalności są dostępne (np. praca w tle, widgety, dostęp do
kalendarza)
- rozwój aplikacji może okazać się utrudniony właśnie z powodu powyższych minusów
- zmniejszenia wydajności lub braku dostępu do specyficznych funkcjonalności urządzenia.

Istnieją również inne platformy umożliwiające projektowanie rozwiązań wieloformatowych,
takie jak:

Titanium Appcelerator
To bardziej skomplikowana platforma od PhoneGapa, posiadająca własne SDK (zestaw narzędzi do tworzenia aplikacji). Umożliwia ona deweloperom posiadającym odpowiednie umiejętności w obszarze standardowych technologii webowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript opracowywanie programów, które będą równie dobrze działać w przeglądarce, jak i na desktopie czy urządzeniu mobilnym.

Charakterystyka: platforma wspiera tworzenie aplikacji dla iOS i Android, obecnie trwają
również prace nad Blackberry. Jej użytkowanie wymaga nauczenia się rozbudowanego API
JavaScriptowego. Kod JavaScriptowy jest w trakcie uruchomienia przekształcany na kod
w języku odpowiednim dla urządzenia.

Adobe AIR
Platforma, która umożliwia budowanie aplikacji desktopowych oraz tworzenie aplikacji mobilnych przy użyciu Adobe Flash, Adobe Flex, HTML/JavaScript
Charakterystyka: platforma umożliwia tworzenie aplikacji dla systemów iOS, Android, BlackBerry Tablet OS.

Kiedy stosować rozwiązania wieloplatformowe?
Rozwiązania wieloplatformowe nie są cudownym środkiem umożliwiającym zmniejszenie
kosztów produkcji aplikacji mobilnych zawsze i w każdej sytuacji np. rozbudowana aplikacja
działająca bardzo wolno nie zachęci użytkowników do korzystania z jej funkcjonalności. Do każdego przypadku należy podchodzić jednostkowo i każdorazowo szczegółowo określać
cele, jakie ma spełniać nasza aplikacja oraz kluczowe funkcjonalności, które umożliwią
ich realizację. Na etapie określania naszych wymagań bardzo użyteczne może okazać się wykorzystanie doświadczeń agencji interaktywnej, która odpowie na nasze pytania określające zakres wykorzystania odpowiedniej platformy, a kiedy będzie to bardziej zasadne zasugeruje utworzenie aplikacji na każdą wymaganą platformę z osobna.

Warto jednak pamiętać o możliwości projektowania wieloplatformowych realizacji, ponieważ
jeśli poziom skomplikowania aplikacji nie jest duży, może okazać się, że jest to rozwiązanie
umożliwiające szybkie i bardzo atrakcyjne pod względem ekonomicznym dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Przykłady aplikacji wieloplatformowych: czytnik newsów, wszelkiego rodzaju kalkulatory,
prezentacja oferty firmy.

Komentarze (1 - 1 z 1)

Dobrze zakończony, ale... źle rozpoczęty artykuł ;)) Po co te powierzchowne tezy na początek?? "Co więc powinny zrobić firmy, które chcą zaistnieć w środowisku mobilnym wykorzystując jego stale rosnący potencjał marketingowy? Z pewnością muszą zadbać o przygotowanie aplikacji będących mobilną wersją rozwiązań wykorzystywanych przez nie w komputerach stacjonarnych i przenośnych." Czyli "internet się rozwija, smartfony są popularne, więc zróbcie sobie, kochani klienci, aplikacje". Po takiej tezie, spodziewałabym się rozwinięcia jak działać w mobile z głową. Bo mobile to nie tylko super fajne aplikacje...
Jeśli artykuł zaczynałby się od zdania "Jakie wyzwania stoją przed producentami aplikacji mobilnych?" to byłby naprawdę rzeczowy. Fajnie opisane możliwości technologii i wejście w temat rozwiązań międzyplatformowych. Super ściąga dla osób nietechnicznych. Ta część artykułu jest wartościowa.
 0