Bądź widoczny dla użytkowników mediów mobilnych! ABC optymalizacji strony pod mobile
Nie ulega wątpliwości, że rynek mediów mobilnych z roku na rok powiększa się. Szacuje się, że już w 2013 roku urządzenia przenośne zdominują dostęp do internetu kosztem tradycyjnych komputerów. To spore wyzwanie zarówno dla marketerów jak i również firm, których podstawowym kanałem dystrybucji produktów i usług jest właśnie internet. Jak się do tego przygotować? Zacznij od optymalizacji swojej witryny pod mobile!
Już dziś mobile uznawane jest za 7. medium masowej komunikacji. Bez względu na to czy jesteśmy nim zafascynowani czy też nie, nie możemy bagatelizować jego potęgi. Skąd wynika tak duża popularność mediów mobilnych? Kolega Michał Hryniszyn z agencji interaktywnej Migomedia tłumaczy to w następujący sposób: "Przede wszystkim jest to "pierwsze masowe medium osobiste". Każdy z nas posiada przynajmniej jeden telefon komórkowy, który ma cały czas przy sobie. Wiele osób wykazuje wręcz objawy uzależnienia od tego urządzenia. Nic tak bardzo nie wyprowadza nas z równowagi jak rozładowana bateria, która uniemożliwia nam korzystanie z telefonu. Warto też podkreślić, że jesteśmy zaledwie o krok od wprowadzenia systemu powszechnych płatności za pośrednictwem tego urządzenia. Potencjał mediów mobilnych jest zatem ogromny. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób go wykorzystać".
- Według szacunków w 2011 roku Polacy kupili 4,6 mln smartfonów, co stanowi 40% wszystkich nabytych w Polsce telefonów komórkowych oraz 120 tys. tabletów. Prawdopodobnie w 2012 roku do rąk polskich użytkowników trafi kolejne 170 tys. tabletów.
- Obecnie z Internetu w telefonie komórkowym korzysta 18% właścicieli tychże urządzeń.
- Użytkownicy mediów mobilnych najczęściej poszukują informacji poprzez wyszukiwarki (50%) oraz aplikacje (47%).
- Użytkownicy mobilnego internetu zazwyczaj łączą się z nim w podróży (52%) oraz w domu (56%).
- 45% użytkowników mobilnego internetu to kobiety, a pozostałe 55% to mężczyźni.
- 50% użytkowników mobilnego internetu to osoby w wieku 25-34 lat.
Twoja "mobilna wizytówka"
Istnieje co najmniej kilka sposobów na prezentację strony www w kanale mobilnym np. zastosowanie mobilnych arkuszy styli (CSS), reformatowanie (czyszczenie kodu) czy też stworzenie dedykowanego serwisu dla urządzeń mobilnych. Bez względu na to, które z nich wybierzesz powinieneś stosować się do następujących zasad:
- Dobrą "mobilną wizytówkę" powinna cechować prosta architektura informacji - pamiętaj, że im mniej poziomów zagłębienia oraz kliknięć koniecznych do wykonania w celu dotarcia do określonych treści, tym lepiej.
- Nawigacja witryny mobilnej powinna posiadać maksymalnie 3 poziomy głębokości.
- Na stronie mobilnej powinno się znajdować nie więcej niż 5 kategorii informacji oraz maksymalnie 10 linków.
- Zadbaj o dostępność Twojej witryny mobilnej na różnych urządzeniach, a jeśli większość użytkowników korzysta z jednego typu telefonu komórkowego np. iPhona rozważ stworzenie dedykowanego serwisu pod to właśnie urządzenie.
- Kluczem do sukcesu witryny mobilnej jest właściwa prezentacja treści. Warto nadać jej priorytety przyjmując określone kryterium np. aktualności lub popularności.
- Na końcu mobilnej strony internetowej powinien znajdować się link umożliwiający kontynuację korzystania z serwisu np. przycisk wstecz czy też wybór kategorii witryny.
- Pomimo tego, że już dziś większość użytkowników internetu mobilnego to właściciele smartfonów nadal jeszcze powinniśmy zwracać uwagę na wielkość serwisu mobilnego. Zasada jest prosta - im lżej tym lepiej. Pamiętaj, że niektórzy użytkownicy nadal płacą za ilość pobranych danych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż ciężkie witryny internetowe, które dodatkowo posiadają duże zdjęcia ładują się wolno. W związku z tym nie każdy użytkownik będzie miał dość cierpliwości, aby poczekać na ich załadowanie.
- Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów technicznych zaleca się korzystanie z kodu xHTML-Mobile Profile.
- Stwórz odpowiednią subdomenę lub zarejestruj oddzielną domenę z rozszerzeniem .mobi. Domena powinna być możliwie jak najkrótsza i najłatwiejsza w zapamiętaniu. Należy również ustawić automatyczne przekierowanie użytkowników telefonów komórkowych do mobilnej wersji serwisu.
- Ogranicz ilość informacji prezentowanych w serwisie mobilnym - zaleca się w tym przypadku korzystanie z reguły Pareto. Wybierz zatem 20% treści dostępnej na tradycyjnej stronie www, która cieszy się popularnością 80% użytkowników.
- Unikaj konieczności wprowadzania tekstu.
- Odejdź od horyzontalnego projektowania witryny internetowej - strona mobilna powinna być wertykalna (bez tradycyjnego przewijania). Staraj się również używać bloków informacji.
Problemy z użytecznością stron mobilnych
Dział strategii mojej agencji przeanalizował najczęstsze problemy z użytecznością stron mobilnych. Wśród nich znalazły się m.in. zbyt długi czas pobierania witryny, brak kompatybilności z urządzeniami, z których korzystają użytkownicy mobilnej sieci oraz zbyt skomplikowana struktura informacji. Z punktu widzenia użyteczności najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie dedykowanego serwisu internetowego wyłącznie pod urządzenia mobilne. Podstawowym problemem, z jakim borykają się użytkownicy internetu mobilnego jest bowiem brak kompatybilności danej strony z ich urządzeniem. Stawiając na rozwiązanie dedykowane możemy łatwo wyeliminować ten problem - mówi specjalista ds. mediów mobilnych z Agencji Interaktywnej Migomedia.
Okazuje się również, że użytkownicy "mobilnych wizytówek" mają problem z ukończeniem poszczególnych zadań. Średni wskaźnik zakończonych zadań w przypadku tradycyjnych witryn internetowych wynosi 80%. Jeśli chodzi o strony mobilne jest to zaledwie 59%. Najmniej problemów mają użytkownicy korzystający ze smartfonów.
Wyzwaniem dla twórców witryn mobilnych jest także dużo mniejsze pole widzenia użytkownika, co przekłada się na to, że nie dostrzega on pewnych informacji. W związku z powyższym jednym z głównych problemów jeśli chodzi o użyteczność mobilnych witryn internetowych jest zła architektura informacji. Przystępując do projektowania naszej "mobilnej wizytówki" warto przygotować sobie jej projekt chociażby na papierze i dokładnie przemyśleć każdy element. Mobilni użytkownicy wciąż mają jeszcze problemy z intuicyjnym pojmowaniem nawigacji typu "góra-dół". Ten fakt również warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu witryny mobilnej.
Trud, który się opłaca
Choć stworzenie intuicyjnej mobilnej witryny internetowej jak się okazuje nie jest wcale takie łatwe, to zdecydowanie warto podjąć to wyzwanie. Z roku na rok przybywać będzie bowiem użytkowników mobilnych, a co za tym idzie tradycyjne serwisy internetowe będą musiały ustąpić miejsca "mobilnym wizytówkom". Koszt uruchomienia wersji strony internetowej dedykowanej dla telefonów komórkowych jest naprawdę niewielki biorąc pod uwagę możliwe do osiągnięcia korzyści.
Zebrałam podstawowe dane dotyczące rynku mobilnego:
- Według szacunków w 2011 roku Polacy kupili 4,6 mln smartfonów, co stanowi 40% wszystkich nabytych w Polsce telefonów komórkowych oraz 120 tys. tabletów. Prawdopodobnie w 2012 roku do rąk polskich użytkowników trafi kolejne 170 tys. tabletów.
- Obecnie z Internetu w telefonie komórkowym korzysta 18% właścicieli tychże urządzeń.
- Użytkownicy mediów mobilnych najczęściej poszukują informacji poprzez wyszukiwarki (50%) oraz aplikacje (47%).
- Użytkownicy mobilnego internetu zazwyczaj łączą się z nim w podróży (52%) oraz w domu (56%).
- 45% użytkowników mobilnego internetu to kobiety, a pozostałe 55% to mężczyźni.
- 50% użytkowników mobilnego internetu to osoby w wieku 25-34 lat.
Twoja "mobilna wizytówka"
Istnieje co najmniej kilka sposobów na prezentację strony www w kanale mobilnym np. zastosowanie mobilnych arkuszy styli (CSS), reformatowanie (czyszczenie kodu) czy też stworzenie dedykowanego serwisu dla urządzeń mobilnych. Bez względu na to, które z nich wybierzesz powinieneś stosować się do następujących zasad:
- Dobrą "mobilną wizytówkę" powinna cechować prosta architektura informacji - pamiętaj, że im mniej poziomów zagłębienia oraz kliknięć koniecznych do wykonania w celu dotarcia do określonych treści, tym lepiej.
- Nawigacja witryny mobilnej powinna posiadać maksymalnie 3 poziomy głębokości.
- Na stronie mobilnej powinno się znajdować nie więcej niż 5 kategorii informacji oraz maksymalnie 10 linków.
- Zadbaj o dostępność Twojej witryny mobilnej na różnych urządzeniach, a jeśli większość użytkowników korzysta z jednego typu telefonu komórkowego np. iPhona rozważ stworzenie dedykowanego serwisu pod to właśnie urządzenie.
- Kluczem do sukcesu witryny mobilnej jest właściwa prezentacja treści. Warto nadać jej priorytety przyjmując określone kryterium np. aktualności lub popularności.
- Na końcu mobilnej strony internetowej powinien znajdować się link umożliwiający kontynuację korzystania z serwisu np. przycisk wstecz czy też wybór kategorii witryny.
- Pomimo tego, że już dziś większość użytkowników internetu mobilnego to właściciele smartfonów nadal jeszcze powinniśmy zwracać uwagę na wielkość serwisu mobilnego. Zasada jest prosta - im lżej tym lepiej. Pamiętaj, że niektórzy użytkownicy nadal płacą za ilość pobranych danych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż ciężkie witryny internetowe, które dodatkowo posiadają duże zdjęcia ładują się wolno. W związku z tym nie każdy użytkownik będzie miał dość cierpliwości, aby poczekać na ich załadowanie.
- Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów technicznych zaleca się korzystanie z kodu xHTML-Mobile Profile.
- Stwórz odpowiednią subdomenę lub zarejestruj oddzielną domenę z rozszerzeniem .mobi. Domena powinna być możliwie jak najkrótsza i najłatwiejsza w zapamiętaniu. Należy również ustawić automatyczne przekierowanie użytkowników telefonów komórkowych do mobilnej wersji serwisu.
- Ogranicz ilość informacji prezentowanych w serwisie mobilnym - zaleca się w tym przypadku korzystanie z reguły Pareto. Wybierz zatem 20% treści dostępnej na tradycyjnej stronie www, która cieszy się popularnością 80% użytkowników.
- Unikaj konieczności wprowadzania tekstu.
- Odejdź od horyzontalnego projektowania witryny internetowej - strona mobilna powinna być wertykalna (bez tradycyjnego przewijania). Staraj się również używać bloków informacji.
Problemy z użytecznością stron mobilnych
Dział strategii mojej agencji przeanalizował najczęstsze problemy z użytecznością stron mobilnych. Wśród nich znalazły się m.in. zbyt długi czas pobierania witryny, brak kompatybilności z urządzeniami, z których korzystają użytkownicy mobilnej sieci oraz zbyt skomplikowana struktura informacji. Z punktu widzenia użyteczności najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie dedykowanego serwisu internetowego wyłącznie pod urządzenia mobilne. Podstawowym problemem, z jakim borykają się użytkownicy internetu mobilnego jest bowiem brak kompatybilności danej strony z ich urządzeniem. Stawiając na rozwiązanie dedykowane możemy łatwo wyeliminować ten problem - mówi specjalista ds. mediów mobilnych z Agencji Interaktywnej Migomedia.
Okazuje się również, że użytkownicy "mobilnych wizytówek" mają problem z ukończeniem poszczególnych zadań. Średni wskaźnik zakończonych zadań w przypadku tradycyjnych witryn internetowych wynosi 80%. Jeśli chodzi o strony mobilne jest to zaledwie 59%. Najmniej problemów mają użytkownicy korzystający ze smartfonów.
Wyzwaniem dla twórców witryn mobilnych jest także dużo mniejsze pole widzenia użytkownika, co przekłada się na to, że nie dostrzega on pewnych informacji. W związku z powyższym jednym z głównych problemów jeśli chodzi o użyteczność mobilnych witryn internetowych jest zła architektura informacji. Przystępując do projektowania naszej "mobilnej wizytówki" warto przygotować sobie jej projekt chociażby na papierze i dokładnie przemyśleć każdy element. Mobilni użytkownicy wciąż mają jeszcze problemy z intuicyjnym pojmowaniem nawigacji typu "góra-dół". Ten fakt również warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu witryny mobilnej.
Trud, który się opłaca
Choć stworzenie intuicyjnej mobilnej witryny internetowej jak się okazuje nie jest wcale takie łatwe, to zdecydowanie warto podjąć to wyzwanie. Z roku na rok przybywać będzie bowiem użytkowników mobilnych, a co za tym idzie tradycyjne serwisy internetowe będą musiały ustąpić miejsca "mobilnym wizytówkom". Koszt uruchomienia wersji strony internetowej dedykowanej dla telefonów komórkowych jest naprawdę niewielki biorąc pod uwagę możliwe do osiągnięcia korzyści.
Komentarze (1 - 2 z 2)