Łukasz Szewczyk20.10.2014 (14:21)brak komentarzy

Polak lubi zakupy w internecie (raport, infografika)

84 proc. Polaków lubi zakupy w internecie, co więcej - 82 proc. przegląda oferty w e-sklepach po prostu dla przyjemności, szukając zakupowych inspiracji. Największy wpływ na nasze zaufanie mają opinie innych użytkowników i rekomendacje przyznawane sklepom w ramach niezależnych programów takich jak "Zaufane Opinie Ceneo.pl".
Polak lubi zakupy w internecie (raport, infografika)
W ciągu ostatnich kilkunastu lat internetowe zakupy stały się potężną gałęzią handlu, dynamicznie wpływając na całą gospodarkę. Niemal każdy Polak ma już za sobą zakupowy debiut w e-sklepie, wielu z nas korzysta z ofert online kilka razy w miesiącu. Rośnie też poczucie bezpieczeństwa, przekładające się na zaufanie Polaków do tej formy zawierania transakcji. Ponad połowa polskich internautów (54%) uważa, że zakupy przez Internet są przynajmniej tak samo (jak nie bardziej) bezpieczne jak tradycyjne. Nieco większe zaufanie do zakupów internetowych mają mężczyźni (58%) niż kobiety (51%).

84% Polaków LUBI robić zakupy w Internecie
Co więcej zdecydowana większość Polaków po prostu lubi robić zakupy przez internet - taką deklarację złożyło aż 84% ankietowanych. Równie duża grupa - 82% - przyznała się do przeglądania internetowych ofert dla przyjemności, choć zdecydowanie częściej robią to kobiety (86%) niż mężczyźni (76%) - często kończąc takie wirtualne "wycieczki" po e-sklepach konkretnym zakupem.
Można pokusić się o stwierdzenie, że ten właśnie trend jest przyczyną dynamicznego wzrostu e-sprzedaży w ramach takich kategorii, jak moda i wyposażenie wnętrz. Narzędzie stosowane przez sklepy już dziś pozwalają na coraz lepszą ekspozycję produktów, a wchodząca w grudniu br. "Ustawa o prawach konsumentów" jeszcze bardziej zwiększy możliwości i ułatwi procedury związane ze zwrotem zakupionego towaru - wszystko to wpływa na fakt, że Polacy coraz śmielej kupują w sieci produkty, które do tej pory nabywali głównie w tradycyjny sposób w galeriach i pasażach handlowych - tłumaczy Marcin Łachajczyk, Dyrektor Zarządzający Ceneo.pl
Ulubione kategorie w e-zakupach: elektronika, moda, design
Jak pokazuje badanie TNS Polska zlecone przez Ceneo.pl, najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych przez Polaków w sieci to obok sprzętu AGD i RTV (52%), właśnie wyposażenie wnętrz (52%) i moda (51%) - ta ostania kategoria jest oczywiście bardziej domeną kobiet (69%) niż mężczyzn (29%). Prawie połowa badanych ma doświadczenia z kupowaniem książek (49%), telefonów i akcesoriów elektronicznych (48%). Mocną pozycję w rankingu ulubionych kategorii internetowych zakupów Polaków (niemal 1/3) mają kosmetyki i produkty dla dzieci.

Czego Polak nie lubi w e-zakupach?
Mimo jednak ogólnie pozytywnego postrzegania e-handlu przez Polaków, e-sklepom wciąż pozostaje pole do poprawy. Za największą trudność kupujący w sieci wciąż uważają koszty dostawy (65%) oraz problemy z odbiorem związane z dopasowaniem się do godzin pracy firm kurierskich (50%). Spora część uważa, że zdjęcia i opisy produktów często nie wystarczają do tego, by podjąć decyzję o zakupie (65%). Rzadziej - choć trudno powiedzieć, że rzadko - internauci zwracają uwagę na inne kwestie. Ponad 40% jest zdania, że uzupełnianie danych kontaktowych w formularzach sklepów internetowych jest uciążliwe. Więcej niż co trzecia osoba (36%) uważa, że za mało jest sklepów internetowych, w których można kupować produkty z różnych kategorii.

- Świetną odpowiedzią na tę ostatnią potrzebę klientów jest usługa "Kup na Ceneo". Cały proces zakupowy mieści się na jednej stronie: dokonując zakupów w kilku sklepach użytkownik wybiera formę płatności, sposób dostawy z każdego sklepu oraz dane do wysyłki i potwierdza transakcję jednym kliknięciem. Płacąc za towar można skorzystać z systemu szybkich płatności internetowych PayU, a wszystkie transakcje objęte są Programem Ochrony Kupujących. O tym, że coraz więcej sklepów chce korzystać z takich narzędzi pozyskiwania ruchu może świadczyć fakt, że liczba sklepów umożliwiających dokonanie zakupów na Ceneo w ciągu ostatniego roku wzrosła aż trzykrotnie - dodaje.

Nowe funkcje porównywarek - oszczędność pieniędzy i czasu
Transformacji uległ przede wszystkim model funkcjonowania porównywarek, które przestały już służyć tylko wyszukiwaniu najlepszych okazji cenowych, a stały się miejscem, w którym użytkownik może przeprowadzić cały proces zakupowy od początku do końca: od wyszukania produktu, poprzez sprawdzenie informacji na jego temat, zapoznanie się z opiniami o sklepie aż po wybór towaru, zamówienie i dokonanie płatności.
Do korzystania z porównywarek cenowych przyznaje się 70% Polaków. Częściej robią to mężczyźni (79%) niż kobiety (66%). Aż 77% potwierdziło, że możliwość realizacji wspólnej transakcji dla zakupów robionych w różnych e-sklepach - tak jak jest to możliwe w usłudze "Kup na Ceneo" - jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Bezpieczne zakupy = Zaufane Opinie
Choć większość osób jest zdania, że zakupy przez Internet są równie bezpieczne, co te tradycyjne, to nie jest to bezpieczeństwo oparte na "kredycie zaufania". Prawie wszyscy internauci (96%) podkreślają, że zwracają uwagę na to, by miejsca, w których kupują były bezpieczne.

Badanie wykonała firma TNS Polska na zlecenie serwisu Ceneo.pl. Badanie zostało wykonane w dniach 18-25 września 2014 roku, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat. Grupa osób badanych jest zróżnicowana pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Raport został uzupełniony o dane serwisu Ceneo.pl zebrane z 1,2 mln ankiet przekazanych po dokonaniu zakupu w sklepach internetowych w okresie od września 2013 do września 2014.
Ceneo.pl