Łukasz Szewczyk13.01.2015 (14:36)6 komentarzy

Rusza kampania antyhejterska "Dodaj znajomego" - nie hejtuj

Disney Channel i Disney XD wraz z Fundacją Dzieci Niczyje rozpoczyna ogólnopolską kampanię "Dodaj znajomego". Ma ona uświadomić dzieciom i młodzieży negatywne skutki hejtowania i zachęcić do przeciwstawienia się niewłaściwym zachowaniom w sieci.
"Dodaj znajomego" - nie hejtuj
Kampania jest odpowiedzią na hejtowanie jako poważny, a stale bagatelizowany problem dotykający młodych ludzi w Internecie. Jej przekaz adresowany jest zarówno do ofiar hejtu, jego świadków jak i samych hejterów. Kampania z jednej strony powinna uświadomić młodym ludziom konieczność osobistego przeciwstawiania się hejtowaniu , a z drugiej - pomóc rodzicom, nauczycielom, czy starszemu rodzeństwu wspierać dzieci skrzywdzone tą formą przemocy w sieci - tłumaczy cel kampanii "Dodaj znajomego" Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje

Motywem przewodnim kampanii "Dodaj znajomego" będzie spot telewizyjny emitowany od 14 stycznia 2015 roku na kanałach Disney Channel oraz Disney XD, w wybranych stacjach ogólnoinformacyjnych, w internecie oraz w sieciach kin Helios, Cinema City i Multikino. Jego scenariusz został oparty na historii dwójki młodych ludzi, którzy biorą udział w castingu do filmu. Stając naprzeciwko siebie, nie mają świadomości, że dialog zadany do odegrania przed komisją będzie oparty o ich wcześniejszą internetową dyskusję, w której pojawił się hejt.

Emisji spotu towarzyszyć będzie strona addfriend.disney.pl, na której zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli znajdą informacje o kampanii, problemie hejtowania w internecie oraz o sposobach radzenia sobie z nim. Pod numerem 116 111 dyżurować będą eksperci Fundacji, którzy na co dzień pomagają młodym osobom, które doświadczają m.in. przemocy w sieci.


Elementem kampanii są także zajęcia w szkołach, podczas których dzieci, nauczą się lepszego traktowania innych użytkowników internetu. Całej akcji towarzyszyć będą trzy konkursy. Pierwszy z nich, organizowany na stronie kampanii "Dodaj znajomego" , będzie zachęcać młodych ludzi do napisania słów piosenki, promującej większą życzliwość wobec znajomych i nieznajomych w sieci. Zwycięski utwór zostanie profesjonalnie wykonany przez jedną z polskich gwiazd. Dwa kolejne konkursy pojawią się na popularnej wśród dzieci platformie sieciaki.pl. W jednym z nich, zadaniem dla dzieci będzie przygotowanie plakatu propagującego hasło kampanii "Dodaj znajomego", drugi z kolei będzie zachęcał do dzielenia się własnymi sposobami na łagodzenie internetowych dyskusji, w których pojawia się zagrożenie hejtem.
Hejt, jako jeden z przejawów cyberprzemocy, dotyka coraz większą liczbę młodych internautów. Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach. Według badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje - w ramach projektu EU NET ADB aż 4 na 10 (40%) młodych ludzi w wieku 14 - 17 lat spotkało się w Internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł już co piąty polski nastolatek (21,5%).

Termin "hejt internetowy/hejtowanie" stosuje się przede wszystkim do takich wypowiedzi, które są agresywne i nie mają podłoża ideologicznego. Hejtowanie jest przejawem agresji bez ściśle określonego powodu. Zdaniem ekspertów hejtowanie nie jest zjawiskiem, którego źródła należy szukać w naturze Internetu. Młodzi ludzie uczą się komunikować off-line, głównie w domu.

Użytkownicy Internetu nie pozostają bezbronni wobec agresywnych, wulgarnych czy obraźliwych treści również poza czasem prowadzenia kampanii "Dodaj znajomego". Większość portali daje możliwość zgłaszania nadużyć bezpośrednio w sekcji komentowania lub za pomocą poczty elektronicznej do administratorów serwisów. Poziom rozmów internetowych zależy od wszystkich ich uczestników, również od reakcji postronnych obserwatorów. W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać na policję. Obraźliwe komentarze w Internecie mogą wyczerpywać znamiona przestępstw m.in. groźby karalnej - art. 190 Kodeksu Karnego, zniesławienia - art. 212 Kodeksu Karnego, znieważenia osoby - art. 216 Kodeksu Karnego. Karana jest także mowa nienawiści - art. 256 i 257 Kodeksu Karnego. Niestety na razie niewiele osób z takich możliwości korzysta.

Komentarze (1 - 6 z 6)

Taki zaaranżowany casting jak ja jestem magikiem :) Ale jak zadziała to na dzieciaki, to super.
 8  
apropo hejtu, dlaczego na media2 nie można komentować artykułów o wośp?
 4  
Jeśli masz inne zdanie niż to którym cię karmią to już jesteś hejterem. Jeśli geje wyzywają normalnych ludzi to też są hejterami tylko oni mogą, a normalni ludzie na nich już nie.
 24  
DOKŁADNIE JEDNA WIELKA PARONAJA
DLA CZEGO NIE możemy nic komentować pod WOśP??????
 6  
Disney na sile robi z dzieci pedalow! Kiedy kaczorowi Donaldowi wreszcie majtochy zaloza, bo to az wstyd patrzec na ten jego kuper i tylko dzieci gorszy! Wnuk mojej znajomej zaklada czerwona koszulke i nie chce do przedszkola spodni nosic, bo chce wygladac, jak Kubus Puchatek. Do czego to doszlo??
 31  
Czego od normalnie myślących ludzi oczekuje producent głupkowatych seriali?
 17