Łukasz Szewczyk13.11.2017 (12:51)6 komentarzy

Połowa reklam w sieci nie jest zauważana przez internautów. Wideo liderem na stronach, grafika w social media

We wrześniu polskim internautom korzystającym z komputerów osobistych i laptopów wyemitowano ponad 30 mld reklam - to średnio 1,3 tys. na jednego użytkownika sieci. 52 proc. tych kreacji zostało wyświetlonych w polu widzenia internauty i były tam widoczne przez średnio 11 sekund - wynika z analizy Gemiusa.
Intel_komputer_relaks
Gemius sprawdził, jak kształtuje się kluczowy wskaźnik efektywności reklamy online - viewability, czyli widoczność reklamy w polu widzenia użytkownika - dla takich formatów jak wideo, display oraz reklam tekstowych. Przeanalizował efekty, jakie pod tym względem osiągały kreacje emitowane w mediach społecznościowych (social), na stronach WWW (standard) oraz w wyszukiwarce (search), a także jak długo internauci korzystający z komputerów osobistych i laptopów mieli z nimi kontakt.
Wideo liderem na stronach WWW
Spośród reklam emitowanych na stronach WWW (poza mediami społecznościowymi) najdłużej w polu widzenia użytkownika pozostają reklamy wideo. Blisko trzy czwarte spotów (72 proc.) wyświetlano w polu widzenia internautów i znajdowały się tam średnio przez 15,64 s. Połowa reklam graficznych wyświetlanych na standardowych stronach WWW (51 proc.) znajdowała się w polu widzenia internautów i pozostawała tam średnio przez 10,25 s. Reklamy tekstowe, które znalazły się w polu widzenia użytkowników sieci, to niespełna jedna trzecia (32 proc.), a kontakt z nimi wyniósł średnio 9,6 s. Wyższy wskaźnik viewability dla reklam tekstowych zanotowano w wyszukiwarkach internetowych - 71 proc. i 8,22 s.

Gemius: Dane o viewability wybranych formatów reklamowych w polskiej sieci
Gemius: Dane o viewability wybranych formatów reklamowych w polskiej sieci
- Najdłużej w polu widzenia pozostają reklamy typu display w mediach społecznościowych i standardowe wideo emitowane między innymi w serwisach VoD. Obserwujemy ogromną różnicę w czasie oglądania reklam wideo w zależności od rodzaju stron internetowych: filmy reklamowe w serwisach społecznościowych oglądane są średnio niewiele ponad 5 sekund, podczas gdy na pozostałych stronach WWW prawie trzy razy dłużej, bo aż 15,64 sekundy - zauważa Marta Wiercińska, ekspert Gemiusa. - Reklamy wideo w mediach społecznościowych są też częściej wyświetlane poza polem widzenia internauty. Analizując viewability reklam w serwisach społecznościowych, widać ogromną rozbieżność pomiędzy wideo a display. Średni czas oglądania dla reklam wideo to około 5 sekund i prawie 18 sekund dla reklam display. Reklamy wideo w serwisach społecznościowych są też w większym odsetku wyświetlane poza polem widzenia internauty niż reklamy display - dodaje ekspert.

Graficzne social media
W mediach społecznościowych najlepiej pod względem viewability wypadły reklamy banerowe. Trzy czwarte z nich (74 proc.) wyświetlanych było w polu widzenia użytkowników, a czas kontaktu z reklamą to średnio 17,78 s. Reklamy tekstowe emitowane w serwisach społecznościowych w ponad dwóch trzecich przypadków (67 proc.) ukazywały się w polu widzenia internautów i znajdowały się tam średnio przez 10,06 s. Natomiast spoty wideo przy zbliżonej widoczności (65 proc.) zanotowały niemal o połowę krótszy czas oglądania - 5,38 s.
Gemius: WYbrane formaty reklamowe w polskiej sieci
Gemius: WYbrane formaty reklamowe w polskiej sieci
Przy ocenie viewability Gemius korzysta ze standardu IAB, według którego za widziane reklamy display uznaje te, których 50 proc. pikseli (dla reklam wielkoformatowych 30 proc.) znajduje się w polu widzenia przez 1 s. Z kolei w przypadku reklamy wideo 50 proc. pikseli musi się znajdować w polu widzenia przez minimum 2 s odtwarzania filmu reklamowego.
Firma Gemius poddała analizie dane z września 2017 roku zebrane wśród polskich internautów w wieku 7-75 lat korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów.
Gemius

Komentarze (1 - 6 z 6)

Analiza Gemiusa. Hehe, pierwszy lepszy filtr adblocka wycina te ich skrypty ze stron, więc Gemius nie "widzi" ok. 40% internautów polskich, bo ich skrypty się po prostu nie ładują.
 3  
Nie zapominajmy o Disable HTML5 Autoplay.
Zbychu51 (usunięte konto #28584) 13.11.2017 (13:58:27)
 2  
Już dawno temu pisałem, że ludzie reklam nie zauważają. Co z tego, że się wyświetliła w polu widzenia skoro każdy szuka przycisku zamknij.
 2  
Podobnie nie zauważam reklam w tv, przeważnie je co najwyżej słucham robiąc coś innego. Reklamy śledzące moje zakupy w sieci wypadają idiotycznie, ostatnio już po raz drugi oferują towar już kupiony.
 1  
A co z Bumper Ads, ostatnio jeden z nowszych formatów na youtube, to samo reklamy displayowe? Też sporo można poczytać o tym jaka jest ich skuteczność i koszty, nie bede linkował ale jak ktoś zainteresowany to Social Media Manager ostatnio dużo na ten temat pisało.
 3  
A najlepsze, że ci co płacą za reklamy myślą naiwnie, że im to coś daje :D
 1