Łukasz Szewczyk18.06.2019 (10:15)brak komentarzy

VOD: Rośnie trend płacenia i współdzielenia kont, siłą wciąż wideo finansowane reklamami

Rynek SVOD dynamizuje zmiany w zachowaniu e-widzów. Co trzeci polski internauta codziennie ogląda programy w sieci, a co drugiemu zdarza się płacić za wideo. Model abonamentowy wypiera jednorazowe płatności, a Polacy coraz chętniej dzielą się dostępami do kont - pokazuje VideoTrack 4, cykliczne badanie agencji Wavemaker.
nowoczesna telewizja
36 proc. polskich internautów codziennie ogląda programy w sieci - najwięcej heavy-userów internetowego wideo (42 proc.) znajdujemy wśród młodych e-widzów, w wieku 16- 24 lata, pokazuje badanie Videotrack, zrealizowane przez agencję Wavemaker.
Heavu userzy VOD w wubranych grupach
Częstotliwość oglądania filmów, seriali i innych dłuższych formatów wideo, wyraźnie wzrosła na przestrzeni ostatniego półtora roku. Poprzednia edycja Videotrack, realizowana w październiku 2017 r., wskazywała, że tylko co czwarty e-widz sięgał po programy w internecie codziennie.

E-widz płaci częściej
Ogromny wpływ na rynek internetowego wideo i wzory zachowań widzów ma ekspansja serwisów abonamentowych z wideo na życzenie, takich jak Netflix, HBO Go czy CDA Premium. Są to już marki masowo rozpoznawalne przez konsumentów - Netflix kojarzy 80 proc. badanych przez Wavemaker, HBO Go - 77 proc, CDA Premium - 57 proc., a Amazon Prime - 31 proc. W przypadku Netfliksa i HBO GO na przestrzeni półtora roku obserwujemy ponad 20 p. proc. wzrostu - pokazuje badanie Wavemaker.

W ślad za wzrostem rozpoznawalności i wykorzystania serwisów SVOD, zmieniają się też postawy polskich e-widzów względem płacenia za wideo. Ponad połowie internautów zdarza się płacić za programy w sieci, preferowanym modelem okazuje się obecnie miesięczny abonament, wypierający jednorazowe płatności. W stosunku do pierwszej edycji VideoTrack z 2015 r. oznacza to odwrócenie proporcji pomiędzy tymi modelami.

Płacenie za wideo w sieci
Płacić, by omijać reklamy
Jak szacuje międzynarodowa firma analityczna Ampere Analysis, w Polsce już ponad 2 mln gospodarstw domowych subskrybuje przynajmniej jeden z serwisów z wideo na życzenie. Badanie Wavemaker pokazuje jednak, że subskrybenci znacznie częściej niż w pierwszym okresie rozwoju SVOD w Polsce zrzucają się na dostęp do serwisów abonamentowych. W Videotrack z 2017 roku Wavemaker zidentyfikował zaledwie 12 proc. takich osób wśród abonentów serwisów SVOD, obecnie 50 proc. z nich twierdziło, że współdzieli konto i płatności za nie ze znajomymi lub rodziną.

Tych, którzy nie mają kont w serwisach abonamentowych, do wykupienia abonamentu w Netfliksie lub HBO Go w największym stopniu skłoniłaby niższa cena. Co ciekawe - zważywszy na częstość podnoszenia tej kwestii przez krajowych konkurentów globalnych serwisów streamingowych - tylko 15 proc. badanych twierdzi, że wabikiem byłaby większa liczba lokalnych, polskich treści.

Kluczowym atutem płatnych serwisów - tak abonamentowych, jak i oferujących inne modele finansowania treści - jest zdaniem ich użytkowników brak reklam. Czynnik ten, poza jakością oferowanych w tych serwisach treści, ma coraz większe znaczenie dla konsumentów płacących za internetowe wideo.

Powody korzystania z płatnych serwisów VOD
AVOD wciąż z potencjałem
Kariera serwisów SVOD, choć mocno przebudowała wzory konsumpcji i upowszechniła płacenie za wideo w sieci, nie oznacza na razie defensywy modelu AVOD (wideo finansowanego reklamą). Gros użytkowników sieci wciąż korzysta przede wszystkim z darmowych stron z wideo emitujących reklamy. Popularność serwisów streamingowych (zarówno płatnych, jak i finansowanych reklamą), które na przestrzeni ostatnich lat wypierały torrenty, sprawiła, że przestrzeń komercyjna na rynku VOD, nadal rośnie.

Sposoby pozyskiwania długich treści wideo
Szacunki GroupM, spółki negocjacyjnej i technologicznej spółki wspierającej agencje mediowe WPP, pokazują, że już w 2018 r. rynek reklamy wokół wideo internetowego wart był 650 mln zł, po ok. 30 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku. W 2019 r. GroupM przewiduje dalszą dwucyfrową dynamikę i inwestycje powyżej 800 mln zł. Oznacza to, że rynek VOD przyciągnie 1/5 wartości budżetów telewizyjnych.

Badanie VideoTrack agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. internautów.
Wavemaker