Łukasz Szewczyk18.06.2019 (10:15)brak komentarzy

VOD: Rośnie trend płacenia i współdzielenia kont, siłą wciąż wideo finansowane reklamami

Rynek SVOD dynamizuje zmiany w zachowaniu e-widzów. Co trzeci polski internauta codziennie ogląda programy w sieci, a co drugiemu zdarza się płacić za wideo. Model abonamentowy wypiera jednorazowe płatności, a Polacy coraz chętniej dzielą się dostępami do kont - pokazuje VideoTrack 4, cykliczne badanie agencji Wavemaker.
nowoczesna telewizja
36 proc. polskich internautów codziennie ogląda programy w sieci - najwięcej heavy-userów internetowego wideo (42 proc.) znajdujemy wśród młodych e-widzów, w wieku 16- 24 lata, pokazuje badanie Videotrack, zrealizowane przez agencję Wavemaker.
Heavu userzy VOD w wubranych grupach
Heavu userzy VOD w wubranych grupach
Częstotliwość oglądania filmów, seriali i innych dłuższych formatów wideo, wyraźnie wzrosła na przestrzeni ostatniego półtora roku. Poprzednia edycja Videotrack, realizowana w październiku 2017 r., wskazywała, że tylko co czwarty e-widz sięgał po programy w internecie codziennie.

E-widz płaci częściej
Ogromny wpływ na rynek internetowego wideo i wzory zachowań widzów ma ekspansja serwisów abonamentowych z wideo na życzenie, takich jak Netflix, HBO Go czy CDA Premium. Są to już marki masowo rozpoznawalne przez konsumentów - Netflix kojarzy 80 proc. badanych przez Wavemaker, HBO Go - 77 proc, CDA Premium - 57 proc., a Amazon Prime - 31 proc. W przypadku Netfliksa i HBO GO na przestrzeni półtora roku obserwujemy ponad 20 p. proc. wzrostu - pokazuje badanie Wavemaker.

W ślad za wzrostem rozpoznawalności i wykorzystania serwisów SVOD, zmieniają się też postawy polskich e-widzów względem płacenia za wideo. Ponad połowie internautów zdarza się płacić za programy w sieci, preferowanym modelem okazuje się obecnie miesięczny abonament, wypierający jednorazowe płatności. W stosunku do pierwszej edycji VideoTrack z 2015 r. oznacza to odwrócenie proporcji pomiędzy tymi modelami.

Płacenie za wideo w sieci
Płacenie za wideo w sieci
Płacić, by omijać reklamy
Jak szacuje międzynarodowa firma analityczna Ampere Analysis, w Polsce już ponad 2 mln gospodarstw domowych subskrybuje przynajmniej jeden z serwisów z wideo na życzenie. Badanie Wavemaker pokazuje jednak, że subskrybenci znacznie częściej niż w pierwszym okresie rozwoju SVOD w Polsce zrzucają się na dostęp do serwisów abonamentowych. W Videotrack z 2017 roku Wavemaker zidentyfikował zaledwie 12 proc. takich osób wśród abonentów serwisów SVOD, obecnie 50 proc. z nich twierdziło, że współdzieli konto i płatności za nie ze znajomymi lub rodziną.

Tych, którzy nie mają kont w serwisach abonamentowych, do wykupienia abonamentu w Netfliksie lub HBO Go w największym stopniu skłoniłaby niższa cena. Co ciekawe - zważywszy na częstość podnoszenia tej kwestii przez krajowych konkurentów globalnych serwisów streamingowych - tylko 15 proc. badanych twierdzi, że wabikiem byłaby większa liczba lokalnych, polskich treści.

Kluczowym atutem płatnych serwisów - tak abonamentowych, jak i oferujących inne modele finansowania treści - jest zdaniem ich użytkowników brak reklam. Czynnik ten, poza jakością oferowanych w tych serwisach treści, ma coraz większe znaczenie dla konsumentów płacących za internetowe wideo.

Powody korzystania z płatnych serwisów VOD
Powody korzystania z płatnych serwisów VOD
AVOD wciąż z potencjałem
Kariera serwisów SVOD, choć mocno przebudowała wzory konsumpcji i upowszechniła płacenie za wideo w sieci, nie oznacza na razie defensywy modelu AVOD (wideo finansowanego reklamą). Gros użytkowników sieci wciąż korzysta przede wszystkim z darmowych stron z wideo emitujących reklamy. Popularność serwisów streamingowych (zarówno płatnych, jak i finansowanych reklamą), które na przestrzeni ostatnich lat wypierały torrenty, sprawiła, że przestrzeń komercyjna na rynku VOD, nadal rośnie.

Sposoby pozyskiwania długich treści wideo
Sposoby pozyskiwania długich treści wideo
Szacunki GroupM, spółki negocjacyjnej i technologicznej spółki wspierającej agencje mediowe WPP, pokazują, że już w 2018 r. rynek reklamy wokół wideo internetowego wart był 650 mln zł, po ok. 30 proc. wzroście w stosunku do poprzedniego roku. W 2019 r. GroupM przewiduje dalszą dwucyfrową dynamikę i inwestycje powyżej 800 mln zł. Oznacza to, że rynek VOD przyciągnie 1/5 wartości budżetów telewizyjnych.

Badanie VideoTrack agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. internautów.
Wavemaker