Łukasz Szewczyk17.03.2006 (15:02)brak komentarzy

Moda na moBloga

Polaków opanowała prawdziwa mania moblogowania. W rok od powstania portalu moBlog.pl, swoje fotki przesyła tam już 37 tysięcy użytkowników telefonów komórkowych.
MoBlog.pl, inicjatywa firmy Nokia Poland, której partnerem jest MTV, w lutym miał pierwsze urodziny. Już od ponad roku strona www.moblog.pl cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem użytkowników telefonów komórkowych. Wśród założycieli moblogów znajdują się zarówno znani artyści, jak zespól Sistars, czy Sidney Polak, jak i osoby, które pragną podzielić się z innymi radościami i smutkami swojego dnia codziennego. Forma prowadzenia internetowego pamiętnika zilustrowanego zdjęciami zaczyna przeważać nad bazującymi wyłącznie na tekście blogami. Do tworzenia moBloga nie potrzeba ani specjalnego talentu pisarskiego, ani ciągłego przesiadywania przed komputerem - dzięki telefonom komórkowym zdjęcie można pstryknąć i przesłać MMS'em na swojego moBloga z każdego miejsca i o każdej porze.
-MoBlog.pl to prawdziwy fenomen na polskim rynku. Jego użytkownicy stale zaskakują nas swoją kreatywnością i niebanalnymi pomysłami. Ta nowa, atrakcyjna forma komunikacji pozwala firmie Nokia realizować jej misję. Nokia ceni interaktywność, innowacyjność w sposobach komunikowania się ludzi - mówi Katarzyna Kluk, dyrektor marketingu w Nokia Poland.

Na stronie moBlog.pl zarejestrowano aż 37 tys. moBlogów, na które użytkownicy przesłali już łącznie ponad 140 tys. MMSów. Na stronie pojawia się dziennie średnio 500 nowych zdjęć z opisami, w sumie w serwisie zostawiono około 90 tys. komentarzy. Te oszałamiające dane sprawiają, że ten pierwszy serwis moBlogowy w Polsce jest jednocześnie największą tego typu inicjatywą w kraju i jedną z większych na całym świecie. "Przygotowanie moBlog.pl wymagało oparcia strategii na dogłębnej znajomości cech, preferencji i modeli zachowań grupy docelowej oraz unikalnego know-how i zaplecza technologicznego. Dzięki połączeniu e-marketingu z technologią powstał projekt idealnie odzwierciedlający ideę Nokia Connecting People" - wyjaśnia Łukasz Lewandowski, dyrektor kreatywny odpowiedzialny za projekt Moblog.pl w agencji K2.

Własny moBlog jest przede wszystkim szansą na wyróżnienie się. Użytkownik może go w maksymalnym stopniu spersonalizować przez rodzaj zamieszczanych przez siebie zdjęć i treść publikowanych obok nich komentarzy. Oprócz tego od niedawna ma możliwość wybrania na stronie swojego moBloga własnej, najbardziej odpowiadającej mu "skórki". Zamiast zdjęcia może też wysłać filmowy MMS.

Dzięki temu, iż zakładanie moBloga jest niezwykle proste i nic nie kosztuje moBlog.pl jest prawdziwą areną różnych osobowości. Od miłośników zwierząt, przez freestyle'owe staruszki, aż po fanów motoryzacji, w tym osoby fascynujące się środkami komunikacji miejskiej. Moblog.pl stał się wirtualną społecznością, której użytkownicy ze sobą dyskutują, wspólnie komentują zarówno wewnętrzne, moBlogowe wydarzenia, jak i te, które mają miejsce w kraju i na świecie. Relacje użytkowników są często bardzo emocjonalne - ludzie przyjaźnią się ze sobą, wymieniają się uprzejmościami, ale też potrafią się solidnie posprzeczać.

Przykładem jednego z wyjątkowych, jeżeli chodzi o ilość zdjęć i dodanych do nich komentarzy internautów, jest moBlog prowadzony przez ojca małego Marcela (www.marcel.moblog.pl), który powstał ponad rok temu, jeszcze przed narodzinami dziecka. Stanowi on kronikę życia Marcela, począwszy od ostatnich tygodni ciąży jego mamy, aż po pierwsze urodziny. Aktualnie najczęściej komentowanym moBlogiem jest www.koliber.moblog.pl, gdzie autor dzieli się niezwykle ciekawymi i dowcipnymi komentarzami otaczającej go rzeczywistości.

Swoje moBlogi prowadzą także artyści. Na www.polak.moblog.pl można przyjrzeć się bliżej koncertowo- studyjno- imprezowemu życiu Sidneya Polaka. -Jesteśmy fanami nowoczesnych technologii i lubimy się nimi posługiwać, dlatego też postanowiliśmy założyć swojego moBloga. Chcemy w żywy, atrakcyjny, dynamiczny sposób opowiadać fanom o naszym życiu i niecodziennych sytuacjach, które zdarzają się nam niemal codziennie - mówi Sidney Polak. Tymczasem moBlog prowadzony przez zespół Sistars jest publiczny, a więc tematycznie związane z nim MMS'y może tam przesyłać każda zainteresowana osoba. Na www.sistars.moblog.pl znajdziemy więc nie tylko zdjęcia z koncertów, studia nagraniowego, czy różnych imprez, które z myślą o swoich wielbicielach pstryka zespół, ale także fotki wiernych fanów najsłynniejszych polskich sióstr.

Gwiazdy odkryły, że moBlog to świetny sposób komunikacji z publicznością, możliwość pokazania tego, co dzieje się za kulisami, podczas trasy koncertowej i w ich prywatnym życiu. Zakładają moBlogi z własnej inicjatywy, by podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat rzeczywistości i uchylić rąbek tego, co zawsze było dla ich fanów tajemnicą - własnej prywatności. moBlog zespołu Closterkeller, który można znaleźć na www.closterkeller.moblog.pl jest kolażem wrażeń z podróży grupy po Polsce. Członkowie zespołu fotografują zarówno typowo polskie niedociągnięcia architektoniczne, jak i przygotowania do swoich koncertów. Najbardziej intymne wydają się moBlogi piosenkarki Patrycji Kosiarkiewicz (www.pkosiarkiewicz.moblog.pl) i Wojciecha Błacha (www.wojtekblach.moblog.pl), aktora znanego z seriali takich jak "Plebania" czy "Czego się boją faceci czyli seks w mniejszym mieście". Kosiarkiewicz opisuje swoje wrażenia ze spaceru z psem i podaje przepis na smalec wegetariański, zaś Błach pokazuje swoje życie w showbiznesie, na planie reklamówek, seriali i w otoczeniu innych gwiazd z małego i dużego ekranu, między innymi Agnieszki Włodarczyk, czy Cezarego Pazury.

Moblog.pl to także sposób na zaprezentowanie ciekawych imprez osobom, które nie mogą się na nich pojawić lub zainteresowanie nimi ludzi, którzy chętnie by się na nie wybrali. Internauci mogli śledzić na www.city.moblog.pl relację na żywo z Nokia City Event - ogromnej plenerowej imprezy zorganizowanej przez firmę Nokia 21 maja 2005 r. w Warszawie. Na bieżąco można było oglądać MMSy robione przez kilka MMSowych kamer Nokia. Internauci mieli możliwość przyglądania się, jak krok po kroku powstają pod Pałacem Kultury i Nauki scena, tor dla rowerzystów, czy ścianki do wspinania. Później mogli oglądać zawody, doskonale bawiących się Warszawiaków i pokaz sztucznych ogni. MMSowa relacja na żywo podczas Nokia City Event była ewenementem na skalę światową. Podobna inicjatywa towarzyszyła zorganizowanej przez firmę Nokia imprezie snowboardowej Leave No Trace, która odbyła się we Wrocławiu 3 grudnia 2005 r. Na stronie www.lnt.moblog.pl można było oglądać na żywo Wrocławian podziwiających światowej klasy snowboardzistów wykonujących akrobacje w samym centrum miasta.

MoBlog.pl daje możliwość nie tylko podpatrywania prywatnego życia gwiazd, czy wielkich imprez zza kulis, ale także przyjrzenia się najnowszym trendom, którym poddają się młodzi ludzie stanowiący zdecydowaną większość użytkowników tego portalu. Na wielu zdjęciach pojawiają się ich ulubione kosmetyki, słodycze, czy ubrania. Przeglądanie zamieszczanych na moBlog.pl zdjęć może więc służyć celom marketingowym. Poznajemy preferowane przez młodzież produkty, a dzięki komentarzom rzeczywiste zdanie młodych ludzi o nich. Dowiadujemy się dlaczego jeden produkt jest cool, a inny nie.

Specjalnie dla społeczności moBlog.pl organizowane są liczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami w postaci telefonów komórkowych lub innych produktów, jak choćby zestawy do pielęgnacji włosów. Ludzie biorą w nich udział wysyłając swoje zdjęcia: najgłupszych min, najfajniejszych imprez, najbardziej odlotowych fryzur. Firmy komercyjne zakładają także własne moBlogi w celach autopromocyjnych.