Łukasz Szewczyk18.02.2012 (12:43)brak komentarzy

Intranet 2.0 popularny w komunikacji wewnętrznej

61% przedsiębiorstw używa przynajmniej jednego narzędzia mediów społecznościowych w komunikacji wewnętrznej. Najbardziej popularnym wśród nich są blogi, wykorzystywane przez trzy czwarte organizacji - wynika z raportu IABC.
W badaniu "The Social Intranet Study 2011" wzięło udział ponad 1400 respondentów, reprezentujących firmy z różnych branż na całym świecie. Wyniki ankiety wskazują, iż media społecznościowe w wewnętrznych sieciach firmowych (intranet) stają się coraz popularniejsze. Nadal jednak ustępują pod względem popularności klasycznym rozwiązaniom intranetowym (bazy dokumentów, kontakty, aktualności firmowe, itp), które w 88% przebadanych firm są używane od dłużej niż 2 lat. Sieć wewnętrzna z wykorzystaniem elementów mediów społecznych (Intranet 2.0) znalazła swoje zastosowanie w 37% firm. Do najchętniej wykorzystywanych narzędzi tego typu respondenci zaliczyli blogi (75%), fora dyskusyjne (65%) komunikatory (63%) i narzędzia typu wiki, takie jak repozytoria wiedzy(61%). Dużą popularnością cieszą się również RSSy (56%), mikroblogi (42%) oraz podcasty (39%). Jednak jedynie 14% przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0 złożony z wielu narzędzi typu Web 2.0, natomiast 47% używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi.
- Popularność tradycyjnych portali społecznościowych sprawiła, że podobne narzędzia zaczęto udostępniać wewnątrz organizacji. Tego typu rozwiązania pozwalają na integrację i wymianę wiedzy i informacji pomiędzy pracownikami. Pomimo, że jak pokazują badania, Intranet 2.0 dopiero zaczyna się popularyzować, spodziewamy się, że już w niedługim czasie stanie się standardem w firmach. Na razie jednak rozwiązania społecznościowe są wprowadzane bardzo ostrożnie. Wiąże się to z obawami wielu zarządzających, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści - komentuje Justyna Piesiewicz - prezes polskiego oddziału IABC.

Firmy, które wdrożyły przynajmniej jedno narzędzie Intranetu 2.0 najczęściej decydowały się na oprogramowanie Microsoft SharePoint (55%). Niemal połowa przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu intranetowe funkcjonalności portali typu facebook (23%) czy WordPress (21%)

Zdecydowana większość firm wprowadziła Intranet 2.0 w celu poprawy współpracy (78%) między pracownikami oraz zwiększenia ich zaangażowania (75%) w życie firmy. Istotnym czynnikiem przemawiającym za implementacją takich rozwiązań jest również zarządzanie wiedzą, co wskazuje 66% organizacji. Wyniki badania wskazują również,
iż społecznościowe intranety bardzo często mają zdefiniowane regulaminy.
Aż 78% przedsiębiorstw określa reguły zachowań pracowników w intranecie
oraz nadzoruje pojawiające się tam treści. Najczęściej za moderację Intranetu 2.0 odpowiedzialne są osoby zajmujące się komunikacją (79%), HR (57%), marketingiem (51%) oraz IT (49%). Niemal połowa firm (46%) do wykonywania tych obowiązków deleguje od 2 do 5 pracowników. Tylko co czwarta ma do tego zespół składający
się z więcej niż 6 zatrudnionych.

Narzędzia Intranetu 2.0 są relatywnie tanie, gdyż niemal 40% przedsiębiorstw
na wdrożenie wydało mniej niż 10.000$. Z drugiej strony managerowie nadal mają obawy przed ich stosowaniem - częściej niż brak odpowiedniego wsparcia IT (12%) występują "inne - ważniejsze sprawy, które mają pierwszeństwo w firmie" (18%).
IABC

Polecamy