Marcin Żukowski28.09.2012 (16:59)brak komentarzy

Czy Offers i Gifts nas uwiodą?

W przeciągu ostatniego tygodnia Facebook wprowadził dwie nowe, interesujące funkcje. Pierwszą z nich jest Facebook Offers, a druga to Facebook Gifts.
Mark Zuckerberg - Facebook
Na początku zeszłego roku Facebook testowo w 7 krajach na całym świecie wprowadził Facebook Deals, funkcjonalność, dzięki której właściciel sklepu mógł dać Klientowi specjalną ofertę. Były tam dostępne cztery opcje: oferta indywidualna - tylko dla jednej osoby, oferta promując lojalność (przyjdź 4 razy a za 5 razem dostaniesz kawę gratis), promująca "zakupy grupowe" - przyjdź z grupą znajomych a dostaniecie kawę 20% taniej oraz oferty charytatywne - zamelduj się a organizacja, którą wspieramy otrzyma określoną kwotę pieniędzy). Facebook Deals chyba się jednak nie sprawdził w testowanych krajach i nie został wprowadzony na całym świecie.

Pomysł z Facebook Deals wyewoluował do produktu nazwanego Facebook Offers - dzięki temu wszystkie fan pages, które mają ponad 400 lubiących mogą stworzyć Ofertę, w której dają swoim fanom na Facebooku coś specjalnego. W prosty sposób mogą wypromować nowy produkt czy usługę, zachęcić do zakupu i zwiększyć zaangażowanie na stronie. Pierwsza Oferta jest darmowa, druga to koszt minimum 5$, które będą wydane na promocję Oferty wśród osób lubiących Stronę - ma to zachęcić użytkowników do skorzystania z niej, a także zasilić kasę Facebooka, który dzięki reklamie generuje grubo ponad 80% ze swych dochodów.

W przeciągu tygodnia pokazało się kilka fajnych ofert - czy to tańszy burger, tańsze koszulki na koszulkowo.com lub zniżka na socialdesk.pl. Dało się zauważyć także nieprawdziwe oferty, które pod przykrywką możliwości wygrania kuponu na zakupy o wartości 1000 złotych zachęcały do udziału w loterii.

Moim zdaniem Oferty sprawdzą się w Polsce - firmy otrzymały proste i tanie narzędzie do promocji swoich produktów i usług. Mam nadzieję, że dzięki nim zwiększy się ilość cases, w których mówić będziemy, że Facebook sprzedaje.

W okresie wchodzenia na giełdę Facebook kupił firmę zajmującą się social gifting - Karma. Wykorzystując jej know-how uruchomił dzisiaj stronę https://www.facebook.com/about/gifts, na której pokazał swoją nową funkcjonalność. W niedalekiej przyszłości z okazji urodzin czy ważnych wydarzeń w życiu znajomych będziemy mogli wysyłać im prezenty (zarówno realne np. maskotki jak i cyfrowe np. kod na 5 dolarów zniżki na kawę w Starbucksie).
W Ameryce social gifting jest bardzo popularne, patrząc na wyniki aplikacji Wrapp, widać, że Amerykanie nie boją się mikropłatności i chętnie obdarowują swoich znajomych prezentami na różne okazje. Czy opcja sprawdzi się w Polsce? Jeżeli prezenty będą interesujące i niezbyt drogie to kto wie, choć niewiadomą na pewno będzie potrzeba wpisania adresu dostawy realnego prezentu - może to zniechęcić wielu użytkowników, którzy nie będą chcieli przekazywać Facebookowi kolejnych danych personalnych.
Łukasz Dębski, Strategy Manager, Socializer SA