Łukasz Szewczyk01.04.2018 (14:45)4 komentarze

Wielkanocne oblicza Polaków: Seriale, żurek, majonez, likier i czekolada

Firma badawcza Nielsen sprawdziła jakie są preferencje polskich konsumentów podczas Wielkanocy. Z analizy wyszło, że żurek jak najbardziej nadal jest tradycją na świątecznym stole podobnie jak i majonez, czy słodkie wypieki. Dodatkowo Polacy podczas świąt Wielkiej Nocy chętnie oglądają seriale, popiją likier i zajadają się czekoladą.
Wielkanoc
Żurek króluje na polskim stole
Wielkanoc to czas, kiedy obserwujemy wyraźne wzrosty sprzedaży produktów kojarzonych ze słodkimi wypiekami - następuje wzrost sprzedaży dodatków do ciast, mąki, margaryn przeznaczonych do pieczenia czy też twarogów mielonych. - Pomimo mody na domowe pieczenie nadal jest grono konsumentów ceniących sobie wygodę i kupujących ciasta w proszku bądź gotowe ciasta paczkowane, które w okresach przed świętami Wielkanocnymi także notują wzrosty sprzedaży - podkreśla Monika Dyrda, client director w Nielsenie. W okresie przedświątecznym rośnie znaczenie kanałów wielkoformatowych - Polacy robią zakupy w dużych sklepach. Trend ten widoczny jest w wielu kategoriach tradycyjnie kojarzonych z Wielkanocą.
Mówiąc o produktach tradycyjnych podczas Wielkanocy nie możemy zapominać o żurku. - Faktycznie okres Wielkanocny to czas największej sprzedaży tego produktu w roku. Co piąta sprzedana w ciągu roku sztuka przypada na Wielkanoc. Do żurku tradycyjnie chętnie wybieramy paczkowaną białą kiełbasę, która cieszy się wtedy największą popularnością w przeciągu roku - dodaje Monika Dyrda.

Okres Wielkanocny to również czas wzrostu sprzedaży kategorii takich jak: soki, nektary, napoje. Miesiąc, w którym przypada Wielkanoc stanowi jeden z najlepszych w roku dla powyższych kategorii. Pod kątem sprzedaży wymienionych produktów jest porównywalny z okresem bożonarodzeniowym czy majówką.


W alkoholach na Wielkanoc rządzą likiery
Dla większości alkoholi szczyt wartości sprzedaży przypada na koniec roku kalendarzowego, co wiąże się ze świętami Bożego Narodzenia i przygotowaniami do Sylwestra. Istnieją jednak kategorie, które notują wzmożoną sprzedaż również przed Wielkanocą i są to głównie likiery. - Likiery, tradycyjnie obecne na polskich stołach wielkanocnych są kupowane głównie w sklepach wielkoformatowych, w szczególności w dyskontach. Wzrost wartości sprzedaży likierów w tym kanale w okresie poprzedzającym Wielkanoc (marzec vs. kwiecień 2017) wyniósł 22,5%. W związku z tym, że święta są okresem wzmożonego ruchu i wzmożonych podróży, więcej transakcji dla likierów obserwujemy również na stacjach benzynowych, gdzie wzrost wartości sprzedaży w analogicznym okresie wyniósł 157,1% (marzec vs. kwiecień 2017). Co ciekawe, wzrost sprzedaży nie jest bezpośrednio związany z szerszą ofertą asortymentową dla tej kategorii w okresie przedświątecznym - komentuje Karolina Żukowska - Socha, senior client consultant w Nielsenie.

Słodkie święta
Wielkanoc każdego roku przynosi wzrost sprzedaży i konsumpcji słodyczy, głównie tabliczek czekoladowych, pralinek oraz figurek czekoladowych i zestawów. Nie jest to co prawda tak duży przyrost, jak ma to miejsce w okresie Bożego Narodzenia, niemniej jednak co roku obserwujemy zwiększającą się sprzedaż tego typu produktów. - Główna część sprzedaży w tym okresie przypada przede wszystkim na handel wielkoformatowy - ponad 67 % wartościowej sprzedaży tabliczek oraz figurek i zestawów świątecznych i ponad 73% sprzedaży pralinek. Warto odnotować, że w przypadku figurek i zestawów świątecznych wzrasta znaczenie hipermarketów, dyskontów oraz supermarketów - z uwagi przede wszystkim na dodatkowe ekspozycję produktów świątecznych przygotowywanych przez producentów. Warto podkreślić także, że w okresie Wielkanocnym pozytywny trend wykazują suszone owoce z grupy kategorii przekąskowych, które służą, jako półprodukty do przygotowania potraw i deserów świątecznych - podkreśla Joanna Rogalska, client director w Nielsenie.


Święta z serialami
Czas Wielkanocy to również moment, kiedy Polacy chętnie zasiadają przed telewizorem. Jakie programy rządzą w tym okresie? - W zeszłym roku w okresie Wielkanocnym niekwestionowanym liderem był serial "M jak Miłość". Na drugim miejscu znaleźli się "Milionerzy". Kolejne pozycje zajęły: "Wiadomości", "Barwy Szczęścia" i "Fakty". Jeśli natomiast chodzi o średnią oglądalność całej telewizji podczas tego okresu to ponad 10 milionowa widownia utrzymuje się w świąteczny poniedziałek już od godzin porannych i trwa do późnego wieczora, w zwykły poniedziałek oglądalność TV osiąga taki poziom dopiero późnym popołudniem. Polacy w zeszłe święta spędzili średnio 5,5 godziny przed telewizorem, to prawie o godzinę dłużej niż w pozostałe niedziele i poniedziałki w tym samym roku! W święta nie tylko dłużej konsumujemy telewizję, ale też więcej spośród nas ją ogląda - minimum 1 minutę w okresie świąt Wielkanocnych 2017 obejrzało 29 milionów Polaków - mówi Aleksandra Boczkowska, client services representative w Nielsenie.
Nielsen

Komentarze (1 - 4 z 4)

Te badania pokazują raczej oblicza 35-60 Latków. Młodzi 20-30 latkowie i nastolatkowie stawiają na kebsy, wódkę/drinki, seriale Netflixa i czekoladki.
 6  
Gorzała podstawa Świąt w Polsce
 1  
Gdzie oni te badania robią...?
 2  
Poszukując ciekawego prezentu dla seniora, warto wybrać coś niekonwencjonalnego, co pozwoli mu przypomnieć sobie młode lata. Najlepszy będzie produkt, który sprawi mu przyjemność. https://www.harempower.pl/
 0