Łukasz Szewczyk10.06.2022 (12:29)brak komentarzy

"Czytanie Rządzi!". Rusza kampania na rzecz czytelnictwa

• Ruszyła pierwsza w Polsce kampania samorządowców na rzecz czytelnictwa.
• Unia Metropolii Polskich, czyli 12 największych polskich miast i Fundacja Powszechnego Czytania pokazują, dlaczego czytanie ma moc polepszania świata.
#CzytanieRządzi!
Prezydenci dwunastu polskich metropolii występują w kampanii w roli ambasadorów czytania - zapraszają do rozmowy, dzielą się swoimi upodobaniami literackimi, pokazują, że #CzytanieRządzi! Kampania #CzytanieRządzi! to pierwsze w Polsce tak intensywne i szerokie zaangażowanie najwyższych władz samorządowych na rzecz upowszechniania czytania.
- Wskaźniki czytelnictwa w Polsce są na alarmująco niskim poziomie, czytamy dużo mniej niż nasi sąsiedzi. W świetle dostępnych badań poszerzenie grona czytających przełoży się na zwiększenie potencjału naszej gospodarki, innowacyjności i siły naszej demokracji. Dlatego powinno być jednym z najważniejszych priorytetów każdej osoby wpływowej - czy to będzie szef firmy dbający o czytelnictwo pracowników i ich rodzin, czy urzędnicy państwowi mający wpływ na różne obszary naszego życia, czy rodzice wychowujący dzieci. Mamy nadzieję, że zaangażowanie Prezydentek i Prezydentów będzie potężnym impulsem do zintensyfikowania działań, zapraszamy do włączenia się w projekt każdą i każdego, komu przyszłość naszych społeczności leży na sercu - mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, szefowa Wydawnictwa Słowne.

Kampania ma być zaczynem wspólnego długofalowego wysiłku, rozmów, debat i pracy na rzecz poszerzenia grona czytających w Polsce. Do udziału w akcji zaproszeni są wszyscy: rodzice, dzieci, nauczyciele, bibliotekarze, samorządowcy, instytucje, firmy i organizacje pozarządowe.

- Jak mówią ambasadorzy akcji - czytanie ćwiczy nasz umysł, sprawia, że jesteśmy "w formie": intelektualnie, społecznie i emocjonalnie, stabilni, zdrowi, kompetentni! Wyrównuje szanse dzieci, niweluje różnice kompetencyjne między ludźmi. Czytanie nie jest żadnym przywilejem - jest warunkiem koniecznym wychowywania mądrych i odpowiedzialnych obywateli. Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazują, jak ważne jest dziś tworzenie fundamentów właśnie takiego otwartego demokratycznego społeczeństwa. Jesteśmy medium, a nasze serwisy docierają do milionów Polaków - chcemy wykorzystać siłę naszego głosu i poszerzać grono osób czytających w Polsce - mówi Olga Korolec, Sustainability Director w Ringier Axel Springer Polska.

Kampanii towarzyszą filmy, w których prezydentki i prezydenci opowiadają o swoich lekturach, ale też pokazują prywatne elementy swoich nawyków czytelniczych - dowiemy się kto z nich zagina w książkach rogi, kto czyta w wannie, a komu przyjaciele nie zwrócili książek. Dodatkowo zostały przygotowane materiały dla różnych grup społecznych - 5 KROKÓW DO CZYTANIA. Twórcy kampanii przygotowali również poradniki upowszechniania czytania. Wszystkie serwisy Ringier Axel Springer Polska, a także dziennikarze włączyli się w promocję kampanii - przez najbliższe miesiące będą publikowane nie tylko materiały o akcji, ale również wywiady, quizy i materiały redakcyjne.