Beata Ratuszniak12.08.2009 (17:18)1 komentarz

Pisma kobiece stawiają na Dodę i Joannę Liszowską

Firma Press-Service opublikowała wyniki półrocznej analizy okładek pięćdziesięciu pism dedykowanych kobietom. Wszystkie tytuły prasy dla pań starają się przyciągnąć uwagę jak największej liczby czytelniczek. Wykorzystują w tym celu znane mechanizmy.
Niezależnie od segmentu, prasa kobieca wykorzystuje na okładkach zdjęcia kobiet oraz opisuje tematy, które – w założeniu - mogą być interesujące dla czytelniczek. Na okładkach pojawiają się zatem najczęściej te same znane twarze rodzimych gwiazd. W omawianych miesiącach na pierwszych stronach najczęściej gościła Dorota Rabczewska (Doda) z liczbą 15 okładek, tuż przed Joanną Liszowską (13 okładek) oraz Edytą Górniak i Katarzyną Cichopek, które zajęły ex aequo trzecią pozycję (po 11 okładek).

Zagadnieniami najchętniej sygnalizowanymi na okładkach jako tematy numeru są historie z życia prywatnego polskich celebrytów. Zdecydowanie najczęściej dyskutowano kwestie związane z nowymi znajomościami, miłościami, planami ślubnymi, ślubami i rozwodami oraz narodzinami dziecka. Doda wzbudzała zainteresowanie dziennikarzy głównie za sprawą swojego burzliwego związku z Radosławem Majdanem, następnie zaś z powodu nowego partnera, Nergala. W przypadku Joanny Liszowskiej, czasopisma dla pań interesowały się głównie jej wyglądem fizycznym oraz związkiem z jasnowłosym Szwedem. Edyta Górniak również zawdzięcza popularność nie tyle swej pracy, co problemom w związku z Dariuszem Krupą. Podobnie popularność Katarzyny Cichopek spowodowana była głównie ciążą aktorki.
Jak wyjaśnia dr Dorota Piontek, medioznawca, czytelniczka prasy kobiecej skupia się na kwestiach stereotypowo będących domeną sfery prywatnej: rodzina, poukładany dom, szczęśliwe życie osobiste, zaspokajanie potrzeb partnera, także w sferze seksualnej. Wzorzec ten jest uniwersalny, niezależny od rodzaju prasy.

Z analizy Press-Service wynika, że jedynie w czasopismach poradnikowych więcej jest historii przeciętnych ludzi. Sporo w nich również porad prawnych, finansowych oraz związanych ze zdrowiem całej rodziny.

Badaniu poddano również takie czynniki, jak kolor i długość włosów modelek, subiektywne postrzeganie danej osoby na okładce oraz sposób jej prezentacji. W poszczególnych miesiącach najbardziej lansowanym kolorem włosów osób prezentowanych na pierwszych stronach pism był blond. Jasne włosy stanowiły aż 46 proc. wszystkich prezentowanych na okładkach fryzur w omawianym półroczu. Wydawcy najchętniej przedstawiali kobiety z długimi włosami – 60 proc., a jeśli zaliczymy tu również włosy długie i spięte, to otrzymamy wynik blisko 75 proc.

Komentarze (1 - 1 z 1)

faktycznie malo odkrywcze wyniki i powszechnie znane mechanizmy... z okladek z Doda, ktore widzialem w ostatnim polroczu uwage zwracala jedynie ta z ostatniego Wprost Light - wyroznia sie zdecydowanie. podobnie jak dawno temu slynna okladka Pani.
 0