Łukasz Szewczyk28.07.2011 (10:26)2 komentarze

Maciej Bednarczyk: Duże firmy nie mają patentu na CSR

Społeczny Operator Telekomunikacyjny to program CSR realizowany przez spółkę TelePolska. Jak podkreśla Maciej Bednarczyk prezes zarządu spółki TelePolska, program realizowany przez spółkę pozwolił z jednej strony wyróżnić się na tle konkurencji, z drugiej zaś niesie ze sobą konkretne korzyści zarówno dla spółki jak i wszystkich jej interesariuszy.
Jesteście stosunkowo małą firmą, co Was skłoniło do tego by budować swój wizerunek poprzez działania CSR?
Maciej Bednarczyk Prezes Zarządu TelePolska Sp. z o.o: Program CSR, który realizujemy, ma dwa równoznaczne aspekty. Po pierwsze daje nam możliwość promocji firmy, który sprawia, że nie jesteśmy jednym z wielu operatorów telekomunikacyjnych, jesteśmy inni, wyróżniamy się. Po drugie, pomagamy ludziom. Czujemy, że nasza praca ma społeczny wymiar.

Rzadko się jednak zdarza, by małe firmy angażowały się społecznie…
Określiłbym to inaczej: rzadziej się to nagłaśnia np. w mediach, częściej mówi się o działaniach dużych firm, czy korporacji. Przedsiębiorstwa te mają z pewnością większy budżet na tego typu projekty. Małe firmy muszą mieć przede wszystkim dobry i innowacyjny pomysł na ich przeprowadzenie, a ze względu na ograniczoność zasobów, nie mogą sobie pozwolić na pomysły nietrafione. Brak środków finansowych jest jedynym z głównych czynników wpływających na zaangażowanie się małych firm w działania z zakresu CSR.

Czy jeśli chodzi o TelePolskę to prowadzicie działania stałe, czy raczej są to jednorazowe akcje?
W naszym przypadku są to przede wszystkim działania stałe, prowadzone w ramach programu Społeczny Operator Telekomunikacyjny, ale również działania o charakterze jednorazowym, dotyczące pojedynczych wydarzeń, np.: przedświąteczne prezenty dla podopiecznych fundacji, udział w imprezach sportowych organizowanych przez OPP, itp. Działania organizowane są z fundacjami, z którymi mamy podpisane umowy partnerskie, i z którymi współpracujemy na co dzień. Generalnie rzecz ujmując, mądre działania CSR nie powinny ograniczać się do jednorazowych akcji, ale do działań o charakterze stałym , gdyż to one przede wszystkim przynoszą wymierne efekty.

Na czym konkretnie polega program SOT?¬
TelePolska jest operatorem telekomunikacyjnym, w związku z tym nasz pomysł na projekt z dziedziny CSR, wiąże się bezpośrednio z branżą, w której działamy. Jego najważniejszym założeniem jest oferowanie naszym klientom możliwości comiesięcznego przekazywania pieniędzy na rzecz wybranych fundacji. Osoby korzystające z naszych usług mogą wybrać jedną z sześciu fundacji, z którymi współpracujemy. TelePolska przekazuje co miesiąc środki z opłaconego rachunku telefonicznego, na wybraną wcześniej przez abonenta organizację. Deklaracja wsparcia danej organizacji jest dobrowolna, a samo jej przekazanie nie jest równoznaczne z podniesieniem ceny abonamentu ani innych usług świadczonych przez operatora. Poza programem abonenckim SOT, TelePolska wspiera swoich partnerów w prowadzonych przez nich kampaniach społecznych np. Fundację GAJUSZ w realizacji kampanii zachęcającej do przekazywania 1% podatku na rzecz jej małych podopiecznych.

Jaki jest „klucz” doboru fundacji, z którymi Państwo współpracujecie?
Najważniejsze, aby dana organizacja cieszyła się zaufaniem społecznym, jej działania przynosiły wymierne efekty, a polityka funkcjonowania miała charakter transparentny. Fundacje i stowarzyszenia, z którymi do tej pory nawiązaliśmy współpracę, kierują swoją pomoc przede wszystkim do dzieci, młodzieży i osób młodych, ale w różnych wymiarach. Realizują różnorodne projekty dobroczynne i mają doświadczenie w niesieniu pomocy potrzebującym.

Program SOT został wprowadzony przez TelePolskę w sierpniu 2010 roku. Zapewne można pokusić się o jego podsumowanie. Czy jesteście Państwo zadowoleni z faktu jego wprowadzenia?
Powiedziałbym tu bardziej o satysfakcji z podjęcia właściwej decyzji. Wielu naszych dotychczasowych i nowych klientów decyduje się na przystąpienie do programu Społeczny Operator Telekomunikacyjny, co dobrze obrazuje wysokość wsparcia, jakie co miesiąc przekazujemy na rzecz fundacji. Współpracujemy z 6 organizacjami, angażujemy się w programy i kampanie przez nich prowadzone. Nasi pracownicy identyfikują się z naszą inicjatywą i skupiają wokół działań, które realizujemy nie tylko w czasie pracy, ale również w czasie wolnym jako wolontariusze.

Jakie według Państwa powinny być podstawowe założenia dobrego programu CSR?
Najważniejsze to mieć dobry pomysł i konsekwentnie go realizować. Należy również pamiętać, że duże firmy nie mają monopolu na innowacyjne podejście, a małe, ale za to bardzo liczne reprezentowane, mogą mieć bardzo duży wpływ na to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Polityka CSR powinna być wpisana w strategię działania spółki, z uwzględnieniem wartości i potrzeb pracowników, aby poprzez kulturę organizacyjną, angażowała ich i motywowała do działania. To inicjatywa o wymiarze długofalowym i tak powinna być postrzegana i formułowana. Właśnie ta dłuższa perspektywa czasowa umożliwia skuteczne efekty w wymiarze społecznym. Istotne jest również to, aby realizacja koncepcji wzmocniona była jasnym i spójnym przekazem w procesie komunikowania się firmy z otoczeniem, zarówno biznesowym jak i społecznością lokalną.

Maciej Bednarczyk - Prezes Zarządu TelePolska Sp. z o.o.
BIO: Związany ze spółką od połowy 2008 r., kiedy to objął stanowisko Dyrektora Sprzedaży i był odpowiedzialny za budowę działu handlowego. Od września 2009 r. pełni stanowisko Prezesa Zarządu. Jest absolwentem kierunku Finanse i Bankowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Rozpoczął swoją karierę zawodową w Pepsi-Cola General Bottlers Sp. z o.o. W latach 1998-2005 zajmował się analizą sprzedaży, rozwojem rynku hurtowego i rynku kluczowych klientów. Od maja 2005 r. kontynuował swoją karierę w dziale sprzedaży Henkel Polska Sp. z o.o.

Komentarze (1 - 2 z 2)

Ta firma to oszuści, działają niezgodnie z prawem i naciągają klientów podszywając się pod TP SA, później naliczają jakieś opłaty wyrównawcze, które są w ponoć w umowie, ale umowy klient nie otrzymuje, więc nic o nich nie wie, poza tym opłata jest naliczana pół roku po fakcie, co utrudnia klientom określenie stanu faktycznego..
 0  
Tak to prawda.Ale ja mam nagrania rozmów telefonicznych i film jak to ślepca robią w CIULA i zrobię wszystko żeby to co niby Ich pomoc okazała się faktyczna z nawiąską.Poszukuje innych co Ta firma chce, lub już naciągneła podając się za TELEKOMUNIKACJĘ POLSKĄ SA.
 0