Łukasz Szewczyk06.02.2012 (13:06)5 komentarzy

Opiniotwórcze media 2011: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, TVN24

Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i telewizja TVN24 - to pierwsza trójka najbardziej opiniotwórczych mediów 2011 roku - wynika z rankingu Instytutu Monitowania Mediów. Wśród stacji radiowych prowadzi RMF, a wśród tygodników Wprost.
Znamy już najbardziej opiniotwórcze medium w 2011 roku: jest nim Rzeczpospolita. Na informacje Rzeczpospolitej inne media powołały się ponad 9 tysięcy razy. Na drugim miejscu sklasyfikowano Gazetę Wyborczą (powyżej 8 tysięcy cytowań) - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. Na podium znalazła się też stacja TVN24, tuż za nią Dziennik Gazeta Prawna i radio RMF FM.
W 2011 roku najczęstszym tematem cytowań były doniesienia z polskiej polityki. Media często przytaczały też wyniki sondaży i rankingów oraz podawały za innymi mediami informacje ekonomiczne. Czwartym najczęściej przywoływanym tematem była katastrofa pod Smoleńskiem. Media chętnie korzystały też z informacji sportowych i doniesień z życia celebrytów, które pojawiały się na łamach innych mediów.

Wśród tematów szczegółowych, media zdecydowanie najbardziej absorbowały kwestie związane z doniesieniami w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. Temat był obecny w mediach przez dwanaście miesięcy, dopiero w drugiej połowie roku oddając część miejsca wyborom parlamentarnym, a następnie rozłamowi w PiS.

Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Rzeczpospolitej. Rzeczpospolitą oraz Gazetę Wyborczą cytowano głównie powołując się na informacje dotyczące polityki polskiej oraz informując o wynikach rankingów i sondaży przeprowadzonych przez te dzienniki. Na trzecim miejscu wśród najchętniej cytowanych doniesień z Rzeczpospolitej znalazły się informacje ekonomiczne, a w przypadku Gazety Wyborczej była to katastrofa pod Smoleńskiem.

Najczęściej cytowanym tygodnikiem w 2011 roku był Wprost. Za nim Newsweek, Polityka, Uważam Rze i Gazeta Polska. Miesięcznikami, na które najczęściej powoływały się inne media, były Forbes i Perspektywy.

Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano doniesienia z polityki polskiej i kwestie związane z katastrofą pod Smoleńskiem. W tym czasie powołania na TVN to głównie informacje na temat życia celebrytów. TVPInfo pojawiało się z kolei w innych mediach głównie za sprawą informacji o wydarzeniach 10 kwietnia 2010 roku.

Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM, głównie w kontekście informacji o polityce polskiej, katastrofie pod Smoleńskiem i wyborach parlamentarnych. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET dzięki informacjom z polskiej polityki. Na trzecim miejscu - TOK FM i również polska polityka. Wśród dziesięciu najbardziej opiniotwórczych rozgłośni radiowych 2011 roku znalazły się aż 3 radia regionalne: Radio Szczecin, Radio Gdańsk oraz Radio Kielce.


Komentarze (1 - 5 z 5)

I dopoki to sie nie zmieni nie ma co liczyc na lepsze zycie
 2  
Tylko bojkot antypolskich publikatorów Ministerstwa Prawdy może pomóc.
 2  
Opiniotwórcze media = najbardziej odbiegające od prawdy, zamiast podawać suche informacje, kreują rzeczywistość.
 3  
Najczęściej cytowane a nie opiniotwórcze. I po raz kolejny zapytam i pewnie nie otrzymam odpowiedzi. Ile z tych 3823 cytowań TVN24 miało miejsce w TVN, TVN Meteo, TVN CNBC, tvn24.pl, onet.pl ? I vice versa. TVN sam sobie nabija liczbę cytowań.
 2  
bardzo się cieszę, że ludzie sluchaja mnie. jestem oazą profesjonalizmy i obietywności
katarzyna kolęda zaleska 7.02.2012 (18:53:08)
 0