Łukasz Szewczyk12.05.2013 (1:24)10 komentarzy

Płatna TV w 11,5 mln gospodarstw. Dominuje satelita

Z usług operatorów płatnej telewizji w Polsce korzysta obecnie około 11,5 mln gospodarstw domowych. Stanowi to ok. 80% wszystkich gospodarstw domowych - wynika z raportu "Rynek audiowizualnych usług medialnych w Polsce".
Największą liczbę abonentów posiadają operatorzy platform satelitarnych - 6,6 mln. W dalszej kolejności są sieci kablowe - 4,6 mln oraz IPTV - ok. 250 tys. użytkowników.
Liczba gospodarstw domowych z płatną TV / Fot. Fundacja Centrum Rozwoju Społecznego i Obywatelskiego
Dynamiczny rozwój usług płatnej telewizji w ostatnich latach był zasługą przede wszystkim operatorów platform satelitarnych. Dla przykładu, w roku 2006 łączna liczba abonentów platform DTH wynosiła tylko 1,5 mln. Natomiast w roku 2008 było to już 4,7 mln. Jednocześnie na mniej więcej tym samym poziomie kształtowała się liczba abonentów sieci kablowych. W roku 2006 było ich 4,5 miliona.
Operatorzy usług płatnej telewizji podobnie jak cały rynek mediów borykają się z problemami wywołanymi przez światowy kryzys gospodarczy. Dodatkowo duże nasycenie rynku płatnej telewizji oraz zakładana konkurencja w postaci usług tv w internecie i bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej spowodują, że walka o klienta polegać będzie przede wszystkim na wzajemnym rywalizowaniu ofertą wśród tych odbiorców, którzy już korzystają z usług platform satelitarnych i sieci kablowych.Z punktu widzenia ochrony interesów konsumenta bardzo istotny jest stopień koncentracji rynku płatnej telewizji. Stopień tzw. koncentracji dyskretnej (CR) liczony dla czterech największych operatorów już w 2009 r. wyniósł niespełna 65% (wskaźnik powyżej 60% oznacza oligopol). Według danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w III kwartale 2012 r. trzy największe sieci kablowe posiadały łącznie ponad 2/3 udziałów w tym segmencie rynku. Wśród platform satelitarnych na koniec 2012 r. sam Cyfrowy Polsat miał ponad 50% udziałów. Obecnie, po połączeniach i przejęciach zaledwie 6 operatorów kontroluje aż 86% rynku płatnej telewizji (niespełana 9,2 mln abonentów wobec 11,5 mln ogółem). Oznacza to, że w Polsce w ostatnich latach stopień oligopolizacji rynku nie zmalał, ale nawet wzrósł. Ma to swoje odzwierciedlenie m.in. w jednym z najwyższych w Europie poziomie cen usług płatnej telewizji w stosunku do siły nabywczej polskich konsumentów.

POBIERZ: Rynek audiowizualnych usług medialnych w Polsce (PDF)
Fundacja Centrum Rozwoju Społecznego i Obywatelskiego

Komentarze (1 - 10 z 10)

No proszę, płatna telewizja to masówka obecna w 80% gospodarstw domowych a CanalSat Pologne próbuje kreować nc+ na produkt luksusowy.
Swoją drogą ciekawe czy teraz korzystałbym z płatnej telewizji gdyby nie to że ponad 9 lat temu musiałem założyć kablówkę żeby mieć Internet.
 6  
Gdybym miał możliwość na pewno korzystałbym z kablówki. Niestety jestem skazany na satelitę, i TP S.A, (niby Orange ale to dalej TP. S.A.) I pewnie podobnie postąpiłyby miliony, może wtedy ceny za "satelitę" byłyby normalne.
 2  
Co to jest DTH?
 2  
A może jak zwykle na media2 dyslektyk pisze i chodzi o DTV (a co to znaczy, to wiem).
Co do konkurencji, to liczę na telewizję poprzez LTE i kanały do wyboru.
 1  
"pewnie podobnie postąpiłyby miliony, może wtedy ceny za "satelitę" byłyby normalne." - zwłaszcza, gdy większości starcza pakiet za 39 zł, a za podobne kanały w kablówce trzeba byłoby zapłacić 70 zł...
 0  
31 lipca wylaczaja ostatni analogowy nadajnik telewizyjny. W kwietniu 2014 oferta urosnie o kolejne kanaly w tym TV Trwam (jestem raczej przekonany). Uwazam, ze te trzy wolne ogolnopolskie kanaly po TVP1, TVP2 oraz Polsacie powinny zostac przyznane pod trzy kolejne multipleksy a beda jeszcze kanaly po tvnie oraz w wiekszych aglomeracjach po tv4 i Pulsie. Wtedy naprawde okarze sie ile nasze platformy sa warte. ;) Prawda jest taka, ze dzis placimy w platformach za kanaly, ktore powinny byc fta..
 1  
"pewnie podobnie postąpiłyby miliony, może wtedy ceny za "satelitę" byłyby normalne." - zwłaszcza, gdy większości starcza pakiet za 39 zł, a za podobne kanały w kablówce trzeba byłoby zapłacić 70 zł...
Nie sprawdzałem ofert ale tam w takim pakiecie jest pewnie internet i to o wiele szybszy niż to co mogę mieć od TP. A tej oprócz telefonu i internetu muszę płacić jeszcze za linię.
 1  
wiecej muxuw nie bedzie mister zgnily
 0  
Bzdurny raport,nie ujmuje wspolwystepowania 2 platform satelitarnych w 1 gospodarstwie oraz wspolwystepowania kabla i satelity w 1 mieszkaniu.jedyne prawidłowe dane to badania założycielskie agb co roku,które pokazują stan płatnej tv na poziomie 70% i spada on z uwagi na naziemna cyfrowa telewizje.
 3  
Czyli potentatem jest tu CP, który ma w swoich rękach 1/3 telewidzów płatnej tv. Dobra cena, urozmaicone usługi (łączenie tv, tel. i netu w jednym pakiecie) i ciekawe programy to najlepiej przyciąga Polaków.
 1