Łukasz Szewczyk14.04.2015 (10:45)15 komentarzy

UOKiK: Niedozwolona jednostronna zmiana umowy nc+. Rekompensata dla abonentów

Operator satelitarnej platformy nc+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka zobowiązała się do usunięcia skutków zakwestionowanej przez UOKiK praktyki
Dokoder z internetem w nc+
ITI Neovision (dawniej: Canal+ Cyfrowy) jest operatorem telewizji satelitarnej NC+ (wcześniej Cyfra+). Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w listopadzie 2013 roku. Zarzuty dotyczyły jednostronnej zmiany warunków umów zawartych z abonentami na czas określony.
Na początku stycznia 2012 roku operator, powołując się na stosowany przez siebie regulamin, poinformował klientów o planowanej od marca podwyżce opłaty abonamentowej za dostęp do kanałów telewizji satelitarnej. W przypadku braku akceptacji nowych warunków przez konsumenta umowa miała zostać zakończona.

Postępowanie urzędu wykazało, że spółka mogła naruszyć zasadę dotrzymywania umów przez wprowadzenie jednostronnej zmiany do kontraktu zawartego na czas oznaczony. Zdaniem UOKiK konsument, który zawiera taką umowę, ma prawo oczekiwać, że ustalone warunki będą obowiązywać do zakończenia okresu, na jaki kontrakt został zawarty.

Urząd stwierdził, że zachowanie spółki narażało konsumentów na niewygodę i straty związane z ponoszeniem nieprzewidzianych opłat, zmianą usługodawcy, kosztami zakupu i instalacji sprzętu oraz opłatami aktywacyjnymi.

Operator zobowiązał się do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków zakwestionowanej praktyki:
Klienci, którzy nadal korzystają z usługi otrzymają ofertę skorzystania z darmowych usług (pakiet filmów VOD, dostęp do nowego kanału telewizyjnego albo wymiana dekodera),
Klienci, którzy nie są już abonentami spółki otrzymają ofertę zawarcia umowy abonenckiej na specjalnych warunkach albo zwrot kwoty 43,16 zł w gotówce.

Na stronie ncplus.pl dostępny jest specjalny formularz dla abonentów

Spółka podejmie również działania informacyjne dostosowane do poszczególnych grup abonentów (do aktualnych abonentów komunikat zostanie skierowany poprzez ekran telewizora, e-mailem, SMS-em, pocztą, a także w Internetowym Centrum Abonenta; informacja dla byłych abonentów będzie zaś wyświetlana na stronie internetowej spółki przez 2 miesiące, zostanie też opublikowana w prasie ogólnopolskiej).

Operator został zobowiązany do złożenia sprawozdania z wykonania decyzji prezesa UOKiK.

Komentarze (1 - 10 z 15)

Nowe Cwaniaczki +
 4  
A co z T-mobile, które w zeszłym roku w ten sam sposób podniosło abonamenty dla klientów ????. Jakoś sprawa została szybko uciszona, widać że tu kasa tylko się liczy bo boicie się straty reklam operatora
 14  
Dokładnie! Widocznie są równi i równiejsi w tym kraju!
 5  
Jest to trochę żałosne aby czekać 3 lata na to aby podjąć decyzję że jeden podmiot działał niesłusznie, takie sprawy powinny być załatwiane w ciągu góra kilku miesięcy
 8  
NC+ to bydło. Najlepsze jest to, że oni nie uznają odstąpienia od umowy w okresie 14 dni tłumacząc się tym, że jeśli podpisuje się aneks to produkt jest nam juz znany i klauzula nie obowiązuje hahahaha. Chyba są jedyni w kraju.
 4  
Witam a co z Przetarg na ekstraklasa
 0  
Przetarg na Ekstraklasę będzie w maju
 1  
miał być w Lutym potem w Marcu potem w Kwietniu co jest ?
 0  
Wiosna jest. Sport się uprawia a nie ogląda z piwem w łapie albo na obleśnym brzuchu.
 0  
Uwaga na NC+ bo w ofercie jest jedno a potem jak podsuwają umowę to jest na przykład jakaś dodatkowa usługa za +20 zł/mies.
 6