Łukasz Szewczyk29.05.2015 (17:51)brak komentarzy

E-widzowie: TVN z najciekawszą ofertą w sieci, HBO z potencjałem

Ponad jedna czwarta internautów uważa, że TVN jest stacją z najciekawszą ofertą programów dostępnych w internecie - wynika z MEC VideoTrack, badania agencji MEC. Gdyby polscy e-widzowie mogli kupować dostępy do oferty pojedynczych stacji i oglądać je w trybie "na życzenie" blisko 60 proc. zdecydowałoby się na HBO.
pilot i telewizor
TVN prowadzi w rankingu stacji, które mają według polskich internautów najciekawszą ofertę programów dostępnych online. TVN aż o 10 pkt proc. wyprzedza kolejny w rankingu Polsat, za którym plasują się największe kanały Telewizji Polskiej.
Popularność ofert TV w internecie
Co ciekawe, to Ipla - a więc serwis i aplikacja grupy Polsat wypada lepiej niż Player - serwis TVN - w rankingu ulubionych serwisów wskazywanych przez internautów. Z jednej strony pokazuje to oczywiście siłę marki Ipla, która od początku funkcjonuje pod tą samą nazwą. Z drugiej - może oznaczać, że część widzów nie wiąże bezpośrednio TVN i Polsatu z markami serwisów VOD związanych z tymi nadawcami - pokazuje MEC VideoTrack.

W badaniu agencja przeanalizowała szereg aspektów wiążących oglądalność konkretnych kanałów telewizyjnych z popularnością serwisów VOD. I tak, okazuje się, że np. zarówno wśród widzów TVN, jak i Polsatu (mowa o internautach, którzy uważają te stacje za swoje ulubione) najwyżej ocenianym serwisem VOD oferującym dłuższe treści wideo jest Ipla. Jak to wygląda w przypadku innych kanałów?

Poza Youtubem, wskazywanym jako główny serwis VOD, z którego korzystają widzowie wszystkich kanałów, w rankingach internautów wybijają się Ipla, VOD.pl, Player, czy zalukaj, osiągające jednak różne wyniki w zależności od deklarowanych "sympatii" telewizyjnych. Fani TLC (wskazujący tę stację jako ulubioną w MEC VideoTrack) najczęściej odwiedzają Player.pl, który prowadzi przed Iplą i Zalukaj. Odwrotną kolejność przybiera ten ranking w przypadku widzów AXN (Ipla, Zalukaj, VOD.pl). Miłośnicy BBC z kolei na pierwszym miejscu wymieniają Iplę, a dalej - VOD.pl i Zalukaj.

NatGeo pożądane w sieci
W MEC VideoTrack sprawdzono też jakie stacje według widzów mają ciekawe programy telewizyjne, a nie można ich - zdaniem widzów - znaleźć w żadnym serwisie VOD. Z jednej strony pokazuje to potencjał dla rozwoju oferty e-wideo nadawców, z drugiej (w przypadku kanałów, które udostępniają programy online) - może sugerować potrzebę lepszego spozycjonowania oferty w sieci. Ranking kanałów pożądanych online otwiera National Geographic. W pierwszej szóstce - poza nim, znajdują się też dwa inne kanały z kategorii factual - Discovery oraz History. To dowodzi, że internauci dostrzegają nieobecność w sieci oferty innej niż filmowo-serialowa i być może - potencjał rozwoju treści dokumentalnych, przyrodniczych czy popularno-naukowych na platformach wideo.

Popularność ofert TV w internecie
Badani przez MEC oceniali też potencjał oferty zakupu dostępu do pojedynczych stacji - a nie, jak dotąd, całych pakietów kanałów - oraz oglądania jej programów np. w serwisie na życzenie. Blisko połowa wyraża zainteresowanie takim rozwiązaniem, zaledwie 18 proc. badanych twierdzi, że nie byłoby dla nich atrakcyjne. Okazuje się więc, że formuła dostępu do treści proponowana przez HBO (w ramach serwisu HBO Now) mogłaby znaleźć w Polsce podatny grunt.

Popularność ofert TV w internecie
Zapytani o konkretne stacje, do jakich wykupiliby dostęp w takim systemie wymieniali przede wszystkim HBO (aż 58 proc. badanych), Canal + (32,9 proc.) i National Geographic (26,6 proc.). W rankingu wysoko plasują się też Discovery, Canal + Sport, BBC, Polsat Film, Alekino+ czy Kino Polska.

Popularność ofert TV w internecie

MEC VideoTrack zrealizowano metodą CAWI na grupie 2003 internautów na przełomie lutego i marca 2015 r.