Łukasz Szewczyk23.12.2015 (12:17)35 komentarzy

TV Trwam i TV Republika najbardziej stronnicze, "Wiadomości" TVP1 i Polsat News najbardziej obiektywne

TV Trwam oraz TV Republika najbardziej stronniczo relacjonowały minione wybory parlamentarne. Największą obiektywnością mogą pochwalić się "Wiadomości" TVP1 i Polsat News - wynika z raportu przygotowanego przez KRRiT
Studio TV Republika
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeanalizowała parlamentarną kampanię wyborczą 2015 roku w informacji i publicystyce nadawców telewizyjnych. Monitoring wykonany przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego objął główne wydania serwisów informacyjnych od 17 do 23 października 2015 roku. Analizie poddano strukturę tematyczną i organizacyjną materiałów oraz narrację dziennikarską. Wskazano przypadki naruszeń zasad bezstronności i rzetelności.
Z raportu wynika, że serwisy informacyjne wszystkich nadawców głównie skupiały się na relacjonowaniu poczynań i interakcji Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości. Partie o mniejszym poparciu były eksponowane krócej i dalej w serwisach. Najbardziej przejrzystą strukturę informacji wyborczych miały "Wiadomości" TVP1. Wyróżniały się wysokim poziomem merytorycznym i szczegółowością omawianych tematów. Odnotowano niewiele stronniczości w warstwie wizualnej. Debaty wyborcze zostały przedstawione kompleksowo i w relatywnie pogłębiony sposób. Najbardziej stronnicze i krytyczne wobec jednego komitetu wyborczego, natomiast aprobujące inny komitet, były materiały "Dzisiaj" TV Republika oraz "Informacji dnia" Telewizji Trwam. Stosunek tych serwisów do komitetów wyborczych przejawiał się w wypowiedziach prowadzących i reporterów, doborze materiałów i strukturze tematów oraz w wyborze zdjęć i kadrów.

Debaty wyborcze: ilość i jakość
Analiza debat wyborczych wykazała wyrównaną ekspozycję (czynną i bierną) uczestników debat, co świadczy o wysokiej precyzji ich realizacji. Debata liderów ośmiu komitetów wyborczych, wyemitowana 20 października w TVP1, TVP Info, Polsat News oraz TVN 24, wypełniła formalne i logistyczne wymogi tego rozporządzenia. W debacie padały wyłącznie pytania o informacje, co wskazuje na skupienie się na programach i postulatach partii politycznych. Pytania często jednak zachodziły na siebie i dotyczyły wątków poruszanych w innych modułach.

Niepokojąca była zawartość pasma przed i po debacie. Omawiano głównie przebieg kampanii wyborczej i medialne obrazy debaty (wystrój studia, strategia wizerunkowa gości, strój i wygląd polityków) oraz eksponowano techniczne aspekty organizacji debaty (kamery, nagłośnienie, scenografia, oświetlenie). To mogło ciekawić widzów, ale nie powinno było być ważniejsze od merytorycznych wątków debaty.

Emitowana dzień wcześniej, 19 października, przez TVP, Polsat i TVN "Rozmowa o Polsce" Ewy Kopacz i Beaty Szydło świadczy o nadmiernej roli komitetów wyborczych w kształtowaniu przekazu medialnego. Sposób realizacji tej audycji, jej tematy i pytania dziennikarzy wskazują, że bardziej chodziło w niej o przedstawienie pogłębionych sylwetek obu kandydatek i skontrastowanie ich osobowości, niż o omówienie programów ich partii. De facto była to debata wyborcza, co zapewniło liderkom PO i PiS podwójną ekspozycję w łącznym czasie trwania debat. Naruszyło to wymóg równego traktowania i równej ekspozycji komitetów wyborczych w debatach.

Publicystyka: pluralizm, bezstronność, wyważenie i jakość
KRRiT przeprowadziła również analizę audycji publicystycznych Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2, TVP Info), TVN24, Polsat News oraz TV Trwam na Ustawy o radiofonii i telewizji, która określa misję nadawcy publicznego. Uwzględniając wnioski i uwagi nadawców, w badaniach porównawczych wzięto pod uwagę: pluralizm, bezstronność, wyważenie i jakość warsztatową.

Kryteria misji publicznej bardzo dobrze wypełnił program Polsat News. Wysokie wartości w badaniu uzyskały także TVN 24 oraz TVP1. W najmniejszym stopniu kryteria te zrealizowała Telewizja Trwam, co jest konsekwencją doboru gości z jednej partii i wyraźnie pozytywnego do nich stosunku prowadzących.

Podobnie jak przy poprzednich wyborach, udział tematyki kampanii wyborczej (spotkania z wyborcami, debaty, polityka sztabów wyborczych) w łącznym czasie trwania audycji publicystycznych przekraczał połowę. Tylko 5 proc. czasu poświęcono skandalom: aferze taśmowej i nowym nagraniom przed wyborami, aferze z "ustawianiem" przetargów przez rolników, sprawie procesu Mariusza Kamińskiego, prowokacji dziennikarskiej wobec Jerzego Zelnika. Nowym tematem w dyskursie wyborczym był kryzys migracyjny.

Informacja i publicystyka: ekspozycja partii i ekspertów
W mediach publicznych ekspozycja głównych partii politycznych PiS i PO jest wyrównana. Stosunkowo równomiernie rozłożona jest ekspozycja Zjednoczonej Lewicy i PSL. Ekspozycja polityków innych partii jest niska. W telewizjach niepublicznych widoczne jest odchylenie ekspozycji na korzyść PiS przez program TV Trwam i niski udział ekspertów, co oznacza większą ekspozycję polityków.

Kobiety w kampanii wyborczej
Wśród gości programów było zaledwie 17 proc. kobiet, które zajmują 16 proc. czasu. Najwięcej w TVP1, TVN 24 oraz TV Trwam było polityczek PiS. W TVP Info (i po uśrednieniu wyników w całej telewizji publicznej) najwięcej było ekspertek: w TVP 2 - kandydatek Zjednoczonej Lewicy. Jedynie Polsat News zachował wśród kobiet-gości wyważony rozkład polityczny.

Kolejny raz w kampanii pokazywanych było znacznie więcej mężczyzn (65 proc.) niż kobiet (35 proc.)

Wyraźna była przewaga ekspozycji kobiet dynamicznych, liderek politycznych i ekspertek. Nisko eksponowane były kobiety o małym wkładzie w dyskusję, których więcej było w poprzednich kampaniach wyborczych.

Podobnie jak w przypadku wyborów prezydenckich, w debatach widoczna była precyzja w ekspozycji liderek PO i PiS w ekspozycji czynnej (czas wypowiedzi), jak i biernej (ujęcia kandydatki kiedy milczy). Wyraźna przewaga ekspozycji czynnej wskazuje na skupienie się pomysłodawców i realizatorów debaty na prezentacji wyrazistych sylwetek kandydatek.
KRRIT

Komentarze (1 - 10 z 35)

Sam obiektywizm :D
Felek w spodniach bez szelek 23.12.2015 (12:46:31)
 16  
Dobrze, że takie raporty są bo oglądając przytoczone programy nigdy bym się nie domyślił, że są one obiektywne :)
 45  
TVN 24 powinien być na pierwszym miejscu stronniczości to oczywiste, że powinni się nazywać PO24, a te głupie miny Pochanke to już jest przegięcie!!!
 68  
??!! BUHAHAHAHAHAHAHAHHAHA!!!!!! :D

Ale wy tak serio? Czy poniosła was świąteczna atmosfera i dowcipy tu wypisujecie?
 23  
hmmm
a która jest obiektywna,
odtrabiono zawłaszczenie TVP przez pisiorów a na wielu debatach nie ma ich przedstawiciela, ciekawy ten zamach na tvp
 8  
Dla Polsat News słowa uznania, bo najbliżej mu do obiektywizmu. Cała reszta z TVP i TVN2 to pseudoobiektywizm.
 6  
TVP obiektywna? Hahahaah
 45  
Najbardziej niezależne media:
TVN-140%
Gazeta Wyborcza-133%
Newsweek-131%
Poltyka-121%
Krytyka Polityczna- 106%
Sondaż przeprowadzono w sekretariacie .Nowoczesnej
 57  
Wiadomości albo Fakty obiektywne? Prima aprilis?
 47