Łukasz Szewczyk20.04.2017 (11:17)28 komentarzy

Mniej osób rezygnuje z płatnej TV. Za które kanały chcemy płacić?

23 proc. klientów płatnej telewizji rozważa rezygnacje z płatnej telewizji - wynika z badania "Projekt Cyfrowizja III" agencji mediowej MEC. Z roku na rok odsetek ten lekko topnieje, a przy ofertach operatorów klientów trzyma m.in. internet w pakiecie.
Mniej osób rezygnuje z płatnej TV. Za które kanały chcemy płacić?
23 proc. klientów płatnej TV rozważało rezygnację z ofert operatorów, a 19 proc. odbiorców NTC brało pod uwagę zakup abonamentu kablowego lub satelitarnego - pokazuje "Projekt Cyfrowizja III", badanie agencji mediowej MEC. Oznacza to, że od 2014 r., czyli od momentu zakończenia cyfryzacji, co roku lekko spada odsetek chętnych do odcinania kabla.

Ostatni etap cyfryzacji, czyli rozbudowa MUX-8 o cztery nowe kanały, nie przyczynił się do większego entuzjazmu wobec oferty NTC. Mimo, że wciąż duży odsetek badanych widzów NTC (ponad 60 proc.) docenia kierunek zmian w ofercie bezpłatnej telewizji, to 19 proc. jej odbiorców, o 4 p. procentowe więcej niż rok wcześniej, brało pod uwagę zakup abonamentu w telewizji kablowej lub satelitarnej.


Raport "Projekt Cyfrowizja III"
Te odsetki nie pokazują liczby widzów faktycznie zdeterminowanych do działania - są raczej sygnałem nastrojów konsumenckich wobec usług telewizyjnych. Widać, że po skokowym poszerzeniu oferty NTC w pierwszych latach cyfryzacji, które skłaniało ponad 30 proc. badanych widzów płatnej TV do rozważania rezygnacji z abonamentów, nastroje polskich telewidzów stabilizują się.

Na razie nie wpływa na nie mocno większa dostępność programów telewizyjnych w internecie. To tylko dla 15 proc. klientów płatnej telewizji powód do myślenia o odcięciu kabla. Dla większości badanych główną motywacją okazuje się cena.


Raport "Projekt Cyfrowizja III"
Z perspektywy wielkości płaconego abonamentu, segmentem najbardziej "narażonym" na cord-cutting wydają się ci, którzy obecnie wydają na swój pakiet telewizyjno-internetowy ponad 100 zł miesięcznie. Wśród nich co czwarty w ciągu ostatniego roku myślał o rezygnacji. Z perspektywy poszczególnych operatorów, największy odsetek potencjalnych cord-cutterów odnotowujemy wśród obecnych klientów NC+.

Co ciekawe - wbrew stereotypowym przekonaniom, że to młodzi widzowie są dziś "straconym" segmentem z punktu widzenia operatorów płatnej TV, MEC po raz trzeci zdiagnozował, że w grupie 25-34 latków najwyższy jest odsetek odbiorców naziemnych potencjalnie zainteresowanych kupnem abonamentu. Jak pokazał Projekt Cyfrowizja III, 29 proc. z nich rozważało taką opcję, dla ponad połowy niewystarczająca jest bowiem liczba kanałów dostępnych w ramach NTC. W tej samej grupie wiekowej klientów płatnej TV wysoki jest również odsetek klientów rozważających rezygnację (31 proc. wobec 23 proc. średnio), co pokazuje największą mobilność grupy 25-34-latków na rynku telewizji.

Kanały warte pieniędzy
Tradycyjnie, to międzynarodowe kanały premium, są dla klientów płatnej TV największym wabikiem i powodem do płacenia abonamentu operatorom. W rankingu stacji, które klienci platform i kablówek wskazują jako warte ich pieniędzy, prowadzą Discovery, National Geographic, TVN 24 i Polsat Film.

Projekt "Projekt Cyfrowizja III"
Podobnie wygląda czołówka kanałów, które - gdyby pojawiły się w ofercie bezpłatnej TV - skłoniłyby widzów do rezygnacji z płacenia. W takim rankingu prowadzi HBO, przed Discovery, Canal+ i NatGeo. I choć wybory widzów dotyczą tu zupełnie nierealistycznego scenariusza - z jednej strony ranking pokazuje siłę typowanych marek stacji, a z drugiej - potwierdza deficyt określonych kategorii programowych (film, factual, sport) w NTC.


Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 r. na grupie 1 tysiąca polskich telewidzów w wieku 16+ metodą wywiadów internetowych i telefonicznych.
MEC

Komentarze (1 - 10 z 28)

Doscovery na 1 miejscu? Przecież tp jakiś żart. Od kilku lat ten kanał idzie na dno.
 49  
Takie sondaże mijają się z rzeczywistością. Ludzie chcą płacić za Discovery, a wyniki oglądalności mówią co innego. Publikując taki artykuł należałoby przeprowadzić pełną analizę i nałożyć wszystkie dane.
 37  
Tym bardziej to dziwne że programy Discovery są obecne powszechnie w naziemnej, choćby w Metro, Fokus, czy innych. W tych dwóch wymienionych dokumentów z Discovery jest bardzo dużo.

To świadczy o realnej wiedzy odbiorców tego za co płacą. Ciągle wydaje im się że treści za które płacą są unikalne i niedostępne na rynku poza płatną ofertą.
 24  
Ja rozważam bo zaczynam trafiać na strony www gdzie można za free oglądać, a mało tego są też płatne serwisy internetowe , ale też nie aż tak jak satelitki prawda.
Wystarczy dostęp do Internetu wybrać serwis , czy jak jak tam zwał i przystawka smart lub tv smart i do widzenia sat!
Jest tylko jedno małe nie "duże ale " , ale jest nazywa się sport, chyba tylko już to utrzymuje przy życiu platformy satelitarne oczywiście wnioskuje tak z moje punktu widzenia. Pozdrawiam.
DonKapustoZasmarzonelli 20.04.2017 (12:19:35)
 7  
Ja sobie cenię płatną tv u swojego operatora, mam 2 dekodery z dyskami po 500GB każdy (w tym na jednym mogę nagrywać 4 kanały jednocześnie), planuję zdalnie nagrania z poziomu smartfona, gdzie chcę i kiedy chcę więc nic omija mnie to co chcę oglądać, gdy akurat w chwili emisji nie mogę być przy tv. Dodatkowo mój operator oferuję serwis i aplikacje umożliwiającą oglądanie kanałów tv gdziekolwiek chcę przez sieć internet zarówno w przeglądarce jak i na smartfonie, tablecie (m.in. kanały są tym objęte Eleven Sports czy nSport+). Teraz jeszcze wiele kanałów jest objętych usługą gdzie do 7 dni po emisji można odtworzyć przegapioną pozycje w ramówce bez nagrywania. Do tego mam fajne promocje na kanały dodatkowe jak Cinemax i FilmBox po 1 zł, Eleveny za 9,90. Oczywiście jest sporo braków w ofercie i wciąż czekam że mój operator je uzupełni, ale generalnie jestem zadowolony. Myślę że mój operator idzie z duchem czasu i warto mieć u niego płatną tv. Do tego spora bilbioteka VOD w ramach abonamentu (również do odtworzenia z poziomu aplikacji - niekoniecznie z dekodera).

Obecnie posiadanie płatnej tv mija się z celem z takich powodów:
1. nie posiadamy nagrywarki
2. jesteśmy zmuszeni być przed tv (nie możemy zabrać kanałów ze sobą na urządzeniach mobilnych)
3. Serwisy internetowe takie jak Netflix to solidna konkurencja

P.S. każdemu kto poleca jakieś pirackie strony radziłbym popukać się w czoło.
 6  
Wystarczy spojrzeć na pierwsze miejsce na pudle i od razu wiadomo ile ten ranking jest wart :)
 2  
Ten ranking byłby coś wart gdyby pokazano ze ludzi chcą płacić z tvpis ( w szczególności za znakomity i obiektywny Info), Trwam oraz moją ukochaną Republikę.
 1  
Kanały warte pieniędzy Discovery, National Geographic no jaja sobie robią Discovery jest teraz chyba gorszy od focusa(w zasadzie to samo), złomowisko na złomowisku złomowiskiem pogania a na NG tylko Hitler i katastrofy nuuuuuda ! Taniocha,starocie za co tu płacić. Założę się że w tych stacjach na zachodzie leci coś nowszego.
 23  
Dostali co miesiąc 500+ to szaleją i nie rezygnują z płatnej TV. Cała filozofia.
 5  
Żarty jakieś. Z NG to tylko NAT GEO WILD jest ciekawe, ale też ciągle lecą powtórki. Discovery to porażka. Polsat Film? :O Masakra. AXN wypada najgorzej wśród zagranicznych marek kanałów filmowych. FOX, 13 Ulica, Universal, Sci-Fi, AMC dużo lepsze. History też nudne, lepsze już H2. Z dokumentalnych to teraz o dziwo chyba najciekawiej wypada Polsat Doku HD. W zestawieniu brakuje też VH1 Classic. Widać że w rankingu uwzględniono kanały występujące w NAJTAŃSZYCH pakietach i takie które ma praktycznie każdy operator. Za taki badziew nie tylko szkoda płacić, ale szkoda nawet oczu i czasu żeby to oglądać.
 17