Łukasz Szewczyk23.05.2017 (8:30)14 komentarzy

Widzowie chcą wybierać kanały za które płacą. Najbardziej pożądane Discovery i HBO

Większość telewidzów, którzy woleliby tworzyć samodzielnie swoje oferty zamiast kupować zdefiniowane przez operatorów pakietów stacji, kupiłaby dostęp do maksymalnie 10 kanałów - pokazuje Projekt Cyfrowizja III, badanie agencji MEC.
pilot i telewizor
Ogólnoświatowa dyskusja o telewizji "a la carte" nie oznacza rosnącego zainteresowania operatorów wprowadzaniem takiej usługi. Jednak widzowie, także polscy, chętnie kupowaliby pojedyncze stacje, a nie całe, odgórnie przygotowane pakiety kanałów. Jak pokazuje Projekt Cyfrowizja III, cykliczne badanie agencji MEC, 44 proc. byłaby zainteresowana samodzielnym wyborem stacji. Mimo rosnącego wyboru źródeł treści wideo (w postaci przede wszystkim nowych serwisów SVOD), zainteresowanie modelem 'a la carte' od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Najchętniej taki sposób zakupu wybraliby 25-34-latkowie (więcej niż co drugi byłby zainteresowany 'a la carte').
Ponad 70 proc. widzów, którzy chcieliby samodzielnie tworzyć swoje pakiety stacji, twierdzi, że nie umieściłaby tam więcej niż 20 kanałów. Relatywnie najszersze pakiety stworzyliby badani przez MEC klienci kablówek, a także osoby w wieku 45-54 lata.

Liczba stacji, jaką widzowie cheiliby umieścić w swoim pakiecie / Fot. MEC
Liczba stacji, jaką widzowie cheiliby umieścić w swoim pakiecie / Fot. MEC
Listę kanałów, jakie widzowie wybraliby do swoich pakietów, tradycyjnie otwierają silne marki międzynarodowych nadawców: Discovery, HBO, National Geographic. W rankingu widzimy też mocną reprezentację stacji sportowych. Choć czołówka kanałów jest od kilku lat podobna, całkiem wysokie notowania osiągnął też nowy gracz na polskim rynku - Eleven Sports, wskazywany przez nieco ponad 10 proc. badanych (a wśród mężczyzn - 17 proc.). Ten kanał plasuje się też w pierwszej dziesiątce rankingu klientów płatnej TV płacących za swój pakiet powyżej 100 zł.

Kanały, które widzowie kupiliby w modelu a la carte
Kanały, które widzowie kupiliby w modelu a la carte
Miesięczny dostęp do jednego kanału polscy telewidzowie wyceniają najczęściej na 5-10 zł, ponad ¾ wskazuje taką właśnie kwotę. Najbardziej szczodrzy wydają się klienci z najwyższego badanego przez MEC segmentu, a więc płacący obecnie ponad 100 zł abonamentu u swojego operatora. Wśród nich niemal co piąty wydałby na pojedynczą stację 11-15 zł miesięcznie.

Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 r. na grupie 1 tysiąca polskich telewidzów w wieku 16+ metodą wywiadów internetowych i telefonicznych.

Komentarze (1 - 10 z 14)

I tak i tak nie wprowadzą tego,platformom to się nie będzie opłacało.
 14  
Ja bez żadnych badań wiem o tym od chyba 15 lat.
 15  
Badanie przeprowadzone, hmmm, zamiast Discovery można Mango TV oglądać.
 7  
Discovery !!!!!!! chłe chłe chłe chłe, za oknem jakiś facet dłubie coś przy starym gracie ot i Discovery za darmo: "Wraki na podwórku" - Hit Dnia.
 21  
Bezmyślni respondenci myślą, że jak będą mogli wybrać sobie samą "śmietankę" kanałów, to zapłacą mniej, bo przecież wybrali tylko kilka kanałów. Nie rozumieją, że śmieciowe kanały, kosztują śmieciowe pieniądze i nie mają wpływu na cenę całego pakietu kilkuset kanałów.

Respondenci mówią, że wybraliby tylko do 10 kanałów, za cenę 10-15 zł każdy. No to złoty interes by zrobili! Płaciliby 100-150zł za 10 kanałów, a ja "po staremu" płaciłbym maks 60 zł za pakiet stukilkudziesięciu kanałów i miałbym to co oni + śmieciowe kanały, ale za cenę grubo niższą.

Nie wiem gdzie takich inteligentów rodzą, ale nic, tylko zarabiać na nich kasę:))
 14  
Bezmyślni respondenci myślą, że jak będą mogli wybrać sobie samą "śmietankę" kanałów, to zapłacą mniej, bo przecież wybrali tylko kilka kanałów. Nie rozumieją, że śmieciowe kanały, kosztują śmieciowe pieniądze i nie mają wpływu na cenę całego pakietu kilkuset kanałów.

Respondenci mówią, że wybraliby tylko do 10 kanałów, za cenę 10-15 zł każdy. No to złoty interes by zrobili! Płaciliby 100-150zł za 10 kanałów, a ja "po staremu" płaciłbym maks 60 zł za pakiet stukilkudziesięciu kanałów i miałbym to co oni + śmieciowe kanały, ale za cenę grubo niższą.

Nie wiem gdzie takich inteligentów rodzą, ale nic, tylko zarabiać na nich kasę:))
Warto nadmienić, że w tym gronie jest tvn24 i ludzie chcieliby za niego płacić tyle samo co za HBO. Możliwe, że badanie było przeprowadzone w zakładach zamkniętych, gdzie mają pokoje bez klamek.
 7  
Po co tworzyć takie zestawienia, skoro wiadomo, że nigdy takiej opcji nie będzie...
 7  
I tak i tak nie wprowadzą tego,platformom to się nie będzie opłacało.
Jak wprowadzą powszechny abonament RTV (bez wymigiwania się od płacenia) to kablówki mogą zostać tak dojechane utratą klientów, że może będzie można brać tylko pakiety wybrane (np. Canal+, HBO, Cinemax).
A jeśli nie to ich sprawa. Najwyżej stracą setki tysięcy klientów. A jak podniosą cenę paczek telewizyjnych to też stracą klientów.
 6  
Lepiej jest teraz. Tak kanały byłyby droższe, płacilibyśmy tyle samo ale już nie mielibysmy wielu kanałów na ktore zerkamy okazjonalnie.
 3  
Jak wprowadzą powszechny abonament RTV (bez wymigiwania się od płacenia) to kablówki mogą zostać tak dojechane utratą klientów, że może będzie można brać tylko pakiety wybrane (np. Canal+, HBO, Cinemax).
A jeśli nie to ich sprawa. Najwyżej stracą setki tysięcy klientów. A jak podniosą cenę paczek telewizyjnych to też stracą klientów.
Pełna zgoda,
w tym tyg. głosowanie dla tych co kabel/satkę mają.
W 2018 JAK Unia pozwoli 8 zł. każdy kto rozlicza PIT.
 5