Łukasz Szewczyk16.08.2017 (19:10)5 komentarzy

SVOD zagrożeniem dla tradycyjnej TV? Młodzi seriale coraz częściej oglądają w sieci

Widać wyraźny związek między popularnością serwisów na życzenie z oryginalnymi produkcjami własnymi a czasem oglądania telewizji. Na rynkach, które podbiły serwisy SVOD, telewizja jest w odwrocie w młodych grupach wiekowych - pokazuje analiza MEC.
SVOD zagrożeniem dla tradycyjnej TV? Młodzi seriale coraz częściej oglądają w sieci
Rynki Europy Środkowej i Wschodniej pozostają dość stabilne z punktu widzenia biznesu nadawców TV. W Europie Zachodniej, gdzie coraz szersze wpływy zdobywają płatne serwisy e-wideo z oryginalnymi produkcjami, widać wyraźny odpływ młodej widowni od tradycyjnej telewizji, pokazuje analiza MEC na podstawie danych telemetrycznych z europejskich rynków.

MEC: Dzienny czas oglądania TV
Szczególnie dynamiczny odpływ widzów obserwujemy na rynkach skandynawskich, gdzie już porównanie 2016 i 2015 r. pokazywało duży spadek zainteresowania tradycyjną telewizją. Poza czasem oglądania, w krajach nordyckich najmocniej kurczą się też odsetki młodych ludzi, którzy oglądają telewizję codziennie przynajmniej przez 5 minut. Na Węgrzech robi tak wciąż 53 proc. telewidzów w wieku 13-29 lat, podczas gdy w Szwecji już tylko 28 proc. Największy, bo aż 18 proc. spadek dziennego zasięgu zaliczyła zaś w pierwszym półroczu br. Norwegia, gdzie także średni dzienny czas oglądania TV wśród młodych widzów skurczył się najmocniej.

MEC: Dzienny zasięg TV
Zmiany, o których mowa nie dotykają w podobnym stopniu starszych grup wiekowych. Czas oglądania telewizji tradycyjnie jest tam dłuższy, nie widać też tendencji jego topnienia. Skąd więc taki trend w młodszych segmentach?

Odpływ widowni wydaje się ściśle skorelowany z popularnością płatnych serwisów na życzenie oferujących własne produkcje, przede wszystkim serialowe. Serwisy te są szczególnie popularne wśród młodzieży i młodych dorosłych.

To właśnie rynki skandynawskie, jak szacuje międzynarodowa firma Dataxis są liderem, jeśli chodzi o odsetek subskrybentów płatnych serwisów VOD. Średnio w Europie Zachodniej (w tym w krajach nordyckich) 22 proc. mieszkańców subskrybowało według Dataxis przynajmniej jeden serwis w IV kwartale 2016 r., podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej - zaledwie 4 proc. mieszkańców.

Dane MEC z I kwartału 2017 r. pokazywały, że w Polsce niespełna 10 proc. internautów korzystało z serwisów subskrypcyjnych takich jak Netflix, Showmax czy Amazon Prime. W czerwcu ten odsetek wzrósł do kilkunastu procent - należy tu jednak wziąć pod uwagę efekt działań reklamowych i bezpłatnych promocji.

Komentarze (1 - 5 z 5)

tradycyjna tv to dno,same powtórki i jedyne nowości to reklamy...........na platformach cyfrowych to samo płacisz,a to samo gó....o na wszystkich prawie......
 13  
obecnie tv ma sens tylko do sportu na zywo. jezeli nie jestes tego maniakiem to w tv sa wlasnie tylko reklamy i powtórki staroci. dostep do netflixa kosztuje za miesiac mniej niz podstawowy pakiet kablówki ( a na tych 80 kanalach moze 2-5 kanalów nadaje cos sensownego - reszta to powtórki i walki o magazyny) i w zupelnosci dla mlodych wystarczy. wiedza to politycy rzadzacy tv - ze ich udzial bedzie malec dlatego na sile chca wprowadzac abonament za publuczny syf.
osobiscie od kilku lat nie obejzalem filmu, a ostatni serial to powtórka krew z krwi na tvp2 5 lat temu.
 2  
Sporo osób korzysta z LTE gdzie są limity i póki to się nie zmieni to rewolucji nie będzie. Obecne limity 100GB jest za mały na potrzeby oglądania.
 5  
Sto lat temu użalono się pewnie nad tym że kowale stracą pracę, bo jak już wszyscy przesiądą się do samochodów to nikt nie będzie miał konia do podkucia...
 0  
Sto lat temu użalono się pewnie nad tym że kowale stracą pracę, bo jak już wszyscy przesiądą się do samochodów to nikt nie będzie miał konia do podkucia...
No i kowale stracili pracę, bo wszyscy przesiedli się do samochodów.
 2