Łukasz Szewczyk30.08.2017 (12:02)13 komentarzy

NC+ stosowała nieuczciwe praktyki, teraz musi oddać pieniądze abonentom

Część byłych i obecnych abonentów platformy nc+ otrzyma zwrot poniesionych kosztów lub możliwość bezpłatnego korzystania z usług - to efekt postępowania UOKiK, w którym ITI Neovision zobowiązała się do rekompensaty publicznej.
nc+
Postępowanie przeciwko spółce ITI Neovision, operator satelitarnej platformy nc+, zostało wszczęte w grudniu 2015 r. m.in. po skargach konsumentów. Wykazało ono, że mogło dojść do nieprawidłowości przy zawieraniu lub przedłużaniu umów zawieranych na odległość, głównie przez telefon.
Przedłużenie umowy w świetle ustawy o prawach konsumenta traktowane jest jak zawarcie nowej umowy. Zgodnie z przepisami, konsumentowi w obu tych przypadkach przysługuje 14 dni na bezpłatne odstąpienie od kontraktu. Rozpoczęcie korzystania z usług przed upływem tego terminu musi nastąpić na wyraźne żądanie klienta. Początek oglądania telewizji nie oznacza utraty prawa do rezygnacji, jednak konsument musi ponieść koszty korzystania z usługi - do dnia wycofania się z umowy.

Tymczasem z informacji konsumentów, analizy rozmów sprzedażowych i procedur wewnętrznych przedsiębiorcy wynika, że ITI Neovision rozpoczynała świadczenie usług bez wyraźnej zgody konsumentów. Ponadto wprowadzała w błąd twierdząc, że początek korzystania z usług oznacza brak możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Spółka stała na stanowisku, że usługa dostępu do telewizji stanowi dostarczanie treści cyfrowych, które objęte jest wyjątkiem ustawowym.

W kontekście usług telewizji należy rozróżnić dwie sytuacje. Z jednej strony przedmiotem umowy może być zapewnienie konsumentowi dostępu do konkretnej audycji (np. wydarzenia sportowego) lub nagrania wizualnego (tzw. usługa VoD). Obejrzenie przez konsumenta np. zamówionego filmu prowadzi do spełnienia przez przedsiębiorcę świadczenia w całości. Wówczas prawo odstąpienia od umowy konsumentowi nie przysługuje. Z drugiej strony usługa telewizji może polegać na zapewnieniu konsumentowi stałego dostępu do określonego pakietu kanałów. Tego przypadku dotyczyło postępowanie prowadzone przez UOKiK. Tutaj istotą umowy nie jest dostarczenie pojedynczej treści, lecz zapewnienie ciągłości korzystania z usług oferowanych przez przedsiębiorcę. Odstąpienie jest zatem możliwe, wymaga jednak zwrotu kosztów usługi, z której konsument już skorzystał.

UOKiK ustalił również, że w latach 2013-2014 platforma nc+ w ogóle nie informowała części konsumentów o możliwości rezygnacji z kontraktu oraz nie dostarczała w terminie potwierdzenia zawarcia lub zmiany warunków umów. Działania ITI Neovision były niekorzystne w szczególności dla konsumentów, którzy nie mogli odstąpić od umowy, choć powinni mieć do tego prawo. Mogli wypowiedzieć kontrakt, co oznaczało konieczność zwrotu przedsiębiorcy przyznanej przy zawieraniu umowy ulgi lub kontynuowali umowę wbrew własnej woli.

Platforma nc+ zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz rekompensaty dla konsumentów. W ciągu 6 miesięcy będzie musiała przyznać byłym i obecnym abonentom określone korzyści. Różnią się one w zależności od praktyki, która dotknęła konsumentów:

Brak wyraźnej zgody na rozpoczęcie świadczenia usług lub brak możliwości odstąpienia od umowy po rozpoczęciu korzystania z telewizji (dotyczy osób, których reklamacje rozpatrzono negatywnie). Obecni abonenci będą mogli bezpłatnie korzystać z dotychczasowych usług przez 6 miesięcy oraz otrzymają promocyjną ofertę. Byli klienci, jeżeli rozwiązali umowę przed terminem, mogą liczyć na zwrot kosztów rezygnacji z kontraktu oraz kwoty jaką wcześniej zapłacili za korzystanie z telewizji. Jeżeli nie rozwiązali umowy przed jej zakończeniem - dostaną z powrotem pieniądze za ostatnie 6 miesięcy korzystania z usług ITI Neovision.
Brak informacji o prawie odstąpienia od umowy - od marca 2013 do lipca 2014 r. (dotyczy osób, których reklamacje rozpatrzono negatywnie). Obecni abonenci będą mogli bezpłatnie korzystać z dotychczasowych usług przez 3 miesiące. Byli klienci dostaną zwrot kosztów za ostatnie 3 miesiące opłacania abonamentu.
Brak potwierdzenia zawarcia umowy w terminie - od marca 2013 do lipca 2014 r.

SZCZEGÓŁOWE informacje dotyczące rekompensat prezentujemy >> TUTAJ.

Jeżeli konsumenci otrzymali potwierdzenie zawarcia umowy dopiero po złożeniu reklamacji, będą mogli bezpłatnie korzystać z dotychczasowych usług przez 3 miesiące (obecni) lub otrzymają zwrot kosztów za ostatnie 3 miesiące korzystania z usług spółki (byli). Jeśli otrzymali umowę po terminie, ale nie musieli kontaktować się w tym celu ze spółką - wówczas dostaną bezpłatny dostęp do wybranych usług na określony czas (obecni abonenci), lub promocyjną ofertę (byli klienci).

Do czasu zmiany praktyki ITI Neovision zobowiązała się również do uwzględniania reklamacji konsumentów, których nieprawidłowo poinformowała o braku możliwości odstąpienia od umowy ze względu na rozpoczęcie świadczenia usług i odmówiła im prawa do rezygnacji z kontraktu w ciągu 14 dni.

Po wykonaniu zobowiązania spółka będzie musiała złożyć do UOKiK sprawozdanie z realizacji swoich działań.

Komentarze (1 - 10 z 13)

Brawo !!!
 13  
Dostaniecie całe 9,90 zł i z tego wielka sensacja
 7  
Dostaniecie całe 9,90 zł i z tego wielka sensacja
Chodzi o zasady !
 10  
Oj to dzisiaj hejterzy będą mieli używanie ;)
 3  
Coś sobie przypominam,ze były już takie "rekompensaty" - za coś tam - ze 3/4 lata temu. Proponowali badziewny Adventure i inne równie atrakcyjne POzycje.
 2  
jebać złodziei i piSS
 1  
Treść komentarza może zawierać obraźliwe słowa - kliknij by wyświetlić.
jebać w dupsko oczywiście
 1  
Brawo bijesz że UOKiK wykrył te oszustwo .Wydaje mi się że NC też tu spisuje się pozytywnie .
 0  
to propozycje UOKiK
) możliwości korzystania z usług, z których dotychczas korzystali, bez
ponoszenia opłat przez okres 6 miesięcy
i
d) możliwości dokonania zmiany warunków dotychczasowej umowy
o świadczenie usług telewizji satelitarnej poprzez zawarcie umowy na
warunkach promocyjnych w ramach ofert Comfort+ z HBO 15m albo
Extra+ z HBO 59,90 zł/69,90 zł 18m,
dostępu, w ramach usługi nc+go TV lub nc+GO, do Kolekcji nc+go TV
Seriale+ na okres 2 miesięcy bez ponoszenia opłat,
albo
f) dostępu do Opcji dodatkowej HBO na okres 2 miesięcy bez ponoszenia
opłat,
albo
g) dostępu, w ramach usługi nc+go TV lub nc+GO, do Kolekcji nc+go TV
Kino Świat na okres 6 miesięcy bez ponoszenia opłat,
albo
h) vouchera na 2 filmy VOD udostępniane przez ITI Neovision – dostępne
na sprzęcie wyposażonym w dysk twardy lub za pośrednictwem sieci
internet: w nc+go TV lub w nc+GO
 0  
Oj to dzisiaj hejterzy będą mieli używanie ;)
Nie trzeba nawet hejtować NC+. Śmieszna oferta sportowa, badziewny Canal+, a na 95 % ich kanałów lecą reklamy non stop. Oczywiście podobnie jest na CP i w kablówkach. Płatna TV nie jest warta nawet 10 zł.
 4