07.02.2018 (12:13)18 komentarzy
Discovery może przejąć TVN. Warunek: Kanały TVN24 dla operatorów "za rozsądną cenę"
Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie Scripps Networks, właściciela m.in. Grupy TVN, przez koncern Discovery Communications, nadawcę m.in. Discovery Channel i Eurosport. Pod warunkiem, że Discovery będzie udostępniać operatorom kanały TVN24 i TVN24 BiS za rozsądną cenę.
Fot. B.Basta, M.Sikora (wikipedia CC)
W wakacje, medialne koncerny Discovery Communications oraz Scripps Networks Interactive ogłosiły podpisanie ostatecznego porozumienia w sprawie przejęcia Scripps przez Discovery w transakcji gotówkowo-udziałowej wycenianej na 14,6 mld dolarów, czyli 90 dolarów za akcję.
Na podstawie rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, transakcja była badana przez Komisję Europejską. W toku postępowania wyjaśniającego komisja stwierdziła, że w Polsce planowana koncentracja mogłaby doprowadzić do zwiększenia siły przetargowej spółki Discovery wobec dystrybutorów telewizyjnych w związku z nabyciem niektórych kanałów, które są szczególnie ważne dla proponowanych przez nich podstawowych pakietów telewizji płatnej. Za stację o kluczowym znaczeniu dla detalicznych ofert telewizyjnych uznano w szczególności stację TVN24 - flagowy kanał informacyjny telewizji TVN. W następstwie transakcji spółka Discovery miałaby możliwość oraz zachętę do udzielania licencji na korzystanie z całego swojego portfela kanałów telewizyjnych. Pozwoliłoby to jej na podwyższenie stosowanych opłat licencyjnych ze stratą dla polskich konsumentów i konkurencji na polskim rynku.
Z kolei w ocenie komisji, w Zjednoczonym Królestwie zgłoszona koncentracja nie powodowałaby problemów w zakresie konkurencji, ponieważ obszary działalności obu przedsiębiorstw nakładają się w niewielkim stopniu.
Komisja Europejska stawia warunek
Aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji, spółka Discovery zobowiązała się, że będzie udostępniać kanał TVN24 i związany z nim kanał TVN24 BiS obecnym i przyszłym dystrybutorom telewizyjnym w Polsce za rozsądną cenę ustalaną poprzez odniesienie do porównywalnych umów. Zobowiązanie to będzie obowiązywać przez okres 7 lat.
Komisja doszła do wniosku, że proponowana transakcja - zmieniona w sposób ujęty w zobowiązaniach - nie budzi obaw co do naruszenia zasad konkurencji. Decyzja Komisji jest warunkowa i uzależniona od pełnego wypełnienia zobowiązań.
Przypomnijmy, że po fuzji Discovery oraz Scripps razem będą oferować komplementarną oraz dynamiczną grupę marek. Nowo połączona firma będzie tworzyć około 8 tys. godzin produkcji własnych rocznie, będzie posiadać bibliotekę ponad 300 tys. godzin treści oraz będzie łącznie generować 7 miliardów streamów krótkich form wideo miesięcznie. Tym samym chce stać się najpopularniejszym dystrybutorem krótkich form wideo. Razem Discovery oraz Scripps będą posiadać prawie 20 proc. udziałów w widowni płatnych kanałów telewizyjnych w USA.
Transakcja z pewnością odczuwalna będzie dla polskiego widza. Przypomnijmy, że oba koncerny są obecne na polskim rynku. Scripps Network Interactive jest właścicielem Grupy TVN, do której oprócz telewizyjnych kanałów (m.in. TVN, TVN24, Food Network, Travel Channel czy HGTV) należy także internetowa platforma Player.pl. TVN posiada także udziały w satelitarnej platformie nc+.
Z kolei koncern Discovery Communications jest nadawcą popularnych w Polsce kanałów, takich jak m.in. Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet czy TLC. Dodatkowo pod koniec ubiegłego roku Discovery nabył udziały w należącej do Agory spółce Green Content będącej właścicielem kanału Metro TV.
Discovery i Scripps dostarczają podstawowe kanały płatnej telewizji dystrybutorom telewizyjnym na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Spółka Scripps jest szczególnie aktywna na rynku brytyjskim, na którym wspólnie z BBC prowadzi UKTV, a także w Polsce, gdzie posiada grupę medialną TVN nabytą w 2015 roku.
Na podstawie rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, transakcja była badana przez Komisję Europejską. W toku postępowania wyjaśniającego komisja stwierdziła, że w Polsce planowana koncentracja mogłaby doprowadzić do zwiększenia siły przetargowej spółki Discovery wobec dystrybutorów telewizyjnych w związku z nabyciem niektórych kanałów, które są szczególnie ważne dla proponowanych przez nich podstawowych pakietów telewizji płatnej. Za stację o kluczowym znaczeniu dla detalicznych ofert telewizyjnych uznano w szczególności stację TVN24 - flagowy kanał informacyjny telewizji TVN. W następstwie transakcji spółka Discovery miałaby możliwość oraz zachętę do udzielania licencji na korzystanie z całego swojego portfela kanałów telewizyjnych. Pozwoliłoby to jej na podwyższenie stosowanych opłat licencyjnych ze stratą dla polskich konsumentów i konkurencji na polskim rynku.
Z kolei w ocenie komisji, w Zjednoczonym Królestwie zgłoszona koncentracja nie powodowałaby problemów w zakresie konkurencji, ponieważ obszary działalności obu przedsiębiorstw nakładają się w niewielkim stopniu.
Komisja Europejska stawia warunek
Aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji, spółka Discovery zobowiązała się, że będzie udostępniać kanał TVN24 i związany z nim kanał TVN24 BiS obecnym i przyszłym dystrybutorom telewizyjnym w Polsce za rozsądną cenę ustalaną poprzez odniesienie do porównywalnych umów. Zobowiązanie to będzie obowiązywać przez okres 7 lat.
Komisja doszła do wniosku, że proponowana transakcja - zmieniona w sposób ujęty w zobowiązaniach - nie budzi obaw co do naruszenia zasad konkurencji. Decyzja Komisji jest warunkowa i uzależniona od pełnego wypełnienia zobowiązań.
Przypomnijmy, że po fuzji Discovery oraz Scripps razem będą oferować komplementarną oraz dynamiczną grupę marek. Nowo połączona firma będzie tworzyć około 8 tys. godzin produkcji własnych rocznie, będzie posiadać bibliotekę ponad 300 tys. godzin treści oraz będzie łącznie generować 7 miliardów streamów krótkich form wideo miesięcznie. Tym samym chce stać się najpopularniejszym dystrybutorem krótkich form wideo. Razem Discovery oraz Scripps będą posiadać prawie 20 proc. udziałów w widowni płatnych kanałów telewizyjnych w USA.
Transakcja z pewnością odczuwalna będzie dla polskiego widza. Przypomnijmy, że oba koncerny są obecne na polskim rynku. Scripps Network Interactive jest właścicielem Grupy TVN, do której oprócz telewizyjnych kanałów (m.in. TVN, TVN24, Food Network, Travel Channel czy HGTV) należy także internetowa platforma Player.pl. TVN posiada także udziały w satelitarnej platformie nc+.
Z kolei koncern Discovery Communications jest nadawcą popularnych w Polsce kanałów, takich jak m.in. Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet czy TLC. Dodatkowo pod koniec ubiegłego roku Discovery nabył udziały w należącej do Agory spółce Green Content będącej właścicielem kanału Metro TV.
Komentarze (1 - 10 z 18)
Eurosport/Discovery > TVN > NC+ > Canal+
Eurosport/Discovery > TVN > NC+ > Canal+
________________________________________________________________________
Spójrz na moich psychofanów!!! Właśnie tak wygląda przewlekły ból d. =)
________________________________________________________________________
Spójrz na moich psychofanów!!! Właśnie tak wygląda przewlekły ból d. =)
________________________________________________________________________
Spójrz na moich psychofanów!!! Właśnie tak wygląda przewlekły ból d. =)