12.12.2018 (15:37)19 komentarzy
Ekstraklasa: Rekordowe 0,5 mld zł za transmisje TV. Wszystkie mecze w NC+, część także w TVP
Koniec domysłów. To już pewne. Przez najbliższe dwa sezony (2019/20 i 2020/21) wszystkie mecze Ekstraklasa na żywo pokazywane będą na sportowych antenach NC+, główne w Canal+ Sport. Dodatkowo jeden mecz każdej kolejki pokaże TVP na odkodowanej antenie.
Spółka Ekstraklasa podpisała umowy ze stacjami Canal+ i TVP w zakresie krajowych transmisji telewizyjnych rozgrywek w sezonach 2019/2020 oraz 2020/2021. Dzięki nowej, innowacyjnej konstrukcji pakietów mediowych wszystkie 296 meczów w roku będzie transmitowanych na platformie nc+, a jednocześnie TVP pokaże w telewizji otwartej aż 37 meczów - po jednym spotkaniu rozgrywanym w sobotę lub niedzielę w każdej kolejce. Będzie to 12 meczów pierwszego, 12 drugiego i 13 meczów trzeciego wyboru. Gwarantowana wartość kontraktów z nadawcami, obejmująca licencje i koszty produkcji sygnału telewizyjnego, ma osiągnąć rekordowy poziom blisko 250 mln zł na sezon.
- Cieszymy się, że zostaje z nami nasz sprawdzony, wieloletni partner, Canal+ oraz że TVP pozytywnie odpowiedziała na zaproszenie do szerokiej współpracy w paśmie niekodowanym. W rezultacie rozgrywki Ekstraklasy będą mogły być regularnie dostępne w polskich domach. Nie są to jednak jedyne działania ukierunkowane na popularyzację ligi, jakie zaplanowaliśmy w ramach pakietów obowiązujących od nowego sezonu. Zamierzamy szczególnie intensywnie walczyć o serca młodego pokolenia poprzez umożliwienie transmisji meczów na żywo w Internecie, a także udostępnianie atrakcyjnych materiałów wideo, w tym powtórek z bramek i skrótów z meczów, które będą prezentowane także w naszej aplikacji oraz na kanałach social media ligi i klubów. Duży udział w promocji ligi z wykorzystaniem nowych technologii będą mieli także nasi główni partnerzy telewizyjni - komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA.
W ramach nowej umowy, od nowego sezonu platforma NC+ zyskała prawa do transmisji wszystkich meczów sezonu zasadniczego i rundy finałowej, w tym nawet 100 hitowych spotkań w jakości 4K UHD. Mecze najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce będą niezmiennie transmitowane w kanałach Canal+ i nSport+ dostępnych również w Orange TV, sieciach kablowych i Player+ oraz za pośrednictwem telewizji mobilnej nc+ GO i w serwisie Canal+ Sport Online.
Nowością jest odkodowana Ekstraklasa w TVP. Przez dwa najbliższe sezony (2019/2020 i 2020/21) na antenach TVP będzie można w każdej kolejce obejrzeć jedno hitowe spotkanie. Spotkania będą transmitowane w ogólnodostępnym kanale TVP Sport, a niektóre także w TVP1, TVP2 czy TVP3. Dodatkowo symultaniczna transmisja będzie w Internecie (sport.tvp.pl) i w aplikacjach mobilnych (TVP Sport, TVP Stream). Kto nie będzie mógł zobaczyć meczu na żywo - powtórki znajdzie w TVP Sport, TVP3, a także na stronach TVP w postaci VOD-ów.
Canal+ i TVP w ramach zakupionych pakietów będą nie tylko transmitować mecze i pokazywać ich powtórki, ale także publikować skróty w programach informacyjnych i magazynach poświęconych lidze oraz prowadzić równoległe do anteny telewizyjnej transmisje meczów w Internecie. Canal+ będzie też publikować near live clips.
Nowe umowy z nadawcami zakładają, że rozgrywki w sezonach 2019/2020 oraz 2020/2021 co do zasady będą prowadzone od piątku do niedzieli. Około 15 meczów w sezonie może zostać rozegranych w poniedziałki ze względu na terminarz rozgrywek międzynarodowych. Sygnał telewizyjny będzie w dalszym ciągu produkowany przez Ekstraklasa Live Park, która zapewnia rozwiązania techniczne w najwyższych dostępnych na świecie standardach jakościowych. Już w listopadzie 2018 roku spółka-córka Ekstraklasy rozpoczęła transmisje meczów w technologii 4K/UHD HDR. Obecnie nc+ pokazuje w tej technologii do 3 meczów w kolejce. LOTTO Ekstraklasa jest czwartą ligą piłkarską w Europie, po Premier League, Bundeslidze i LaLiga Santander, której mecze można oglądać w technologii 4K.
Nowe umowy z Canal+ oraz TVP to dopiero pierwsza część działań Ekstraklasy z zakresu sprzedaży praw mediowych. Do końca sezonu ligowa spółka zamierza wyłonić podmioty, które w sezonach 2019/2020 i 2020/2021 będą transmitować rozgrywki za granicą, a także będą korzystać z praw pokazywania skrótów w programach informacyjnych w telewizji i Internecie, w tym na urządzeniach mobilnych. Ekstraklasa zamierza też sprzedać na te sezony prawa do transmisji meczów i pokazywania skrótów w punktach i aplikacjach bukmacherskich, a także prawa do pokazywania rozgrywek e-sportowych Ekstraklasy. Przetarg dotyczący praw mediowych na następne cztery sezony - od 2021/2022 do 2024/2025 - zostanie przygotowany dopiero po pełnym wyklarowaniu się kalendarza międzynarodowego i zatwierdzeniu przez kluby kształtu ligi w tych latach.
- By móc efektywnie przeprowadzić proces sprzedaży praw mediowych ważne jest, byśmy mogli rozmawiać z nadawcami o konkretach i to w sposób bardzo precyzyjny. W związku z nieuzgodnionym kalendarzem międzynarodowym po roku 2021, który rzutuje na nasze rozgrywki, ale też niewykluczoną zmianą kształtu naszej ligi w kolejnych sezonach, zdecydowaliśmy się na sprzedaż praw mediowych w pierwszej kolejności na dwa lata. To przejściowe rozwiązanie jest tym bardziej korzystne, że zyskaliśmy czas, kiedy możemy wszyscy przetestować nowe podejście do pakietyzacji. Będzie to również okres, kiedy wszyscy partnerzy - obecni i podmioty, które będą chciały wziąć udział w kolejnych przetargach - będą mogli jeszcze lepiej przygotować się technologicznie do transmisji 4K / UHD HDR - wyjaśnia Marcin Animucki.
Sukces nowych umów podpisanych przez Ekstraklasę z Canal+ i TVP jest tym większy, że ligowa spółka przeprowadziła proces negocjacji umów z nadawcami we własnym zakresie, bez udziału agencji MP & Silva, z której wsparcia korzystała przez ostatnie lata.
Ekstraklasa już kilka miesięcy temu podjęła działania mające na celu rozwiązanie umowy z MP & Silva w związku z niestabilną sytuacją finansową agencji. W wyniku skutecznie przeprowadzonego procesu umowa została rozwiązana i rozliczona, a ligowa spółka przejęła obsługę wszystkich praw mediowych do rozgrywek Ekstraklasy w kraju i za granicą.
- To najwyższe w historii Ekstraklasy wpływy z tytułu sprzedaży praw mediowych w ujęciu rocznym. W stosunku do obowiązującego dotychczas kontraktu oznacza to wzrost rocznej wartości wpływów z tytułu transmisji krajowych o 60%. W rezultacie w każdym sezonie bezpośrednie wpływy do klubów wzrosną o co najmniej 70 mln zł. Nie mniej ważnym sukcesem jest jeszcze większe otwarcie na kibiców i szeroką publiczność w kolejnych sezonach - komentuje Karol Klimczak, przewodniczący rady nadzorczej Ekstraklasa SA.
- Cieszymy się, że zostaje z nami nasz sprawdzony, wieloletni partner, Canal+ oraz że TVP pozytywnie odpowiedziała na zaproszenie do szerokiej współpracy w paśmie niekodowanym. W rezultacie rozgrywki Ekstraklasy będą mogły być regularnie dostępne w polskich domach. Nie są to jednak jedyne działania ukierunkowane na popularyzację ligi, jakie zaplanowaliśmy w ramach pakietów obowiązujących od nowego sezonu. Zamierzamy szczególnie intensywnie walczyć o serca młodego pokolenia poprzez umożliwienie transmisji meczów na żywo w Internecie, a także udostępnianie atrakcyjnych materiałów wideo, w tym powtórek z bramek i skrótów z meczów, które będą prezentowane także w naszej aplikacji oraz na kanałach social media ligi i klubów. Duży udział w promocji ligi z wykorzystaniem nowych technologii będą mieli także nasi główni partnerzy telewizyjni - komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA.
W ramach nowej umowy, od nowego sezonu platforma NC+ zyskała prawa do transmisji wszystkich meczów sezonu zasadniczego i rundy finałowej, w tym nawet 100 hitowych spotkań w jakości 4K UHD. Mecze najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce będą niezmiennie transmitowane w kanałach Canal+ i nSport+ dostępnych również w Orange TV, sieciach kablowych i Player+ oraz za pośrednictwem telewizji mobilnej nc+ GO i w serwisie Canal+ Sport Online.
Nowością jest odkodowana Ekstraklasa w TVP. Przez dwa najbliższe sezony (2019/2020 i 2020/21) na antenach TVP będzie można w każdej kolejce obejrzeć jedno hitowe spotkanie. Spotkania będą transmitowane w ogólnodostępnym kanale TVP Sport, a niektóre także w TVP1, TVP2 czy TVP3. Dodatkowo symultaniczna transmisja będzie w Internecie (sport.tvp.pl) i w aplikacjach mobilnych (TVP Sport, TVP Stream). Kto nie będzie mógł zobaczyć meczu na żywo - powtórki znajdzie w TVP Sport, TVP3, a także na stronach TVP w postaci VOD-ów.
Canal+ i TVP w ramach zakupionych pakietów będą nie tylko transmitować mecze i pokazywać ich powtórki, ale także publikować skróty w programach informacyjnych i magazynach poświęconych lidze oraz prowadzić równoległe do anteny telewizyjnej transmisje meczów w Internecie. Canal+ będzie też publikować near live clips.
Nowe umowy z nadawcami zakładają, że rozgrywki w sezonach 2019/2020 oraz 2020/2021 co do zasady będą prowadzone od piątku do niedzieli. Około 15 meczów w sezonie może zostać rozegranych w poniedziałki ze względu na terminarz rozgrywek międzynarodowych. Sygnał telewizyjny będzie w dalszym ciągu produkowany przez Ekstraklasa Live Park, która zapewnia rozwiązania techniczne w najwyższych dostępnych na świecie standardach jakościowych. Już w listopadzie 2018 roku spółka-córka Ekstraklasy rozpoczęła transmisje meczów w technologii 4K/UHD HDR. Obecnie nc+ pokazuje w tej technologii do 3 meczów w kolejce. LOTTO Ekstraklasa jest czwartą ligą piłkarską w Europie, po Premier League, Bundeslidze i LaLiga Santander, której mecze można oglądać w technologii 4K.
Nowe umowy z Canal+ oraz TVP to dopiero pierwsza część działań Ekstraklasy z zakresu sprzedaży praw mediowych. Do końca sezonu ligowa spółka zamierza wyłonić podmioty, które w sezonach 2019/2020 i 2020/2021 będą transmitować rozgrywki za granicą, a także będą korzystać z praw pokazywania skrótów w programach informacyjnych w telewizji i Internecie, w tym na urządzeniach mobilnych. Ekstraklasa zamierza też sprzedać na te sezony prawa do transmisji meczów i pokazywania skrótów w punktach i aplikacjach bukmacherskich, a także prawa do pokazywania rozgrywek e-sportowych Ekstraklasy. Przetarg dotyczący praw mediowych na następne cztery sezony - od 2021/2022 do 2024/2025 - zostanie przygotowany dopiero po pełnym wyklarowaniu się kalendarza międzynarodowego i zatwierdzeniu przez kluby kształtu ligi w tych latach.
- By móc efektywnie przeprowadzić proces sprzedaży praw mediowych ważne jest, byśmy mogli rozmawiać z nadawcami o konkretach i to w sposób bardzo precyzyjny. W związku z nieuzgodnionym kalendarzem międzynarodowym po roku 2021, który rzutuje na nasze rozgrywki, ale też niewykluczoną zmianą kształtu naszej ligi w kolejnych sezonach, zdecydowaliśmy się na sprzedaż praw mediowych w pierwszej kolejności na dwa lata. To przejściowe rozwiązanie jest tym bardziej korzystne, że zyskaliśmy czas, kiedy możemy wszyscy przetestować nowe podejście do pakietyzacji. Będzie to również okres, kiedy wszyscy partnerzy - obecni i podmioty, które będą chciały wziąć udział w kolejnych przetargach - będą mogli jeszcze lepiej przygotować się technologicznie do transmisji 4K / UHD HDR - wyjaśnia Marcin Animucki.
Sukces nowych umów podpisanych przez Ekstraklasę z Canal+ i TVP jest tym większy, że ligowa spółka przeprowadziła proces negocjacji umów z nadawcami we własnym zakresie, bez udziału agencji MP & Silva, z której wsparcia korzystała przez ostatnie lata.
Ekstraklasa już kilka miesięcy temu podjęła działania mające na celu rozwiązanie umowy z MP & Silva w związku z niestabilną sytuacją finansową agencji. W wyniku skutecznie przeprowadzonego procesu umowa została rozwiązana i rozliczona, a ligowa spółka przejęła obsługę wszystkich praw mediowych do rozgrywek Ekstraklasy w kraju i za granicą.
Komentarze (1 - 10 z 19)
Teraz Canal+ w kablu za 80 zł, a w NC+ za pół darmo?
Nigdy więcej!
No chyba, że Canal+ zacznie równo traktować swoich abonentów, nie promując tylko tych w NC+
;D
Niezależnie od sympatii politycznych uważam że każdy miłośnik sportu powinien się cieszyć z takich informacji.
Przez lata poprzednicy obcinali w TV wydarzenia sportowe tłumacząc że za dostęp trzeba płacić w płatnych kanałach i to jest normalne. Były też takie sytuacje że Polacy grali rozgrywki międzynarodowe a mecz nie był dostępny na otwartych kanałach.
Warto wspomnieć że w tym czasie wiele stacji zagranicznych oferowało dostęp do wielu kanałów sportowych i to w HD jak choćby Rai Sport a u nas ten sam mecz szedł w canal+ ...sorry ale dla mnie to nie było normalne.