Łukasz Szewczyk12.12.2018 (15:37)19 komentarzy

Ekstraklasa: Rekordowe 0,5 mld zł za transmisje TV. Wszystkie mecze w NC+, część także w TVP

Koniec domysłów. To już pewne. Przez najbliższe dwa sezony (2019/20 i 2020/21) wszystkie mecze Ekstraklasa na żywo pokazywane będą na sportowych antenach NC+, główne w Canal+ Sport. Dodatkowo jeden mecz każdej kolejki pokaże TVP na odkodowanej antenie.
Ekstrakasa w TV
Spółka Ekstraklasa podpisała umowy ze stacjami Canal+ i TVP w zakresie krajowych transmisji telewizyjnych rozgrywek w sezonach 2019/2020 oraz 2020/2021. Dzięki nowej, innowacyjnej konstrukcji pakietów mediowych wszystkie 296 meczów w roku będzie transmitowanych na platformie nc+, a jednocześnie TVP pokaże w telewizji otwartej aż 37 meczów - po jednym spotkaniu rozgrywanym w sobotę lub niedzielę w każdej kolejce. Będzie to 12 meczów pierwszego, 12 drugiego i 13 meczów trzeciego wyboru. Gwarantowana wartość kontraktów z nadawcami, obejmująca licencje i koszty produkcji sygnału telewizyjnego, ma osiągnąć rekordowy poziom blisko 250 mln zł na sezon.
- To najwyższe w historii Ekstraklasy wpływy z tytułu sprzedaży praw mediowych w ujęciu rocznym. W stosunku do obowiązującego dotychczas kontraktu oznacza to wzrost rocznej wartości wpływów z tytułu transmisji krajowych o 60%. W rezultacie w każdym sezonie bezpośrednie wpływy do klubów wzrosną o co najmniej 70 mln zł. Nie mniej ważnym sukcesem jest jeszcze większe otwarcie na kibiców i szeroką publiczność w kolejnych sezonach - komentuje Karol Klimczak, przewodniczący rady nadzorczej Ekstraklasa SA.

- Cieszymy się, że zostaje z nami nasz sprawdzony, wieloletni partner, Canal+ oraz że TVP pozytywnie odpowiedziała na zaproszenie do szerokiej współpracy w paśmie niekodowanym. W rezultacie rozgrywki Ekstraklasy będą mogły być regularnie dostępne w polskich domach. Nie są to jednak jedyne działania ukierunkowane na popularyzację ligi, jakie zaplanowaliśmy w ramach pakietów obowiązujących od nowego sezonu. Zamierzamy szczególnie intensywnie walczyć o serca młodego pokolenia poprzez umożliwienie transmisji meczów na żywo w Internecie, a także udostępnianie atrakcyjnych materiałów wideo, w tym powtórek z bramek i skrótów z meczów, które będą prezentowane także w naszej aplikacji oraz na kanałach social media ligi i klubów. Duży udział w promocji ligi z wykorzystaniem nowych technologii będą mieli także nasi główni partnerzy telewizyjni - komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasa SA.

Canal+ SportW ramach nowej umowy, od nowego sezonu platforma NC+ zyskała prawa do transmisji wszystkich meczów sezonu zasadniczego i rundy finałowej, w tym nawet 100 hitowych spotkań w jakości 4K UHD. Mecze najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce będą niezmiennie transmitowane w kanałach Canal+ i nSport+ dostępnych również w Orange TV, sieciach kablowych i Player+ oraz za pośrednictwem telewizji mobilnej nc+ GO i w serwisie Canal+ Sport Online.

Nowością jest odkodowana Ekstraklasa w TVP. Przez dwa najbliższe sezony (2019/2020 i 2020/21) na antenach TVP będzie można w każdej kolejce obejrzeć jedno hitowe spotkanie. Spotkania będą transmitowane w ogólnodostępnym kanale TVP Sport, a niektóre także w TVP1, TVP2 czy TVP3. Dodatkowo symultaniczna transmisja będzie w Internecie (sport.tvp.pl) i w aplikacjach mobilnych (TVP Sport, TVP Stream). Kto nie będzie mógł zobaczyć meczu na żywo - powtórki znajdzie w TVP Sport, TVP3, a także na stronach TVP w postaci VOD-ów.


Canal+ i TVP w ramach zakupionych pakietów będą nie tylko transmitować mecze i pokazywać ich powtórki, ale także publikować skróty w programach informacyjnych i magazynach poświęconych lidze oraz prowadzić równoległe do anteny telewizyjnej transmisje meczów w Internecie. Canal+ będzie też publikować near live clips.

Nowe umowy z nadawcami zakładają, że rozgrywki w sezonach 2019/2020 oraz 2020/2021 co do zasady będą prowadzone od piątku do niedzieli. Około 15 meczów w sezonie może zostać rozegranych w poniedziałki ze względu na terminarz rozgrywek międzynarodowych. Sygnał telewizyjny będzie w dalszym ciągu produkowany przez Ekstraklasa Live Park, która zapewnia rozwiązania techniczne w najwyższych dostępnych na świecie standardach jakościowych. Już w listopadzie 2018 roku spółka-córka Ekstraklasy rozpoczęła transmisje meczów w technologii 4K/UHD HDR. Obecnie nc+ pokazuje w tej technologii do 3 meczów w kolejce. LOTTO Ekstraklasa jest czwartą ligą piłkarską w Europie, po Premier League, Bundeslidze i LaLiga Santander, której mecze można oglądać w technologii 4K.


Nowe umowy z Canal+ oraz TVP to dopiero pierwsza część działań Ekstraklasy z zakresu sprzedaży praw mediowych. Do końca sezonu ligowa spółka zamierza wyłonić podmioty, które w sezonach 2019/2020 i 2020/2021 będą transmitować rozgrywki za granicą, a także będą korzystać z praw pokazywania skrótów w programach informacyjnych w telewizji i Internecie, w tym na urządzeniach mobilnych. Ekstraklasa zamierza też sprzedać na te sezony prawa do transmisji meczów i pokazywania skrótów w punktach i aplikacjach bukmacherskich, a także prawa do pokazywania rozgrywek e-sportowych Ekstraklasy. Przetarg dotyczący praw mediowych na następne cztery sezony - od 2021/2022 do 2024/2025 - zostanie przygotowany dopiero po pełnym wyklarowaniu się kalendarza międzynarodowego i zatwierdzeniu przez kluby kształtu ligi w tych latach.

- By móc efektywnie przeprowadzić proces sprzedaży praw mediowych ważne jest, byśmy mogli rozmawiać z nadawcami o konkretach i to w sposób bardzo precyzyjny. W związku z nieuzgodnionym kalendarzem międzynarodowym po roku 2021, który rzutuje na nasze rozgrywki, ale też niewykluczoną zmianą kształtu naszej ligi w kolejnych sezonach, zdecydowaliśmy się na sprzedaż praw mediowych w pierwszej kolejności na dwa lata. To przejściowe rozwiązanie jest tym bardziej korzystne, że zyskaliśmy czas, kiedy możemy wszyscy przetestować nowe podejście do pakietyzacji. Będzie to również okres, kiedy wszyscy partnerzy - obecni i podmioty, które będą chciały wziąć udział w kolejnych przetargach - będą mogli jeszcze lepiej przygotować się technologicznie do transmisji 4K / UHD HDR - wyjaśnia Marcin Animucki.

Sukces nowych umów podpisanych przez Ekstraklasę z Canal+ i TVP jest tym większy, że ligowa spółka przeprowadziła proces negocjacji umów z nadawcami we własnym zakresie, bez udziału agencji MP & Silva, z której wsparcia korzystała przez ostatnie lata.

Ekstraklasa już kilka miesięcy temu podjęła działania mające na celu rozwiązanie umowy z MP & Silva w związku z niestabilną sytuacją finansową agencji. W wyniku skutecznie przeprowadzonego procesu umowa została rozwiązana i rozliczona, a ligowa spółka przejęła obsługę wszystkich praw mediowych do rozgrywek Ekstraklasy w kraju i za granicą.

Komentarze (1 - 10 z 19)

Ja pierd.... qrw... za co??? Za co tyle pieniędzy będą płacić???
 33  
Czyli co.
Teraz Canal+ w kablu za 80 zł, a w NC+ za pół darmo?

Nigdy więcej!
No chyba, że Canal+ zacznie równo traktować swoich abonentów, nie promując tylko tych w NC+
 16  
Wszyscy płaczą, ale jak przyjdzie oglądać mecze swojej drużyny, to płacą i nie narzekają :P
 2  
Niebawem superliga z Wysp Owczych za jedyne 150mln za sezon. Ale za to cała w 4K !
;D
 19  
Ok. 250 mln zł za sezon Ekstraklasy? Polsat za TRZY sezony Ligi Mistrzów i Ligi Europy zapłacił ok. 300 mln zł.
 34  
A kto bogatemu zabroni skoro się ma pieniądze z naszych podatków.
 4  
1 mecz kolejki hit na pewno ha ha może to by był sukces jakby 1 mecz by był pokazywany w piątek, sobotę i niedzielę i poniedziałek co najmniej 4 mecze kolejki a nie takie badziewo i za taką kasę śmiech na sali
 15  
Co na to polszmat??? Znowu zostaje I liga - hahaha!!! Kto bogatemu zabroni ;-) A z drugiej strony to super, że polszmat kupił ligę mistrzów. Dzięki temu jako abonent nc+ mam ją za darmoszkę a frajerzy z cyfrowego polsatu muszą płacić dodatkowo, ale jajca !!!!!
 11  
Widać że niektórym to już nic nie dogodzi. Zamiast się cieszyć że jest dostęp darmowy do coraz większej ilości wydarzeń sportowych to narzekają? A przecież nie jeden słono płacił za dostęp do wiele gorszych wydarzeń sportowych.
Niezależnie od sympatii politycznych uważam że każdy miłośnik sportu powinien się cieszyć z takich informacji.
Przez lata poprzednicy obcinali w TV wydarzenia sportowe tłumacząc że za dostęp trzeba płacić w płatnych kanałach i to jest normalne. Były też takie sytuacje że Polacy grali rozgrywki międzynarodowe a mecz nie był dostępny na otwartych kanałach.
Warto wspomnieć że w tym czasie wiele stacji zagranicznych oferowało dostęp do wielu kanałów sportowych i to w HD jak choćby Rai Sport a u nas ten sam mecz szedł w canal+ ...sorry ale dla mnie to nie było normalne.
 2  
Polak musi zapłacić francuzom za oglądanie Polskich meczy. PA RA NO JA
 19