Łukasz Szewczyk14.02.2019 (11:01)brak komentarzy

Sympatia.pl sprawdziła jak kochają Polacy. "Miłość, szacunek i zaufanie" (raport)

Polacy twierdzą, że miłość nadaje sens ich życiu, życie w związku jest łatwiejsze, a uczucie do partnera czy partnerki stawiają na pierwszym miejscu. Przeciętny Polak ma na swoim koncie maksymalnie dwie relacje i wie, że związek wymaga nieustannej pracy. Kryzysy wśród par są powszechne - aż 81 proc. Polaków przeszło przez przynajmniej jeden.
Sympatia.pl sprawdziła jak kochają Polacy. "Miłość, szacunek i zaufanie" (raport)
Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Sympatia.pl, miłość nadaje sens życiu Polaków, a związek czyni je łatwiejszym. Zdaniem respondentów kobiety są bardziej czułe i emocjonalne, natomiast mężczyźni bardziej racjonalni i zadaniowi.
- Zapytaliśmy reprezentatywną grupę Polaków, zarówno singli, jak i osoby żyjące w związkach homo- i heteroseksualnych - o to jak kochają? Tak powstał "miłosny portret Polaków" - niezwykle ciekawe i rzetelnie opracowane badanie dotyczącego miłości, związków i kryzysów - mówi Marcin Tlałka, menedżer serwisu Sympatia.pl

Bez względu na płeć, orientację seksualną, wiek czy stan cywilny, Polacy rozróżniają kilka rodzajów miłości. Zdecydowanie najważniejszym z nich jest miłość partnerska, kolejno miłość do dzieci/wnuków - odpowiednio wskazało tak 75% i 44% ankietowanych. Istotnymi atrybutami miłości są aspekty fizyczne i emocjonalne (bliskość, bezpieczeństwo). Badani jako przykład prawdziwej miłości często wskazują swoich dziadków, których związek stanowi wzór i receptę na wieloletnie szczęście.

Wraz z rozwojem relacji i wiekiem zmieniają się sposoby odczuwania miłości. Dla 20-latków pomimo przyjemności ze wspólnego spędzania czasu, związek to relacja, z której stosunkowo szybko można się wycofać. Osoby z przedziału 40-50 lat traktują miłość jako etap życiowej stabilizacji i dojrzałych uczuć. Niezależnie od rodzaju relacji i jej stażu, każda ze stron potrzebuje zachowań odzwierciedlających zaangażowanie partnera.

- Wbrew obiegowym opiniom, że to kobietom bardziej zależy na stałej relacji, okazuje się, że obie płcie w jednakowym stopniu doceniają rolę miłości w życiu i jednakowo jej pragną. To bardzo pozytywny wniosek - mówi Joanna Godecka, terapeutka, ekspertka akcji "Jak kochają Polacy?". Orientacja seksualna nie ma znaczenia dla postrzegania miłości. Obraz miłości nie zależy od tego, jakie są nasze preferencje - dodaje.

Zdaniem 70% Polaków znalezienie prawdziwej miłości jest zadaniem trudnym i wymagającym czasu, jednak cierpliwość owocuje w późniejszej relacji. Na pytanie, gdzie należy szukać miłości, nie ma właściwej odpowiedzi. Obserwacje potwierdzają, że najczęściej znajdujemy ją w najmniej spodziewanym momencie i miejscu. Serwisy randkowe, takie jak Sympatia.pl, ułatwiają singlom poszukiwanie partnera.

Aż 92% Polaków uważa, że aby związek był szczęśliwy, konieczna jest ciągła praca nad nim. 87% twierdzi, że bez zaangażowania i dbania o relację, uczucie się skończy. Filarami udanego związku są miłość (80%), szacunek (76%) i zaufanie (75%). Namiętność i seks, choć nie znalazły się w gronie najważniejszych, są istotne dla 49% Polaków, a zdaniem 68% seks bez miłości nie daje żadnej satysfakcji. Jak na relację wpływają dzieci? Zdaniem 72% Polaków posiadanie dziecka spaja relację, 59% uważa tą sytuację za poważną próbą dla związku.

81% Polaków będących w związkach doświadczyło co najmniej jednego kryzysu. Trzema najczęstszymi problemami, których doświadczają Polacy jest kryzys ekonomiczny, kryzys tzw. pierwszych lat trwania relacji oraz kryzys związany z "wypaleniem", znudzeniem. 70% par, które doświadczyły kryzysu związanego z sytuacją ekonomiczną, pokonało go dzięki dojrzałości i odpowiedzialności partnerów. Zdrada jest najczęstszą przyczyną rozpadu związku. Doświadczyło jej 19% Polaków. Blisko połowa przyznaje, że nie wybaczyłaby i nie oczekiwałaby jej wybaczenia. Jednak większości par (69%) udaje się pokonać ten kryzys - głównie dzięki miłości.

Badanie jakościowe - BBD, realizowane na platformie Recollective przez 7 dni, na grupie zróżnicowanej ze względu na bycie w związku i bycie singlem, płeć, wiek i orientację seksualną (n=42).
Badania ilościowe - CAWI, realizowane na panelu internetowym epanel.pl będącym własnością ARC Rynek i Opinia, na reprezentatywnej - ze względu na płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania - grupie Polaków (N=1016 respondentów).


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie serwisu Sympatia.pl przez ARC Rynek i Opinia.
SW Research