Łukasz Szewczyk28.05.2019 (13:51)

"Czarna księga pedofilii w polskim Kościele". Specjalny magazyn Gazety Wyborczej

We wtorek (28 maja 2019 roku) wraz z wydaniem Gazety Wyborczej ukazał się dodatek "Czarna księga pedofilii w polskim Kościele". Czytelnicy znajdą w nim wybrane przez redakcję artykuły dotyczące przypadków pedofilii, które miały miejsce w Kościele katolickim w Polsce oraz opisujące sposoby ukrywania takich spraw przez środowisko duchowne.
"Czarna księga pedofilii w polskim Kościele" (28.05.2019)
"Czarna księga pedofilii w polskim Kościele" (28.05.2019)
Reportaże, które można przeczytać w magazynie Gazety Wyborczej, zostały wybrane spośród prawie 2 tys. materiałów opublikowanych w dzienniku oraz jego dodatkach na przestrzeni ponad 20 lat. Są one efektem wieloletniej pracy dziennikarzy oraz reporterów Gazety Wyborczej.
W "Czarnej księdze pedofilii w polskim Kościele" znalazł się m.in. wstrząsający artykuł o molestowaniu dzieci we wsi w parafii Tylawa, gdzie księża zmuszali ofiary do przysięgi milczenia, grozili piekłem, wstydem, a proboszcz zakazywał podejścia do komunii świętej, a także reportaż o księdzu Pawle Kani, który krzywdził ministrantów, a gdy został przyłapany na jednej parafii, był przenoszony do kolejnej. Po sześciu razach został ostatecznie umieszczony w klasztorze, skąd uciekał, by znajdować kolejne ofiary na ulicy.

Tomasz Bielecki w swoim tekście udowadnia z kolei, że nigdy w historii Kościół sam nie poradził sobie z pedofilią we własnych szeregach. Dzięki mechanizmom krycia i wzajemnego wsparcia, przekupywania ofiar, kłamania i zacierania śladów, na bieżąco ukrywał takie przypadki. Dopiero dziennikarze, nacisk społeczny, cywilne oraz śledcze komisje rozwiązywały ten problem.


Magazyn "Czarna księga pedofilii w polskim Kościele" w objętości 24 stron dołączony zostanie 28 maja 2018 roku do wtorkowej Gazety Wyborczej. Cena numeru to 6,99 zł.

Wydanie wspiera kampania promocyjna w telewizji (TVN24, Polsat News), w radiu (TOK FM) oraz w internecie (Google, Facebook, Instagram, YouTube), a także autopromocja na łamach "Gazety Wyborczej" i w serwisie Wyborcza.pl. Działania przygotował i zaplanował zespół promocji "Gazety Wyborczej".