Łukasz Szewczyk11.06.2019 (12:13)9 komentarzy

Trójka i ZAiKS ogłaszają konkurs na dramat radiowy

Trójka i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS ogłaszają drugą odsłonę konkursu na dramat radiowy "Nasłuchiwanie" - tym razem pod hasłem: "Gościnność". Wyróżnione słuchowiska zastaną zaprezentowane na antenie Programu 3
Pierwsza, ubiegłoroczna edycja konkursu dramaturgicznego Trójki "NASŁUCHIWANIE: NIEPODLEGŁOŚĆ" cieszyła się dużym zainteresowaniem (nadeszło 135 prac), a jury pod przewodnictwem prof. Jacka Kopcińskiego z Instytutu Badań Literackich PAN i redaktora naczelnego miesięcznika "Teatr" uhonorowało główną nagrodą tekst "Nie-miejsce" Marcina Teodorczyka. Zwycięskie słuchowisko oraz cztery pozostałe, wyróżnione dramaty zostały wyemitowane na antenie Trójki. Zauważono je także na festiwalach. Odtwórczyni głównej roli w "Nie-miejscu", aktorka Monika Pikuła, za swoją kreację została w tym roku nagrodzona na festiwalu "Dwa Teatry", a wyróżniony dramat "Matka dziecko wojna" autorstwa Tomasza Mana znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zbierającej najważniejsze polskie sztuki.
Ponieważ założeniem konkursu jest, aby każda edycja miała inne hasło przewodnie, po ubiegłorocznej "NIEPODLEGŁOŚCI" czas na "GOŚCINNOŚĆ".

- Gościnność to pojęcie głęboko zakorzenione w polskiej kulturze, obyczajowości i mentalności. W dawnej Polsce gościnność była cnotą, zobowiązaniem i przywilejem, a wizyta gościa największym świętem, o czym przypominało znane przysłowie "Gość w dom, Bóg w dom". Przez wieki szczyciliśmy się gościnnością, ale czy serdeczność i życzliwość wobec przybysza nadal nas wyróżnia pośród innych narodów? Czy potrafimy być gościnni? Jak przejawia się nasza gościnność w życiu codziennym? Co oznacza gościnność w świecie współczesnym? - mówi przewodniczący jury prof. Jacek Kopciński.

- Celem konkursu jest rozwój polskiej dramaturgii radiowej, dlatego ważnym kryterium oceny będzie oryginalna poetyka tekstów przeznaczonych do realizacji dźwiękowej - dodaje Mariusz Cieślik, juror i zastępca dyrektora Trójki.

- ZAiKS wspiera cenne inicjatywy dramatopisarskie. Doskonale wiemy, że autorzy - zarówno ci z dużym dorobkiem, jak i ci, którzy stawiają pierwsze kroki - potrzebują zachęty, pretekstu, motywacji i inspiracji. Inicjowanie procesów twórczych jest ważną misją ZAiKS-u, największego stowarzyszenia autorów w Polsce - podsumowuje Michał Komar, pisarz i publicysta, wiceprezes ZAiKS-u.

Na teksty inspirowane pojęciem gościnności organizatorzy czekają do końca sierpnia. Pod koniec października jury ogłosi nazwiska laureatów. Wręczenie nagród odbędzie się podczas maratonu "NASŁUCHIWANIE" w Instytucie Teatralnym w Warszawie, a wyróżnione słuchowiska będą prezentowane na antenie Trójki. Zostaną udostępniane również na stronie polskieradio.pl/trojka - w formie podcastów. Na laureatów czekają nagrody pieniężne: 10 tys. zł za I miejsce, 7 tys. zł za II miejsce, 5 tys. zł za III miejsce oraz dwa wyróżnienia po 3 tys. zł.

Oprócz prof. Jacka Kopcińskiego, w skład jury konkursu weszli: Dominika Kluźniak - aktorka Teatru Narodowego; Małgorzata Semil - krytyczka teatralna i tłumaczka utworów dramatycznych, przewodnicząca Sekcji Autorów Dzieł Dramatycznych ZAiKS-u; Małgorzata Sikorska-Miszczuk - najczęściej wystawiana polska dramatopisarka, wiceprzewodnicząca Sekcji Autorów Dzieł Dramatycznych ZAiKS-u; Krzysztof Czeczot - aktor i reżyser nagrodzony Prix Europa 2013 za słuchowisko "Andy"; Wawrzyniec Kostrzewski - reżyser teatralny i twórca telewizyjnego programu "La La Poland"; Mariusz Cieślik - zastępca dyrektora Programu 3 Polskiego Radia.

Partnerem głównym konkursu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Komentarze (1 - 9 z 9)

"Dramat radiowy", Teraz wygrana trujki gwarantowana. (trujka od trucia)
 1  
Jak się patrzyło na dzisiejsze lanie jakie dostał Tchórzewski i PIS od górników, to był dramat.
 0  
ten drama jest już napisany i to życie go napisało, wystarczyło że do rozgłośni państwowych dorwali się dyletanci z pisu
 0  
Przynajmniej miał odwagę i wyszedł do tych ludzi. Dyskutował z nimi twarzą w twarz, spierał się, nawet podnosił głos! ;D Tusk i jego ministrowie podczas takich protestów, chowali się po ministerialnych pokojach!

Śmiać mi się chcę, bo to nazwisko - Tchórzewski - wcale do niego nie pasuje. Chłop ma jaja, o jakich Schetyna i jego wierchuszka może POmarzyć! ;D
chłop z jajami :) - bo jak Jarek krzyknie to dopiero będzie. tam jaj nie ma i głosu nie podnosi. hehe
 1  
Słuchanie TrUjki to już dramat.
Więcej nie trzeba.
O tak, szczególnie audycje muzyczne Piotra Kaczkowskiego, Wojciecha Manna, Piotra Metza, Piotra Stelmacha, Waglewskich, Agnieszki Szydłowskiej czy Piotra Barona - prawdziwy dramat! :D

A jeśli poważnie, to wracaj prymitywie słuchać papki i bzdetów w eReMeFie, bo do dobrej muzyki w Trójce jeszcze nie dojrzałeś!
 3  
@johny'B
Oj tak tą otwartość do ludzi i posiadanie "jaj" widać było w symbolicznych scenach w ucieczce przed niepełnosprawnymi i odgradzaniu ich od społeczeństwa. Szydło spływała w tym czasie, a Kuchciński kotarą się zasłonił.


Bravo Wy !!!
 0  
Mogliby przypominać słuchowiska archiwalne, zamiast nachalnie reklamować tzw. męskie granie.
W Trójce jest kilka osób z tytułem mistrza mowy polskiej i nikogo z nich nie razi nazwa "Męskie Granie Orkiestra"? Gdyby autor pomysłu (red. Stelmach?) znał język polski, to może byłoby po prostu "Orkiestra Męskiego Grania"?
 0  
O tak, szczególnie audycje muzyczne Piotra Kaczkowskiego, Wojciecha Manna, Piotra Metza, Piotra Stelmacha, Waglewskich, Agnieszki Szydłowskiej czy Piotra Barona - prawdziwy dramat! :D

A jeśli poważnie, to wracaj prymitywie słuchać papki i bzdetów w eReMeFie, bo do dobrej muzyki w Trójce jeszcze nie dojrzałeś!
Ja dojrzałem i słuchałem Trójki od bardzo dawna. Rewelacyjni prowadzący, wymienieni przez Ciebie. Co z tego, że ci Wspaniali ludzie prowadzą nawet bardzo dobre audycje, wystarczy sekunda pisowskich wiadomości (jak w TVP) i gała wyłącza radio. Nie da się tego słuchać z powodu polityki i wiadomości, rozumiesz, czy jeszcze nie.
 2  
@johny'B
Głupi zawsze śmieje się do sera.
 1