Łukasz Szewczyk17.09.2020 (13:11)16 komentarzy

Nadawcy TV pod lupą UOKiK: Sprzedaż programów tylko w pakietach ogranicza konkurencję?

• Czy sprzedaż pakietów programów telewizyjnych operatorom, w tym sieciom kablowym, przez nadawców ogranicza konkurencję?
• Czy nadawcy wykorzystują pozycję rynkową na rynku reklamy?
• UOKiK sprawdzi to w postępowaniu wyjaśniającym.
Nadawcy TV pod lupą UOKiK: Sprzedaż programów tylko w pakietach ogranicza konkurencję?
Do UOKiK napływają liczne skargi, w szczególności operatorów telewizyjnych, na sposób sprzedaży programów przez nadawców. Wszczęcie postępowania poprzedziły spotkania i konsultacje z różnymi podmiotami działającymi na rynku. Operatorzy zwracali uwagę, że nie mają możliwości wyboru pojedynczych programów, lub ich zakup jest ekonomicznie nieopłacalny i stąd muszą nabywać je w pakietach także wówczas, gdy ich skład programowy jest nieatrakcyjny dla klientów. Oznacza to, że wyboru w konsekwencji może być pozbawiony także konsument, czyli widz.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym przyjrzy się relacjom pomiędzy nadawcami a operatorami, w szczególności telewizji kablowych i platform cyfrowych. Sprawdzi w nim m.in. strukturę rynku, w tym to, czy nadawcy, nie dyskryminują konkurencyjnych operatorów, a także czy nie wykorzystują swojej pozycji dominującej na rynku reklamy. Wśród badanych wątków znajdzie się również wpływ zachowania nadawców na ofertę, którą operatorzy kierują do konsumentów.

- Wielu konsumentów - odbiorców telewizji ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów: muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują. Pakiety mogą być narzucane również sieciom kablowym, zaś koszt przerzucany na konsumenta, który niejednokrotnie otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza. Jednym z celów postępowania będzie sprawdzenie, czy przyczyna tej sytuacji leży na wyższym szczeblu obrotu i jest nią sposób sprzedaży programów operatorom przez nadawców, zmierzający do sztucznego kreowania czasu antenowego na reklamy przez nadawców - mówi Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Urząd zbada jaki wpływ na przychody z reklam osiągane przez nadawców ma sprzedawanie przez nich paczek programów oraz na ile pakietyzacja może ograniczać dostęp do rynku mniejszym nadawcom.

Prawo antymonopolowe zabrania zachowań naruszających konkurencję - rynkowym dominantom nie wolno między innymi stosować sprzedaży wiązanej lub nierówno, dyskryminacyjnie, traktować swoich kontrahentów.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli jednak na podstawie zebranych informacji okaże się, że nadawcy naruszają prawo, wówczas zostaną postawione im zarzuty dotyczące stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Grozi za to kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Komentarze (1 - 10 z 16)

POWINNI WZIĄĆ ZA ... INEĘ I JEJ NA WYŁĄCZNOŚĆ KANAŁY tv WIELKOPOLSKA HD I WTK HD ORAZ INNE REGIONALNE KANALY KTORYCH NIE MOŻE MIEĆ NP: EASTANDWEST
 8  
Już nie mówię żeby każdy kanał TV kupować osobno (choć byłoby to idealne) ale żeby operatorzy pozwolili dobierać "pakiety tematyczne". Na przykład biorę pakiet "filmowy + "muzyczny" + "naukowy", a nie potrzebuje 30 kanałów z bajkami, 30 kanałów sportowych i 20 kanałów informacyjnych, za które płacę a nie oglądam ...

To tak jakby w warzywniaku żeby kupić pomidora musiałbym kupić ogórka do pary ... czyste złodziejstwo.

Teraz żeby obejrzeć 3 kanały: Planete+, Fox Comedy, Stars TV muszę brać w UPC pakiet 165 kanałów ...
 26  
operatorzy doją nas niczym dojne krowy... jebaç te kürvvy
 24  
No i dobrze ze o tym ktoś pomyślał naciągaja tylko ludzi na drogie pakiety a w tych małych pakietach daja byle co tak robią sieci kablowe i nc+ kanały sa tak układne w pakietach ze by brac tylko drogie pakiety
 16  
W Netii tez teraz zrobili nowe pakiety do wyboru trzy wory z kanalami a nie jak bylo wczesniej pakiety z kanalami tematycznymi . Teraz aby miec StarsTV to trzeba miec pakiet za 90 zl. a wczesniej tylko pakiet Na start za 15 zl. To samo z kanalami BBC .Takie dalania prowadza do konca TV .
 19  
Za niecałe 2 lata (max do 27 czerwca 2022 r.) wejdzie DVB-T2. To otrzeźwi płatnych operatorów (platformy i kablówki) którzy oferują niewiele więcej niż naziemna TV cyfrowa. Bo jak nazwać cwaniaków którzy oferują ponad 200 kanałów TV z czego 90 % z nich .... nadaje i tak tysiące reklam codziennie na prawie każdym ze swoich kanałów. Jak nie widać różnicy to po co przepłacać ?
 18  
Cwaniacy z kablówek tak porobili pakiety, że w najtańszych tylko same gnioty dają, ale żeby mieć 3-4 ulubione kanały trzeba prawie zawsze wykupić najdroższy pakiet ...

Nie każdy ma dzieci (nie potrzebuje bajek), nie każdy lubi politykę (kanały informacyjne) i dlaczego mam płacić za 200 kanałów a oglądać tylko 10?

Kiedyś nadejdzie taki czas że operatorzy się obudzą, ale wówczas połowa abonentów ucieknie już do platform VOD, które są przyszłością płatnej telewizji. Tak jak TP S.A. się przekonała, że 90% ludzi nie potrzebuje telefonu stacjonarnego, tak Netia, UPC, Vectra kiedyś się przekona, że 90% ludzi potrzebuje u nich tylko dostęp do internetu, a resztę sobie dokupią u "obcych". Pies wam mordę lizał, złodzieje ....
 15  
Mogliby robić paczki, ale tematyczne czyli np same kanały sportowe w pakiecie albo same filmowe, serialowe, dokumentalne czy przyrodnicze. Tak jak to kiedyś miała Netia. I z możliwością braku podstawowej paczki.

Telewizja n też tak zaczynała. A jak boją się o to, że większość wybierze tylko kilkanaście kanałów to niech zrobią kwotę minimalną 30 zł i tyle.

Jest wielu, którzy by wzięli zestaw HBO + FOX + AMC + Cinemax albo Eleven + Polsat Sport + Eurosport albo paczkę kanałów dokumentalnych
 16  
i co to zmieni dla Kowalskiego? Nic. Dalej będą mu wciskać bezsensowne pakiety, których nie potrzebuje w 95%. Tylko z większym zyskiem dla siebie. Przyszłością jest pakiet dowolny. Jednak operatorzy sat/kablowi są zbyt pazerni. Coś w tym kierunku netia zmierzała ale się pogubiła i jest prawie bez zmian.
 14  
Chyba nie zrozumieliście artykułu. Mowa jest nie o pakietach u operatorów. To operatorzy skarżą się na nadawców, takich jak np. Polsat, który nie daje wyboru tylko zmusza nadawcę do zakupu całej paczki ich dwudziestu kilku kanałów i to w podwyższonej cenie, przez co, operator nie może zaoferować tego co chce, ale musi brać wszystko a wyższą cenę opłat od gniazdka, przerzuca na abonenta.
 13