01.02.2021 (10:01)4 komentarze
Większość dziennikarzy tęskni za normalnością
• Pomimo trwającej pandemii niemal co drugi dziennikarz (43,4%) wolałby wziąć udział w tradycyjnej konferencji offline zamiast online - wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli mediów.

W badaniu wzięli udział dziennikarze zajmujący się rozmaitą tematyką, m.in. technologią, motoryzacją, biznesem i gospodarką. Organizatorem badania była agencja OneMulti wraz z zespołem analitycznym InsightOut Lab, a partnerami byli PRESS-SERVICE Monitoring Mediów oraz panel Ariadna. W niespełna miesiąc powstał obraz konferencji online widziany oczami dziennikarzy.
Oznacza to, że liczba dziennikarzy, którzy tęsknią za tradycyjnymi konferencjami, jest większa niż tych, którzy wolą je od konferencji organizowanych w internecie. Najwyraźniej część zwolenników e-konferencji najwyraźniej od czasu do czasu również chętnie bierze udział w tradycyjnych konferencjach.
O tym, jak bardzo części dziennikarzy brakuje tradycyjnych konferencji, mogą świadczyć odpowiedzi na jedno z pytań zadanych w badaniu: "Wyobraź sobie, że obecnie, gdy trwa pandemia, masz do wyboru dwie konferencje, z których jedna odbywa się online (przez internet), a druga tradycyjnie (offline). Który typ konferencji wybierzesz, zakładając, że obie są dla Ciebie równie ciekawe?". Co zaskakujące, aż 43,4% ankietowanych dziennikarzy wybrało konferencję tradycyjną. W pytaniu zakładającym koniec pandemii konferencję offline (tradycyjną) wskazało 73% badanych. Co czwarty badany (27%), mimo zakończenia pandemii, wybrał udział w konferencji online.
Niemal wszyscy (93,4%) przebadani przez InsightOut Lab dziennikarze brali udział w minimum jednej konferencji online zorganizowanej w 2020 r., z czego największa grupa (46,7%) uczestniczyła w od 6 do 20 takich wydarzeniach, a 20,4% - w więcej niż 21. Badani dziennikarze mają zatem spore porównanie i mogą rzetelnie ocenić wady i zalety konferencji organizowanych w internecie.
Wśród plusów (możliwość wielokrotnego wyboru) najczęściej wymieniane były: oszczędność czasu (54,1%),nietracenie czasu na dojazd na konferencję (53,3%), możliwość uczestniczenia niezależnie od miejsca, w którym odbywa się konferencja (51,6%), możliwość łatwej rejestracji i odtworzenia przebiegu konferencji w późniejszym czasie (30,3%).
Choć najpopularniejsze zalety konferencji online są wynikiem ich natury (oszczędność czasu związana np. z dojazdem), to wymieniana przez aż 30,3% możliwość odtworzenia przebiegu konferencji w późniejszym czasie zależy od organizatora wydarzenia. Warto zatem dać taką możliwość uczestnikom konferencji.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję OneMulti i zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów za pośrednictwem systemu ankietowego Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna w dniach od 8 grudnia 2020 r. do 4 stycznia 2021 r. metodą CAWI. Próba efektywna N=122 dziennikarzy z całej Polski.
Aż 73,8% ankietowanych dziennikarzy tęskni za tradycyjnymi, stacjonarnymi konferencjami (36,9% - zdecydowanie; 36,9% - raczej), co jest zbieżne z ogólnymi preferencjami w tym zakresie, ponieważ na pytanie "W jakim typie konferencji prasowych wolisz uczestniczyć?", 59% przedstawicieli mediów odpowiedziało "w konferencjach tradycyjnych, organizowanych w fizycznym miejscu", 28,7% -"w konferencjach online, transmitowanych przez internet", a 12,3% zaznaczyło odpowiedź "trudno powiedzieć".
Oznacza to, że liczba dziennikarzy, którzy tęsknią za tradycyjnymi konferencjami, jest większa niż tych, którzy wolą je od konferencji organizowanych w internecie. Najwyraźniej część zwolenników e-konferencji najwyraźniej od czasu do czasu również chętnie bierze udział w tradycyjnych konferencjach.
O tym, jak bardzo części dziennikarzy brakuje tradycyjnych konferencji, mogą świadczyć odpowiedzi na jedno z pytań zadanych w badaniu: "Wyobraź sobie, że obecnie, gdy trwa pandemia, masz do wyboru dwie konferencje, z których jedna odbywa się online (przez internet), a druga tradycyjnie (offline). Który typ konferencji wybierzesz, zakładając, że obie są dla Ciebie równie ciekawe?". Co zaskakujące, aż 43,4% ankietowanych dziennikarzy wybrało konferencję tradycyjną. W pytaniu zakładającym koniec pandemii konferencję offline (tradycyjną) wskazało 73% badanych. Co czwarty badany (27%), mimo zakończenia pandemii, wybrał udział w konferencji online.

Wyniki badania
Wśród plusów (możliwość wielokrotnego wyboru) najczęściej wymieniane były: oszczędność czasu (54,1%),nietracenie czasu na dojazd na konferencję (53,3%), możliwość uczestniczenia niezależnie od miejsca, w którym odbywa się konferencja (51,6%), możliwość łatwej rejestracji i odtworzenia przebiegu konferencji w późniejszym czasie (30,3%).
Choć najpopularniejsze zalety konferencji online są wynikiem ich natury (oszczędność czasu związana np. z dojazdem), to wymieniana przez aż 30,3% możliwość odtworzenia przebiegu konferencji w późniejszym czasie zależy od organizatora wydarzenia. Warto zatem dać taką możliwość uczestnikom konferencji.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję OneMulti i zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów za pośrednictwem systemu ankietowego Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna w dniach od 8 grudnia 2020 r. do 4 stycznia 2021 r. metodą CAWI. Próba efektywna N=122 dziennikarzy z całej Polski.
InsightOut Lab
Komentarze (1 - 4 z 4)