Łukasz Szewczyk14.02.2021 (13:14)31 komentarzy

Polacy obawiają się świata bez niezależnych mediów. Popierają protest "Media bez wyboru"

• Aż 91 proc. Polaków zauważyło strajk telewizji, rozgłośni, portali internetowych i prasy "Media bez wyboru" przeprowadzony w minioną środę.
• Aż 62 proc. Polaków popiera protest, z czego 3/4 popiera go zdecydowanie - wynika z badania Kantar Polska dla Komitetu Badań Radiowych.
Polacy obawiają się świata bez niezależnych mediów. Popierają protest "Media bez wyboru"
W środę 10 lutego kilkadziesiąt portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych oraz gazet solidarnie protestowało przeciwko planom wprowadzenia nowego podatku od reklam. Nadawcy zawiesili, ograniczyli lub zmienili sposób przekazywania informacji - emitowali tylko komunikaty o proteście lub czarne plansze z napisem "Media bez wyboru". Gazety tego dnia opublikowały na okładkach całostronicowy list otwarty. Media protestują przeciwko planom nałożenia na nie nowego podatku (naliczanego od przychodów, nie zaś od zysku), co najbardziej uderzy w wolne i niezależne redakcje ograniczając odbiorcom dostęp do rzetelnej informacji.
Według najnowszego badania niezależnego instytutu Kantar Polska prawie wszyscy Polacy, bo aż 91% zauważyło protest. Odsetek ten był zbliżony do 90% nawet wśród odbiorców najstarszych (87% w wieku 60-75 lat jest świadomych strajku mediów) czy mieszkańców wsi (również 87%). Z kolei w mniejszych miastach (20-100 tys. mieszkańców) akcję zauważyło rekordowe 98%. To imponujące wyniki, biorąc pod uwagę, że nie wszyscy Polacy codziennie korzystają z mediów.

Choć w czasie trwania protestu informacje o nim były dość lakoniczne (wiele mediów nie nadawało w ogóle programu), to już dzień później aż 62% badanych przyznało, że go popiera. Kolejne 18% było niezdecydowanych, co mogło wynikać właśnie z braku szczegółowych informacji o jego powodach w pierwszym etapie. Najwięcej zwolenników akcja "Media bez wyboru" miała wśród młodych osób w wieku 15-24 lata -poparcie wyraziło 71% osób z tej grupy. Wśród dorosłych (25-59 lat) akcja miała poparcie blisko 2/3 ankietowanych (63%). Nawet wśród osób najstarszych (60-75 lat) strajk wspierała większość, przy czym w tej kategorii znaczna część osób nie była świadoma powodu protestu i aż 27% była niezdecydowana.

Co ciekawe, najwyższe poparcie dla akcji można zaobserwować w średnich i dużych miastach (od 20 do 500 tys. mieszkańców) - wynosi tam 70-72%. Z kolei w małych miasteczkach (do 20 tys.) osiąga 62% i jest nie wiele mniejsze jak w wielkich aglomeracjach (pow. 500 tys.) - 64%.

Protest podziałał na wyobraźnię i pokazał, jak Polska mogłaby wyglądać bez niezależnych mediów. Aż 69 proc. badanych akcja uświadomiła, jak ważna jest możliwość korzystania z różnorodnych serwisów internetowych, programów telewizyjnych i radiowych. Polacy w zdecydowanej większości uważają, że niezależne media stoją na straży demokracji w Polsce i obawiają się świata bez nich.

Z sondażu wynika, że Polacy są świadomi negatywnego wpływu nowego podatku nie tylko na media, ale też na zwykłego widza, słuchacza, czytelnika czy internautę i obawiają się, że uruchomi on lawinę wzrostu cen.

Badanie pokazało również, że zdaniem Polaków, rząd wykorzystuje pandemię COVID-19 do osłabienia niezależnych mediów. Jednocześnie zauważają, że dotychczasowa pomoc władzy dla przedsiębiorców poszkodowanych przez liczne lockdowny jest niewystarczająca.

Wynik badań:
• Protest uświadomił mi jak ważna jest możliwość korzystania z różnorodnych stacji telewizyjnych, radiowych i serwisów internetowych - 69 proc. zgadzających się
• Obawiam się świata bez niezależnych mediów - 66 proc. zgadzających się
• Niezależne media stoją na straży demokracji - 67 proc. zgadzających się
Rząd wykorzystuje pandemię COVID-19 do osłabienia niezależnych mediów w Polsce - 65 proc. zgadzających się
• Nowy podatek od reklam uderzy także w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę - 72 proc. zgadzających się
• Nowy podatek od reklam spowoduje wzrost cen produktów i usług - 68 proc. zgadzających się
• Polski rząd wystarczająco pomaga przedsiębiorcom narażonym na skutki pandemii COVID-19 - 22 proc.

Źródło: Kantar Polska dla Komitetu Badań Radiowych, ogólnopolska reprezentatywna próba 1010 osób w wieku 15-75 lat, badanie techniką CATI zrealizowane w dniu 11.02.2021
Komitet Badań Radiowych

Komentarze (1 - 10 z 31)

Popieram :)
 14  
Nie popieram
 10  
Nie popieram
Za bardzo nie masz czym się chwalić, że nie rozumiesz otaczającego świata. Ale w demokratycznym kraju każdy ma wybór i może być, tak jak ty, zacofany... na własne życzenie. :)
 13  
Popierajmy wszyscy! Nie można zostawić niezależnych mediów na pastwe Jarka. Niezależne media patrzą władzy na ręce, jaka by władza nie była. A tym bardziej władza terazniejsza, która niszczy wszystko co było wypracowane po roku 89.
Dzisiejsza młodzież doświadczona przemocą na ulicach ze strony władzy Pisu i ich aparatczyków, już nie zostanie w domu przy najbliższych wyborach, pójdzie na wybory i pokaże Jarkowi środkowy palec...
 13  
Tylko komuchy nie popierają tego protestu.
 13  
Jarek się zastanawia jak to zrobić by TVN24 przestało nadawać. Być może niedługo zobaczycie rezultaty tego planu...
Póki co TVP1 w swoich wiadomościach ostro atakuje tvn
 14  
widać że zamiast obiektywizmu jest plucie jadem i szczucie . TVN 24 JAD niema monopolu na rację . A klakierzy plują i szczują na własny kraj .
 20  
Brak wolnych mediów, "czwartej władzy" to praktyczny koniec demokracji. Każdy myślący człowiek to wie. Jak ulał pasują tu słowa Martina Niemöllera: "Kiedy przyszli po Żydów, nie protestowałem. Nie byłem przecież Żydem. Kiedy przyszli po komunistów, nie protestowałem. Nie byłem przecież komunistą. Kiedy przyszli po socjaldemokratów, nie protestowałem. Nie byłem przecież socjaldemokratą. Kiedy przyszli po związkowców, nie protestowałem. Nie byłem przecież związkowcem.
Kiedy przyszli po mnie, nikt nie protestował. Nikogo już nie było."
 12  
Buahahahaha buahahahaha...
 15  
Że co? Kto się obawia? tvn zwalnia ludzi jeszcze przed wprowadzeniem podatku.
 18