Łukasz Szewczyk18.02.2022 (11:01)9 komentarzy

Coraz więcej Polaków płaci za serwisy sVOD. Rośnie popularność Smart TV

• Gdyby wykupili abonament w kolejnym serwisie SVOD, widzowie rozważyliby raczej rezygnację z innej subskrypcji VOD aniżeli z abonamentu w kablówce lub na platformie cyfrowej - pokazują wyniki VideoTrack VI, cyklicznego badania agencji Wavemaker.
• Rynek wideo na życzenie rozwija się w Polsce siłą serwisów streamingowych
• Karierę w polskich salonach robi Smart TV
Coraz więcej Polaków płaci za serwisy sVOD. Rośnie popularność Smart TV
na 10 polskich internautów to e-widzowie: osoby, którym przynajmniej czasem zdarza się oglądać filmy, seriale i inne długie programy w internecie, pokazuje VideoTrack VI, cykliczne badanie agencji Wavemaker. Ruch w tym segmencie systematycznie przejmują serwisy streamingowe, wypierające torrenty, z których w 2022 r. korzysta już zaledwie 11 proc. widzów internetowych (3 lata temu - 20 proc., 6 lat temu - 27 proc.).
57 proc. widzów internetowych (przekłada się to na ok. 50 proc. internautów) zdarza się płacić za wideo. Wśród nich większość opłaca już abonament w przynajmniej jednym serwisie subskrypcyjnym - Netflix, Player czy HBO GO. Za wideo w sieci częściej płacą osoby jednocześnie inwestujące w abonament płatnej TV

Model abonamentowy stale zyskuje na znaczeniu w segmencie płatnego VOD, 65 proc. płacących e-widzów uważa miesięczny abonament za najwygodniejszą formę dostępu do treści, a 13 proc. wskazuje abonament roczny jako preferowany model płacenia za filmy i seriale z sieci. Dane z VideoTrack VI potwierdzają defensywę modelu TVOD - płacenie za pojedynczy program czy odcinek serialu tylko 5 proc. polskich e-widzów uważa za najwygodniejszą formę dostępu do płatnych treści, dla porównania - 3 lata temu preferowała ją aż ¼ badanych.

Preferowany model płacenia za VOD / For. Wavemaker
Preferowany model płacenia za VOD / For. Wavemaker
34 proc. polskich e-widzów bierze pod uwagę zakup abonamentu w serwisie Disney+, który na lato 2022 r. planuje debiut swojej usługi nad Wisłą. Serwisem mocniej interesują się 16-34 latkowie, osoby już płacące za wideo oraz abonenci płatnej TV. Co ciekawe - niewiele powyżej średniej plasują się wskazania rodziców.

Preferowany sposób zakupu dostępu do Disney+ / For. Wavemaker
Preferowany sposób zakupu dostępu do Disney+ / For. Wavemaker
Większość - 64 proc. najchętniej kupiłaby dostęp do serwisu bezpośrednio na stronie bądź w aplikacji Disneya, ale niemal 30 proc. wolałoby to zrobić u operatora płatnej TV. Badanie Wavemaker potwierdziło, że na zakup u operatorów najchętniej stawiają osoby starsze, co potwierdza znaczenie zacieśniającej się w ostatnich latach współpracy pomiędzy operatorami a właścicielami serwisów VOD.

Choć Disney+ jeszcze przed kampanią wprowadzającą na rynek tę markę, cieszy się zainteresowaniem użytkowników VOD w Polsce, należy mieć na uwadze, że tylko co czwarty zainteresowany zaakceptowałby wyższą niż 30 zł cenę miesięcznego abonamentu w Disney+.

W kontekście szykujących się w Polsce kilku debiutów subskrypcyjnych serwisów VOD, Wavemaker dopytał o planowane strategie "dokupowania" dodatkowego abonamentu. Choć naturalnie, w dużej mierze zależy to od ceny takiej subskrypcji, tylko 12 proc. badanych korzystających jednocześnie z płatnej TV zdecydowanie mówi, że zakup kolejnego abonamentu w VOD wiązałby się u nich z rezygnacją z abonamentu w kablówce lub platformie cyfrowej. Nieco częściej zrezygnowaliby w takiej sytuacji z aktualnie opłacanego serwisu VOD, a jedna trzecia po prostu kupiłaby usługę dodatkowo.

Wykupienie nowych serwisów VOD / Fot. Wavemaker
Wykupienie nowych serwisów VOD / Fot. Wavemaker
Szósta edycja VideoTrack potwierdza rosnące znaczenie telewizorów podłączonych do internetu w świecie rozrywki wideo. Jest to drugi, po laptopie, najpopularniejszy ekran służący dziś widzom internetowym do oglądania filmów, seriali i programów w sieci. Zyskuje on kosztem wszystkich głównych konkurentów w świecie ekranów.

Urządzenia, na których e-widzowie oglądają VOD / Fot. Wavemaker
Urządzenia, na których e-widzowie oglądają VOD / Fot. Wavemaker
Badanie VideoTrack Wavemaker realizował metodą CAWI na próbie 1546 polskich internautów w wieku 16+ w styczniu 2022 r.
Wavemaker

Komentarze (1 - 9 z 9)

Płaciłem w cp 20 PLN za podstawowy pakiet. Zrezygnowałem z niego bo sportem się nie interesuje. Za 25pln mam HBO go i netflixa.
 9  
chromolić kablówki i ich złodziejskie pakiety !!!

Żeby oglądać Fox Comedy, Stars TV i Planete+ musze mieć pakiet 176 kanałów w UPC !!! Nie lubię informacji, bajek i sportu a musze płacić za prawie 200 kanałów, nie oglądając ich !!!

Pazerna kablówki - jesli nie zmienicie podejscia (brak możliwości wyboru pojedynczych programów lub przynajmniej pakietów tematycznych) to czeka was los TP S.A. jak z telefonami stacjonarnymi. Czego wam pazerne hieny życzę.

To jest juz nieunikniony trend - że wzrasta liczba użytkowników VOD . Jeśli nie zrobicie teraz nic, to obudzicie się z ręką w nocniku, jak juz bedzie za późno.
 22  
Czy kogoś to dziwi?
Ze muszą robić badania, żeby się o tym przekonać.
 20  
W telewizji linearnej same reklamy i przymusowa ramówka. Wybór dla mnie oczywisty
 17  
Czy kogoś to dziwi?
Ze muszą robić badania, żeby się o tym przekonać.
80% mondryh badań nie ma sensu i potrzeby istnienia bowiem ich wynik jest z góry znany. Widzę, że te badania opłacił Disney w ramach swojej promocji bo mało kto go wykupił.
 7  
Ja sam osobiście płace za:
Player 50 zł rocznie
Amazon 49 zł rocznie
Netflix 15 zł miesięcznie (na 4 osoby)
Canal+Eleven 15 zł miesięcznie (na 2 osoby)
 8  
A ja płacę za canal+ i hbo. To mi wystarcza.
 5  
Ja mam HBO za 20 CANAL+ Z NETFIIX za 48 i FILBOX za 5zł
 3  
A ja płacę za canal+ i hbo. To mi wystarcza.
I to jest rozsądny pakiet, w szczególności w opcji canal + przez internet, masz wtedy połączone oferty na 1 stronie, dodatkowo w pakiecie c+ dostaje się Planete, Ale Kino, Mini Mini, Tele Toon, 8 kanałów Canal Sport, nSport+.
 2