06.06.2022 (22:18)4 komentarze
Orły 2022: "Aida" najlepszym filmem, "Rojst `97" najlepszym serialem
• Już po raz 24 wręczono Polskie Nagrody Filmowe - Orły 2022.
• Za najlepszy polski film uznano obraz "Aida"
• W kategorii najlepszy serial wygrał "Rojst `97"
• Najlepszymi aktorami okazali się Agata Buzek i Maciej Stuhr.
• Za najlepszy polski film uznano obraz "Aida"
• W kategorii najlepszy serial wygrał "Rojst `97"
• Najlepszymi aktorami okazali się Agata Buzek i Maciej Stuhr.

Fot. materiały prasowe
Głosami Polskiej Akademii Filmowej najważniejszą nagrodę w kategorii Najlepszy Film otrzymał obraz "Aida". Wstrząsająca i głęboko poruszająca historia kobiety, która za wszelką cenę pragnie uratować swoją rodzinę przed zbliżającymi się do ich kraju Serbami. Jest rok 1995. Bośniacka nauczycielka języka angielskiego, Aida (Jasna Djuricic) pracuje w nalężącej do ONZ bazie w Srebrnicy jako tłumaczka. Kobieta jeszcze nie wie, że współpracując ze stacjonującym tam wojskiem znajdzie się w samym centrum makabrycznych wydarzeń, jakie zbliżają się wraz z nadchodzącymi Serbami i ich generałem Ratką Mladiciem (Boris Isaković). Przekazując swoim pobratymcom fałszywe ale zarazem uspokajające komunikaty, stara się jednocześnie uratować swojego męża i dwóch nastoletnich synów.
Polskie Nagrody Filmowe Orły 2022 - laureaci:
• Najlepszy film:
• Najlepszy serial fabularny: "Rojst `97" (Netflix)
• Najlepszy film dokumentalny: "Film balkonowy" (reżyseria Paweł Łoziński)
• Najlepszy film europejski: "Na rauszu" (reż. Thomas Vinterberg. Dania, Szwecja i Holandia)
• Najlepsza główna rola kobieca: Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie")
• Najlepsza główna rola męska: Maciej Stuhr ("Powrót do tamtych dni")
• Odkrycie roku: Łukasz Gutt ("Wszystkie nasze strachy")
• Najlepsza reżyseria: Jasmila Žbanić ("Aida")
• Najlepszy scenariusz: Jasmila Žbanić ("Aida")
• Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Ewa Wiśniewska ("Zupa nic")
• Najlepsza drugoplanowa rola męska: Jacek Braciak ("Żeby nie było śladów")
• Najlepsze zdjęcia: Piotr Sobociński jr ("Wesele")
• Najlepsze kostiumy: • Dorota Roqueplo ("Magnezja")
• Najlepsza muzyka: Marcin Masecki ("Powrót do tamtych dni")
• Najlepszy dźwięk: Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora ("Sonata")
• Najlepsza scenografia: Wojciech Żogała ("Bo we mnie jest seks")
• Najlepszy montaż: Jarosław Kamiński ("Aida")
• Najlepsza charakteryzacja: Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana ("Magnezja")
• Nagroda publiczności: "Wesele"
Dotychczasowi laureaci Orłów w kategorii Najlepszy Film: "Historia kina w Popielawach" (1999), "Dług" (2000), "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową" (2001), "Cześć, Tereska" (2002), "Pianista" (2003), "Zmruż oczy" (2004), "Wesele" (2005), "Komornik" (2006), "Plac Zbawiciela" (2007), "Katyń" (2008), "33 sceny z życia" (2009), "Rewers" (2010), "Essential Killing" (2011), "Róża" (2012), "Obława" (2013), "Ida" (2014), "Bogowie" (2015), "Body/Ciało" (2016), "Wołyń" (2017), "Cicha noc" (2018),"Zimna Wojna" (2019), "Boże Ciało" (2020) oraz "Zabij to i wyjedź z tego miasta" (2021)
Galę rozdania Orłów po raz piąty w swojej historii pokazywała telewizja Canal+ w paśmie odkodowanym.
W kategorii Najlepszy serial fabularny nagrodzono serial "Rojst `97" (Netflix). Akcja serialu rozpoczyna się podczas "powodzi stulecia", która nawiedziła południowy zachód Polski latem 1997 roku. W mieście pękają wały i nieokiełznany żywioł zalewa część miasta oraz las na Grontach. Woda odsłania przy tym zakopane w lesie ludzkie szczątki oraz ciało nastoletniego chłopca, który uznany zostaje za przypadkową ofiarę powodzi. Te dwa, tylko pozornie niezwiązane ze sobą, wydarzenia odkrywają serię tajemnic w mieście. Gronty to teraz miejsce zbrodni, której rozwiązaniem zajmie się Anna Jass (Magdalena Różczka) - bezkompromisowa policjantka z Warszawy - oraz miejscowy inspektor Adam Mika (Łukasz Simlat). W międzyczasie do miasta wraca Piotr Zarzycki (Dawid Ogrodnik), aby zostać nowym redaktorem naczelnym "Kuriera". Natomiast Witold Wanycz (Andrzej Seweryn) wydaje się nosić w sobie odpowiedzi na większość zadawanych przez policję pytań. Jego życie jednak pochłaniają wspomnienia, które nie dają mu spokoju. Serial poza kryminalną intrygą, jest również opowieścią o fascynujących latach 90. w Polsce czasu transformacji oraz odkupienia.
Polskie Nagrody Filmowe Orły 2022 - laureaci:
• Najlepszy film:
• Najlepszy serial fabularny: "Rojst `97" (Netflix)
• Najlepszy film dokumentalny: "Film balkonowy" (reżyseria Paweł Łoziński)
• Najlepszy film europejski: "Na rauszu" (reż. Thomas Vinterberg. Dania, Szwecja i Holandia)
• Najlepsza główna rola kobieca: Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie")
• Najlepsza główna rola męska: Maciej Stuhr ("Powrót do tamtych dni")
• Odkrycie roku: Łukasz Gutt ("Wszystkie nasze strachy")
• Najlepsza reżyseria: Jasmila Žbanić ("Aida")
• Najlepszy scenariusz: Jasmila Žbanić ("Aida")
• Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Ewa Wiśniewska ("Zupa nic")
• Najlepsza drugoplanowa rola męska: Jacek Braciak ("Żeby nie było śladów")
• Najlepsze zdjęcia: Piotr Sobociński jr ("Wesele")
• Najlepsze kostiumy: • Dorota Roqueplo ("Magnezja")
• Najlepsza muzyka: Marcin Masecki ("Powrót do tamtych dni")
• Najlepszy dźwięk: Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora ("Sonata")
• Najlepsza scenografia: Wojciech Żogała ("Bo we mnie jest seks")
• Najlepszy montaż: Jarosław Kamiński ("Aida")
• Najlepsza charakteryzacja: Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana ("Magnezja")
• Nagroda publiczności: "Wesele"
Dotychczasowi laureaci Orłów w kategorii Najlepszy Film: "Historia kina w Popielawach" (1999), "Dług" (2000), "Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową" (2001), "Cześć, Tereska" (2002), "Pianista" (2003), "Zmruż oczy" (2004), "Wesele" (2005), "Komornik" (2006), "Plac Zbawiciela" (2007), "Katyń" (2008), "33 sceny z życia" (2009), "Rewers" (2010), "Essential Killing" (2011), "Róża" (2012), "Obława" (2013), "Ida" (2014), "Bogowie" (2015), "Body/Ciało" (2016), "Wołyń" (2017), "Cicha noc" (2018),"Zimna Wojna" (2019), "Boże Ciało" (2020) oraz "Zabij to i wyjedź z tego miasta" (2021)
Galę rozdania Orłów po raz piąty w swojej historii pokazywała telewizja Canal+ w paśmie odkodowanym.
Komentarze (1 - 4 z 4)