Łukasz Szewczyk10.06.2022 (11:42)39 komentarzy

Ekstraklasa. Nowy przetrag TV i propozycje zmian w rozgrywkach. W grze niedzielna multiliga

• Ekstraklasa rozpoczęła przetarg na krajowe prawa do transmisji meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy w sezonach 2023/24 - 2026/27.
• Po raz pierwszy ligowa spółka zaproponowała kupującym różne opcje terminarzowe.
• Obok dotychczasowego układu rozgrywania każdego spotkania o innej godzinie pojawiła się opcja z niedzielną multiligą.
Ekstraklasa
Sprzedaż praw mediowych Ekstraklasy budziła duże zainteresowanie już od momentu rozpoczęcia rozmów z nadawcami, tj. od targów sportowych Sportel Monaco jesienią 2021. Dzięki tym rozmowom zespół sprzedażowy ligi, kierowany przez prezesa ligowej spółki, Marcina Animuckiego, przygotował pakiety praw precyzyjnie odpowiadające na oczekiwania i potrzeby rynku. Przetarg ruszył 16 maja, kiedy to ok. 25 podmiotów z kraju i zagranicy otrzymało zaproszenie do zapoznania się z warunkami i złożenia oferty. Obecny przetarg jest o tyle wyjątkowy, że po raz pierwszy oferuje jeden pakiet praw z możliwością sublicencji, zawierający wszystkie mecze w różnych opcjach terminarzowych.
- Oprócz tradycyjnego rozgrywania meczów od piątku do poniedziałku, przetarg wprowadza alternatywną opcję rozgrywania spotkań w schemacie typowym dla Bundesligi czy Premier League, które rozgrywają 4-5 meczów jednocześnie. W przypadku Ekstraklasy, mielibyśmy aż pięć meczów niedzielnych, w tym cztery z nich rozgrywane jednocześnie. Zaś nowością w znanym już kibicom terminarzu "klasycznym" jest pomysł rozgrywania poniedziałkowego meczu o godz. 19. Dodatkowo, w przetargu znalazł się szereg nowych uprawnień dotyczących pokazywania w internecie skrótów, zarówno w trakcie meczu, jak i w kilku wybranych oknach czasowych po jego zakończeniu. Krótkie materiały wideo i kilkusekundowe najciekawsze momenty meczu to treści, które cieszą się bardzo dużą i ciągle rosnącą popularnością w sieci, zwłaszcza wśród młodych widzów w social mediach. W ten sposób odpowiadamy na aktualne trendy i oczekiwania kibiców. W jakim modelu kibice będą mogli ostatecznie oglądać nasze rozgrywki od sezonu 2023/24 będzie zależało od wyniku negocjacji z nadawcami - mówi Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy SA.

Część uprawnień nadawcy głównego została objęta obowiązkiem sublicencji, tak aby zapewnić rozgrywkom odpowiedni zasięg. W dalszym ciągu wybrane mecze w kolejce będą dostępne w otwartym paśmie, gdyż przekłada się to na wartość promocyjną i dalszą budowę marki rozgrywek Ekstraklasy, a także uczestniczących w nich klubów. Wśród pakietów mediowych wyodrębniono prawa zatrzymane dla klubów i samej ligi, w tym np. prawa do wytworzenia, w oparciu o materiały wideo, i wprowadzenia do obrotu niezamienialnych tokenów NFT (non-fungible tokens) do eksploatacji w ramach technologii blockchain. W przyszłości mogą być one przedmiotem sprzedaży przez kluby lub Ekstraklasę.

- Jako aspirująca liga europejska, jesteśmy odpowiedzialni za wykreowanie tak dla siebie, jak i dla nadawcy możliwie największych szans na dalszy rozwój. Stąd też w przetargu stworzyliśmy miejsce na wykorzystanie innowacyjnych metod pokazywania meczów czy krótkich form wideo, poszerzyliśmy zakresy niektórych uprawnień. Opieraliśmy się w przy tym na naszych doświadczeniach z ostatnich sezonów, ale i z kilkumiesięcznej wymiany zdań z zainteresowanymi podmiotami. Wyciągamy też wnioski z praktyk najlepszych lig światowych i odważnie korzystamy z tego, co oferuje nowoczesna technologia. Wszystko po to, aby zapewniać jakościową, możliwie najciekawszą i najpełniejszą formułę dostępu do sportowych emocji w Ekstraklasie - komentuje prezes Ekstraklasy SA.

W ostatnich tygodniach Ekstraklasa prowadziła spotkania i warsztaty z uczestnikami przetargu, by wyjaśnić wszelkie wątpliwości, ale i dać możliwość nadawcom zgłoszenia swoich pomysłów na pokazywanie ligi. Czas na złożenie oferty firmy będą miały do końca czerwca. Rozstrzygniecie nastąpi w tym roku. Jeśli pojawi się atrakcyjna oferta, a po nim nastąpi sprawne procedowanie umowy, to przetarg może zostać zakończony nawet w najbliższych miesiącach.

W nadchodzącym sezonie 2022/23 (start 15 lipca 2022 roku) wszystkie mecze Ekstraklasy na żywo będzie można oglądać na antenach Canal+, jeden mecz każdej kolejki w paśmie odkodowanym pokaże TVP.

Komentarze (1 - 10 z 39)

Mam nadzieję, że Ekstraklasa zostanie w Canal+ i TVP. Zamknięcie jej do Internetu (np. Viaplay) to porażka totalna.
Po drugie pomysł z rozgrywaniem kilku meczów o jednej porze to zły pomysł. Po to są wszystkie transmisje, by widzów - jeśli ma ochotę - mógł oglądać wszystkie mecze "na żywo". Nie da się jednocześnie oglądać trzech spotkań. Chyba nie o to chodzi w tym wszystkim.
 2  
Moim zdaniem dobrze jest jak było w tym roku, mecze w piątki o 18 rzadko oglądałem ale o 20,30 to już zawsze , nie potrzebnie jest jeden w poniedziałek bo ja już nie oglądam. Multiliga jest dobra ale nie dla tych co oglądają w tv tylko chodzą na żywo wiadomo w niedzielę najwięcej ludzi pójdzie chociażby z nudów bo galerie zamknięte. Mogli by też w sobotę na wieczór dać 2 mecze o tej samej porze.
 19  
Trzymam kciuki za Viaplay.
 7  
VIaplay w vectra podobno jest ale tylko dla wybranych reszta nic . konkurencja nie śpi abonenci odejdą i zostanie klapa i płacz .
 23  
Mam dość C+ które latami szuladkuje klientów w ogóle nie doceniając tych u operatorów kablowych, które zawyża cenę w stosunku do co raz gorszych praw jakie posiada, a jesli chodzi o ESA to tylko owija ...słabiutki produkt... w ładny papierek. Jestem za tym by Ekstraklasa była w serwisie dostępnym na rownych zasadach dla wszystkich i na wszystkich urządzeniach za Multiligą też jak najbardziej bo i tak większość ogląda swoją drużynę. Ew tylko jakies hity kolejki o oddzielnej porze.
telemaniakalny gość 10.06.2022 (12:57:11)
 11  
Treść komentarza ukryta z powodu zbyt niskiej oceny - kliknij by wyświetlić
oby kupil polsat sport, bo bedzie w polsat box go.
 38  
Że ktoś się bije o tą kopaninę podwórkową.XD...a canal+ straci prawa do nadawania ekstraklasy to całkiem upadnie :-p.ja na szczęście już kończę przygodę po20 latach z canal+
 25  
Sport powinien trafiać moim zdaniem wyłącznie do płatnych sportowych kanałów temtycznych premium tak jak od lat ma to miejsce w USA. Dodatkowo można tam kupić tzw prime ticket za dostęp do sezonu danej ligi. Powinni wycenić całą ekstraklasę wtedy np za jakieś 199 zł i cały sezon w 4K na kilku kanałach jeśli mecze byłyby w jednym czasie. That's it.
 10  
Tylko Viaplay kto chce trzymać Canal+ dla Ekstraklasy i połowy La Liga. Platforma C+ straci abon którzy przejdą na wersje online. Prawa dają gotowy produkt więcej prędzej w Viaplay zobaczycie wszystkie mecze w 4k niż w Canal+ tu były po 1 meczu piątek, sobota i niedziela.
 14  
Skoro pojawia się koncepcja multiligi (mecze o jednej godzinie) tzn że nowy gracz prawdopodobnie Viaplay jest poważny. Ponieważ C+ na pewno zależy na utrzymaniu tego co jest czyli na rozwleczeniu rozgrywek na cały weekend aby utrzymać oglądalność. Ja mam nadzieję że w końcu powieje świeżością, a po za tym nasza liga jest na prawdę na tyle mizerna że pokazywanie jej w stylu C+ to przerost formy nad treścią. Mecze o jednej godzinie+hit kolejki o odzielnej porze byłyby idealnym rozwiazaniem. Ponieważi tak każdy skupia się na swojej ulubionej drużynie, a tak woli oglądać poważne ligi które grają o tej samej porze co Ekstraklasa. Fajnie byłoby zobaczyć ESA w Viaplay obok angielskiej PL. Z czasem pojawi się też na pewno 1080p, które na innych rynkach już jest. Trzymam kciuki za tą platformę i mam nadzieję że jeśli wezmą polską ligę to następna w kolejce będzie LM.
 10