Łukasz Szewczyk29.06.2022 (15:35)7 komentarzy

Polacy chwalą Disney+ za cenę i seriale, ganią za błędy. Netflix zagrożony?

• Od dwóch tygodni Polacy nareszcie mogą legalnie korzystać z platformy streamingowej Disney+.
• Według analizy polskiego SentiOne aprobatę internautów wzbudziły zwłaszcza cena abonamentu oraz zawartość biblioteki nowego serwisu - szczególnie cieszą się fani starych animacji oraz produkcji ze świata Marvela i Star Wars.
• Część odbiorców deklaruje rezygnację z dwukrotnie droższego Netflixa, mimo że zdaniem internautów ma lepszą jakość obrazu.
Start Disney+ w Polsce według analizy SentiOne
Po bardzo długim oczekiwaniu - według pierwszych zapowiedzi polska wersja platformy miała zostać uruchomiona jeszcze w 2021 r. - od 14 czerwca Polacy mogą oficjalnie korzystać z Disney+. SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, sprawdziła, co o wyczekiwanej premierze sądzą polscy internauci. W sumie od początku roku do końca czerwca pojawiło się blisko 40 tys. wypowiedzi na temat nowego serwisu.
Zainteresowanie serwisem wzrastało stopniowo. Liczba wzmianek na temat Disney+ skoczyła do 10 tys. 26 stycznia, czyli w dniu publikacji komunikatu potwierdzającego uruchomienie serwisu latem tego roku. Między lutym a majem liczba wzmianek utrzymywała się na poziomie ok. 5-7 tys.dziennie - dyskutowano przede wszystkim o tym, jakie filmy i seriale zostaną udostępnione polskim użytkownikom. Największy skok zainteresowania przypada na dzień uruchomienia platformy 14 czerwca, kiedy zarejestrowano aż 23 tys. wypowiedzi, ponad połowę wszystkich wzmianek o Disney+ z tego roku.

Disney+ chwalony za cenę, krytykowany za działanie aplikacji
Wszystkie wypowiedzi na temat Disney+ wygenerowały zasięg poziomie 85 mln wyświetleń, z czego aż 11 mln zyskały wzmianki nacechowane pozytywnie, a tylko 5 mln te o nacechowaniu negatywnym. Internauci najbardziej zadowoleni byli z ceny abonamentu, fani Marvela i Star Wars zachwalali listę dostępnych seriali, usatysfakcjonowani byli również wielbiciele starych bajek oraz produkcji emitowanych na zlikwidowanych w zeszłym roku kanałach Fox. Z kolei negatywne wypowiedzi dotyczyły przede wszystkim braku polskich napisów w niektórych filmach oraz braku możliwości wyboru rozdzielczości 4K UHD. Najwięcej negatywnych opinii pojawia się w App Store i Google Play Store i dotyczy problemów z działaniem samej aplikacji.

Przy okazji analizy opinii polskich internautów na temat Disney+ SentiOne przetestował swoją nową funkcję - mierzenie zaangażowania odbiorców w mediach społecznościowych. Dzięki niej można zmierzyć średnią liczbę interakcji pod postami wskazanej marki na Facebooku, Instagramie i Twitterze, a w przyszłości również na TikToku. W tym porównaniu Netflix wypada lepiej, zbierając w tym roku średnio 2772 reakcje i 155 komentarzy pod swoimi postami. W przypadku Disney+ jest to średnio 311 interakcji i 55 komentarzy.

- Należy pogratulować wejścia Disney+ na rynek, ponieważ zdecydowanie wygenerowali dużo szumu medialnego, dobrali odpowiednią ofertę cenową i bardzo szeroką gamę filmów i seriali - mówi Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne. - Dotarli do grupy docelowej, która do tej pory była trochę zaniedbana na platformach streamingowych: pokolenia baby boomers i starszych millenialsów, którzy na Disney+ oglądają seriale święcące triumfy kilkanaście lat temu, jak "Kości", lub klasyki lat 80., jak "MASH". Wiele osób wraca też do ulubionych animacji z dzieciństwa. Kolejna zaopiekowana grupa to bardzo zaangażowani i lojalni fani Star Wars oraz Marvela

Polacy wolą Disney+ od Netflixa
Spośród wszystkich rozmów o nowym serwisie aż co dziesiąta porównuje go z Netflixem, przede wszystkim w kontekście ceny - 29 zł za miesiąc przy zakupie rocznego abonamentu Disney+ i 60 zł miesięcznie za Netflixa. Część komentujących deklaruje, że co miesiąc będzie wykupywać dostęp do innej platformy streamingowej, z kolei wielu rodziców wybiera Disney+ ze względu na treści atrakcyjne dla dzieci. Jednak pod względem jakości obrazu i dostępności napisów do filmów w opinii internautów wygrywa Netflix.

Subskrybentów coraz mniej stać na abonamenty na wszystkich dostępnych platformach streamingowych - mówi Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga o popkulturze "Zwierz Popkulturalny" - Amazon Prime, HBO Max i Disney+ zaoferowały ostatnio klientom korzystne promocje zaś Netflix, w obliczu swoich problemów, głównie na rynku amerykańskim, zapowiada ograniczenia dla widzów, m.in. kontrolę dzielenia kont. Netflix musi się więc zmagać nie tylko z rosnącą konkurencją, ale także z coraz silniejszym poczuciem odbiorców, że jest to platforma droga - po uruchomieniu Disney+ wielu abonentów może przestać uważać go za główny serwis streamingowy. Szansą Netflixa są natomiast produkcje polskie, pod względem których przoduje obecnie wśród dostępnych platform
SentiOne

Komentarze (1 - 7 z 7)

Disney na plus
 3  
Powiem tak. Za stary jestem na bajki, a Star Wars, Marvele i inne pierdy o "superbohaterach" mnie nie kręcą. Miałem skorzystać z tej promki na rok, ale wstrzymałem się. Wykupiłem na miesiąc Disney+, by sprawdzić czy warto. I na razie rezygnuję. Ludzie podniecają się serialami, które od lat były wałkowane w TV. Z nowości dla dorosłych, jest kilka pozycji, ale ja jednak zostanę przy Netflix + HBO Max + Canal+ Online. No chyba, że Disney+ zrobi jakąś fajną promkę, to może powrócę.
Ale fajnie, że Disney+ w Polsce jest.
 1  
Disney+ takie samo dziadostwo jak Netflix nie warta mojej uwagi
 4  
I w jednym i w drugim mdła, poprawnie polityczna papka.
 8  
widać łapanie naiwnych trwa .może warto dać na zachętę promocję na 6 miesięcy a potem albo ktoś się decyduje albo nie .
 2  
Przejrzałem bibliotekę Disney i oprócz National geographic nie miałbym tam co oglądać. Jeśli chodzi o netflixa to fakt jest drogi. Za drogi, ale i tak bardziej odpowiada mi ich polityka w zakresie dostępności seriali. Bardzo wkurza mnie hbo i Apple, które co tydzień wrzuca nowy odcinek. Zamiast od razu wszystkie.
 3  
A mi coraz bardziej odpowiada Amazon Prime Video
 1