Łukasz Szewczyk19.03.2024 (17:41)15 komentarzy

Rośnie płatny streaming w Polsce. Netflix platformą pierwszego wyboru

• Kilkanaście milionów Polaków korzysta z subskrypcji VOD, niemal co trzecia subskrypcja kupowana jest w ramach oferty operatorów płatnej TV - pokazuje VideoTrack 8, badanie agencji Wavemaker.
• Netflix pozostaje polskim love brandem, cenionym za liczbę nowości
Netflix
Blisko 70 proc. polskich widzów internetowych zdarza się płacić za streaming. Najczęściej to osoby w wieku 25-44 lata, nieco częściej klienci płatnej telewizji, choć to wśród odbiorców naziemnych - wcześniej mniej aktywnej na tym polu grupie - najmocniej wzrosła w minionym roku skłonność do płacenia, pokazują dane VideoTrack 8, cyklicznego badania streamingu agencji Wavemaker.
Gros z płacących e-widzów preferuje modele abonamentowe. Miesięczne i roczne subskrypcje (te ostatnie zyskują na popularności) deklasują inne formy płatnego dostępu, skądinąd - coraz rzadziej w Polsce proponowane przez serwisy streamingowe. Np. mało rozpowszechniony model TVOD, czyli jednorazowej płatności za odcinek serialu czy film na przestrzeni ledwie 3 proc. widzów internetowych uznaje za najlepszy sposób płatnego dostępu - to ponad 10-krotny spadek na przestrzeni ostatnich 6 lat.


Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Opisane preferencje są efektem rozwijanych w Polsce przez serwisy streamingowe modeli biznesowych. Znakomita część marek działa dziś nad Wisłą w modelu SVOD, oferując widzom dostęp do programów w ramach płatnej subskrypcji.

Królem tego segmentu pozostaje Netflix, marka pierwszego wyboru i... ostatnia, z jakiej by zrezygnowali. Pytani o subskrypcję, którą zostawiliby sobie gdyby musieli ograniczyć się do jednego serwisu streamingowego, 57 polskich klientów SVOD kupujących więcej niż jedną subskrypcję, wskazuje właśnie Netflix.

Na uwagę w tak ujętym rankingu zasługuje też wzrost Prime Video - w ub.r. nieobecny w top 5-tce najważniejszych dla klientów SVOD marek. Prime, który awansował także w innych badanych przez Wavemaker wymiarach, w dużej mierze zawdzięcza swoją pozycję atrakcyjnej cenie. W połączeniu z ciekawą ofertą i pierwszymi lokalnymi inwestycjami platformy Amazona, a także - podwyżkami cen abonamentów w konkurencyjnych serwisach streamingowych, cena abonamemntu w Prime Video jest dziś nawet większym wabikiem dla klientów SVOD.


Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Strategia biznesowa Netfliksa, jako największego gracza w segmencie, rzutuje na obraz całego rynku streamingu. Decyzja serwisu o ograniczeniu możliwości dzielenia się dostępem do konta wpłynęła np. na istotny wzrost odsetka samodzielnie kupowanych abonamentów i rozbicie tzw. spółdzielni subkrypcyjnych. Nadal są one powszechne wśród nastolatków i młodych dorosłych (wśród 16-24 latków ok. 60 proc. dzieli się dostępami do subskrypcji VOD), ale już nie tak jak w kilku ostatnich latach.

Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Netflix w Polsce nie zaproponował dotąd - tak zrobił to na dojrzałych i nasyconych subskrypcjami rynkach - modelu hybrydowego, łączącego tańszy abonament z koniecznością oglądania reklam. Badanie Wavemaker sugeruje jednak spore zainteresowanie takim rozwiązaniem. Pytani o scenariusz zakupu o połowę tańszego abonamentu w Netfliksie z opcją oglądania czterech minut reklam na godzinę, niemal połowa klientów SVOD twierdzi, że wybrałaby opcję z reklamami.

Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Raport VideoTrack 8 / Żródło: Wavemaker
Coraz większy odsetek klientów segmentu SVOD kupuje lub otrzymuje dostęp do serwisu streamingowego w ramach abonamentu w kablówce, platformie satelitarnej albo w ramach pakietu telefonii. Jest tak obecnie sprzedawana co trzecia subskrypcja w Polsce, a model ten cieszy się największą popularnością wśród silverów (pokolenie 55+).

Co ciekawe - i spójne z tym obrazem - to właśnie najstarszemu pokoleniu klientów SVOD najbardziej odpowiadają roczne abonamenty, typowe dla ich umów z operatorami płatnej telewizji. Wygoda tej formy zakupu i atrakcyjne warunki cenowe są głównymi motywatorami dla silverów kupujących u operatorów subskrypcje VOD.

Jak pokazuje VideoTrack 8, dla części osób z tego pokolenia, atrakcyjna oferta operatora to podstawowa zachęta do zakupu, bez której nie subskrybowaliby serwisów streamingowych. Dowodzi to siły biznesowej "frienemy" między serwisami SVOD a rynkiem płatnej TV.

Choć to serwisy streamingowe w ostatnich latach zdominowały krajobraz rynku wideo, rosnąc kosztem pobierania z sieci plików z filmami czy serialami, torrenty wciaż mają w Polsce swoją dość stabilną niszę. Blisko 12 proc. widzów internetowych sięga do nich w poszukiwaniu filmów i seriali, a wśród użytkowników torrentów Wavamaker identyfkuje nadreprezentację przedstawicieli średniego pokolenia. Pokolenie 30+ i 40+ latków to osoby, które swoją przygodę z oglądaniem w internecie zaczynały w czasach, gdy nie były w Polsce dostępne globalne serwisy streamingowe, a binge-watching oznaczał dla nich oglądanie ściągniętych z torrentów całych sezonów seriali. Polscy torrentowcy sięgają po filmy i seriale z serwisów hostingowych głównie ze względów cenowych. Blisko 30 proc. z nich twierdzi, że szuka na torrentach programów niedostępnych w subskrybowanych serwisach streamingowych, za które i tak za wiele już płacą.

Badanie VideoTrack 8 agencja Wavemaker realizowała na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na próbie 1621 widzów internetowych w wieku 16+. *Widz internetowy to osoba, która przynajmniej czasem ogląda w sieci lub pobiera z internetu filmy, seriale i inne dłuższe programy
Wavemaker

Komentarze (1 - 10 z 15)

Cenowo Amazon Prime jest bezkonkurencyjny (49 PLN za rok). Chociaż oczywiście jest to forma dumpingu ze strony giganta. Boje się jednak, iż niedługo Amazon wymusi reklamy (a pakiet bez reklam podrożeje).
Ciekawą cenowo opcją jest też SkyShowtime o ile ktoś załapał się na promocję 50% na zawsze przy starcie platformy w Polsce (wychodzi wtedy 12,49 PLN/msc).

Ciekawą opcją sezonową jest też AppleTV+, który często oferuje różnego rodzaju promocje dla nowych klientów, jak i powracających (nawet do kilku msc za darmo).
 4  
Amazon finansowo najlepiej. Apple TV pod względem jakości najwyżej. Netflix spoko bo zawsze coś wybiorę. Duży wybór. Disney też wysoki poziom. HBO świetne seriale choć mało. Skyshowtime dramat. Filmy z lat 80 i 10 letnie zacofanie technologiczne. Polsat i canal nie moja bajka.
 2  
No i Apple jako 1 zaoferował diuna cz 2
 4  
Ja i tak wolę klasyczną telewizję. Sztywna ramówka i czekanie na konkretną porę emisji filmu lub serialu to dla wielu młodziaków jest wada, ale dla mnie ma to pewien klimat, magię, urok. I jeszcze lubię mieć świadomość tego, że wraz ze mną, dokładnie w tej samej chwili, jakaś grupa widzów ogląda dokładnie to samo. Daje to poczucie przynależności do jakiejś wspólnoty, społeczności. Klimat absolutnie nie do podrobienia przez te wszystkie streamingi, gdzie każdy ogląda co chce i o jakiej porze chce. Parę razy oglądałem filmy w tych Netflixach i podobnych - niby fajne, ale jakieś takie... no, po prostu puste. Podobnie, jakieś trzydzieści lat temu nie przepadałem za oglądaniem wypożyczonych filmów na VHS lub DVD (gdy te urządzenia wchodziły do masowego użytku) i wolałem czekać na filmy w telewizji. Dzisiaj VHS i DVD zastąpiły te streamingi, ale to nadal jest puste, bezpłciowe, bez magii, bez klimatu telewizyjnego, no i w ogóle nie ten tego.

Ale, nie ukrywam, mam już swoje lata. Wychowałem się na klasycznej telewizji i pozostanę jej wierny aż do śmierci (mam nadzieję, że już niedługo, bo szczerze mam dość współczeznego coraz dziwniejszego świata)
 6  
Ja natomiast nie wyobrażam sobie oglądać setny raz kevin sam w domu na święta. Czy np takiego Napoleona z Apple tv w premierze na TVP za 3 lata. Większość seriali z netflixa czy innych vod wogole nie będzie emitowana w tv. No i dodatkowo ta tragiczna jakość 1080i. Ja tutaj mówię że skyshotime ma tragiczną jakość. Co dopiero o takim TVP. Nie jestem wstanie zrezygnować z komórki i wrócić do stacjonarnego. Tak samo nie wyobrażam sobie aktywacji jakiegoś pakietu w nc+ i rezygnacji z vod. Montażu jakoś talerzy ciągnięcia masy kabli do tv. Ale co kto lubi.
 5  
ja natomiast powiem tak Napoleon słaby. Przekaz historyczny wybiórczy. Na dworach niewiele się działo. Oprócz igraszek cesarza z Józefiną. Po co pewnie dla mas zeby ogladalnosc wzrosła. Jedynie ciekawe były sceny batalistyczne. Choć wybiórczo przedstawione i niepełne. Moim zdaniem i ocena 5 średnia z neta - zawyzona. Apple się nie postarało. Szkoda można było lepiej nakręcić historie.
Kiedy pojawi się w tvp mysle ze 3 lata to i tak optymistyczny scenariusz. Za duzo prawa by kosztowały. A tvp w stanie likwidacji. Dla mnie nie ma to znaczenia. Telewizor sluzy mi tylko do streamingu video. Telewizji nie mam juz ponad 5 lat. Zresztą oglądanie na 80 cal telewizorze telewizji to zbrodnia dla oka.
 0  
nie ma jak w 2024 r. ogladac kewina samego w domu przez 3 godzinki i caly czas walic do lba te reklamy biedronki ale co kto lubi dla mnie reklam nie ma wszystko premium youtube premium, netflix premium, hbo, skyshowtiame, amazon, apple tv (najlepszy serwis) filmy za grosze w najwyzszej jakosci no poza sony bravia ale nie kazdy ma telewizor od sony jesli ktos nie ma to zostaje tylko apple chyhba ze ktos lubi a ja nie bede czekac latami na emisje w tv lub bedzie przez jakeis torrenty ciagnal ale ja sie boje za duze kary i za duzo do stracenia wiec wole wypozyczyc i zaplacic jeszcze do tego disney ale mowie najwiecej filmow to wypozyczam z apple tv tam jest doslownie wszystko jesli ktos oglada glownie kino to alternatywy dla apple jesli chodzi o najnowsze produkcje nie ma
 4  
Problemem TVP VOD czy TVN Player jest niska jakość techniczna. Filmy w Playerze są jakieś szare, jak za mgłą (czasami te tytuły są równocześnie w innych VOD i wtedy dobitnie widać różnicę). TVP stosuje niski bitrate a stare materiały proszę się o ponowną digitalizację i rekonstrukcję cyfrową

W obu przypadkach jakość kanałów na żywo w streamingu też jest dużo gorsza od sygnału z DVB-T.
 3  
Netflix HBO I CANA+ a potem inne
 0  
Powiem tak, jak masz hbo, netflix oraz amazon prime to właściwie o zwykłej tv możesz zapomnieć. No nie można pominąć apple tv, nie robią hurtowo filmów i seriali ale jak już coś dadzą to jest mega produkcja.
 2