Łukasz Szewczyk23.04.2024 (10:00)4 komentarze

Streaming: Telewizor najpopularniejszym ekranem, Netflix liderem

• Ponad 14 milionów polskich e-widzów korzysta z aplikacji streamingowych na swoich Smart TV - telewizorach podłączonych do internetu.
• Najczęściej oglądają na telewizorach Samsung i wybierają Netflix - pokazują dane z badania VideoTrack agencji Wavemaker.
tv telewizja pilot
Telewizor zyskuje jako ekran do oglądania programów w serwisach streamingowych. Po tym, jak w 2022 r. Smart TV zdetronizował w Polsce laptop jako najpopularniejszy ekran do oglądania filmów, seriali i innego typu dłuższych programów online, z każdym kolejnym półroczem przybywało jego użytkowników, pokazują dane z VideoTrack, przekrojowego badania streamingu realizowanego przez agencję Wavemaker.
Wavemaker VideoTrack / fot. Wavemaker
Wavemaker VideoTrack / fot. Wavemaker
W ostatnich latach nie tylko przybywało użytkowników Smart TV, ale i osób, dla których jest to ulubiony ekran do oglądania filmów, seriali i innego typu programów z internetu. 6 na 10 polskich widzów internetowych, jeśli ma wybór, najbardziej lubi korzystać z serwisów streamingowych na telewizorze; co czwarty wybiera w takiej sytuacji komputer lub laptop; a ledwie co dziesiąty - ekran smartfona. Ten ostatni ma relatywnie więcej fanów wśród najmłodszych widzów (16-24 lata), którzy - m.in. z uwagi na bardziej mobilny styl życia - rzadziej oglądają na telewizorze. Ale i najmłodsi, jeśli mają wybór, też najchętniej korzystają z serwisów streamingowych na Smart TV.

Telewizory podłączone do sieci są najpopularniejsze właśnie w segmencie 35-54 latków. To wśród przedstawicieli średniego pokolenia najwięcej jest użytkowników aplikacji na Smart TV.

Wśród aplikacji prym wiodą Netflix i YouTube, przed Disney+ i HBO Max.

Wavemaker VideoTrack / fot. Wavemaker
Wavemaker VideoTrack / fot. Wavemaker
W wymiarze sprzętowym na rynku Smart TV króluje Samsung. Z telewizorów tej marki korzysta 4 na 10 polskich e-widzów posiadających telewizor podłączany do sieci. Samsung jest więc dwa razy popularniejszy niż kolejny w rankingu - LG, pokazują dane z ósmej edycji VideoTrack agencji Wavemaker.

Wavemaker VideoTrack / Fot. Wavemaker
Wavemaker VideoTrack / Fot. Wavemaker
- Kariera telewizorów podłączanych do sieci idzie w parze z trendami w świecie reklamy. Connected TV, obok retail mediów, jest jednym z najszybciej rosnących segmentów reklamowych. Marketerzy szukają opcji dobudowania zasięgów tradycyjnej TV, a aplikacje i serwisy dostępne na telewizorach gwarantują im wysoką jakość kontaktu, w angażującym i bezpiecznym otoczeniu programowym - komentuje Maciej Olenderczyk, szef obszaru Advanced TV w GroupM.

Poza tymi cechami reklamy, Smart TV, w porównaniu z innymi ekranami umożliwiających oglądanie programów w streamingu, wyróżnia się swoją "towarzyską" specyfiką. O ile oglądanie VOD przez lata było raczej samotniczą aktywnością, telewizory podłączane do sieci na dobre wprowadziły streaming do salonów, czyniąc z niego rodzinną rozrywkę. Potwierdzają to dane z badania VideoTrack - wśród użytkowników Smart TV blisko 63 proc. widzów najczęściej ogląda filmy czy seriale z sieci w towarzystwie rodziny lub partnera.

- Z myślą o ekranach telewizorów rozwijają więc dziś ofertę streamingową z reklamami kolejni gracze, w tym producenci sprzętu, jak Samsung czy LG, na których serwisy wideo czekamy w Polsce. Już mamy tu szeroką ofertę reklamy na CTV, z platformami BVOD nadawców czy serwisami AVOD i FAST, jak Rakuten. Witamy też na rynku reklamowym SkyShowtime, startujący lada chwila z planami reklamowymi, a zaraz powitamy MAX, który wcześniejszy, czysto subskrypcyjny model, wzbogaci o opcję z reklamami - dodaje Maciej Olenderczyk, szef Advanced TV w GroupM.

Badanie VideoTrack 8 agencja Wavemaker realizowała na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na próbie 1621 widzów internetowych w wieku 16+. *Widz internetowy to osoba, która przynajmniej czasem ogląda w sieci lub pobiera z internetu filmy, seriale i inne dłuższe programy
Wavemaker

Komentarze (1 - 4 z 4)

Pamiętam jak wszedł Netflix i zrezygnowałem z linearnej telewizji większość znajomych brała mnie za kosmitę. Obecnie większość znajomych poszło tą ścieżką. Linearna telewizja nie ma dla mnie nic do zaoferowania. Nawet wujek, który ciągle męczył tvn24 (leciało od rana do wieczora) ciotka chciała przełączyć na coś innego była wojna. Współcześnie mówi tak, włączyłem na chwilę tvn24 online i po miesiącu wyłączyłem. Obejrzałem może kilka godzin w tym czasie. Także uważam, że niedługo telewizja linearna przejdzie do lamusa. Skończy tak samo jak budki telefoniczne czy telefonia stacjonarna.
 2  
Jak dobrze, że posiadanie telewizora dzisiaj niekoniecznie równa się oglądaniu telewizji. Mój telewizor nie jest podłączony do żadnej anteny, a jedynie do internetu. Oglądam Netflixa i inne VOD. Na telewizję wywaliłem już dawno.
 2  
@mariusz.
Spoko ale abonament i tak niedługo za tv zapłacisz wraz z podatkiem pit
 1  
@Dziubinghton
Może i będę musiał, trudno, nie zbankrutuję z tego powodu. Ale do oglądania tv linearnej i tak już nie wrócę i przymusowy abonament nic w tym temacie nie zmieni.
 3