28.06.2010 (21:13)32 komentarze
O NK.pl z Arkadiuszem Pernalem [wywiad]
Od czasu zmiany nazwy o NK.pl jest głośno - głównie pod względem prywatności. Dlaczego właściciele największego polskiego portalu zdecydowali się na taki remont? I czy pod nowymi zapisami w regulaminie kryją się rzeczywiście złe intencje? Specjalnie dla media2.pl rozmowa z Prezesem NK.pl Arkadiuszem Pernalem.
Od czasu wprowadzenia nowych zasad o NK.pl jest głośno. Użytkownicy w oczekiwaniu na nowe funkcjonalności niecierpliwią się, media podają refleksje tych, którzy - może nie znając dokładnie nowych zapisów w regulaminie ani ich celu - wyrażają niezadowolenie. Czy starych drzew się nie przesadza? Media społecznościowe rozwijają się w szybkim tempie, to samo z wymaganiami użytkowników. Chcąc poznać lepiej NK.pl do rozmowy zaprosiliśmy Arkadiusza Pernala, prezesa NK.pl:
media2.pl: Co skłoniło Państwa do zrezygnowania z nazwy nasza-klasa? To spory przełom w historii portalu.
Arkadiusz Pernal: Zmiana brandingu to w istocie oddanie faktycznego stanu korzystania z naszego serwisu. Po wielkim boomie związanym z klasowością, musieliśmy zacząć pracować nad przyszłym kształtem serwisu, nad portalem po czasie, gdy już wszyscy odnajdą swoich szkolnych znajomych i zadadzą sobie pytanie: "Ale po co dalej nasza-klasa.pl?". Musieliśmy to pytanie zadać sobie dużo wcześniej niż Użytkownicy i zbudować określoną strategię, która dałaby Użytkownikom powód do zostania w serwisie. Naszą odpowiedzią było i jest zmierzanie w stronę kompletnej platformy komunikacyjnej, która pozwala nie tylko odnawiać dawne, ale także utrzymywać obecne i nawiązywać nowe kontakty. Strategia ta była wypracowywana na bazie zachowań naszych Użytkowników, którzy jeszcze w "dobie klasowości" serwisu, wykorzystywali go znacznie szerzej niż to zakładała wstępna idea reunion.
Nowy brand jest bardziej pojemny, nie jest kompletnym odejściem od tego, co było - wszak nawiązanie w nazwie ciągle jest silne. Poza tym ma on objąć też takie nasze kierunki rozwoju jak dostarczanie rozrywki (gry, grupy) oraz kontentu (video). Można wręcz powiedzieć, że jest on bardziej "formalnym potwierdzeniem" procesów, które się toczą w serwisie już od dłuższego czasu.
Zapowiadają Państwo gry, grupy - kiedy będą dostępne?
Gry są już w fazie publicznego testowania, część naszych Użytkowników ma już dostęp do kilku propozycji, które wdrożymy na całym portalu po zakończeniu testów i wyeliminowaniu usterek. Premiera gier jeszcze w lipcu, grupy zaś będą kolejnym produktem, który wypuścimy tego lata, najprawdopodobniej na przełomie lipca i sierpnia.
Zmiany rozpoczęły się od dodatkowych zapisów w regulaminie co wywołało spore oburzenie użytkowników i zapaliło lampkę ostrzegawczą. Czemu służą nowe zapisy w regulaminie?
Wg naszych danych poziom niezaakceptowania nowych regulacji jest mniejszy niż 1%, media zaś twierdzą, że z NK rezygnują Użytkownicy i wywołuje to falę protestów - nie jest to prawda. Niemniej by za dość uczynić niepokojowi niektórych naszych Użytkowników, wystąpiliśmy do GIODO z prośbą o audyt całego procesu. Naszą intencją jest rzetelne świadczenie usług z poszanowaniem wszystkich zapisów prawnych. Poza tym komunikujemy cały proces w sposób zupełnie otwarty, w przeciwieństwie do innych podmiotów na naszym rynku, które podobne zapisy zamieszczają w natłoku innych...
Wśród nowych zapisów jest prośba o prawa autorskie do zdjęcia profilowego, ruchu w serwisie a także o zgodę na przesyłanie materiałów informacyjnych? Część osób boi się manipulacji. Czy nie obawiacie się odpływu użytkowników? Ile osób do tej pory zaakceptowało nowy regulamin??
NK prosi o niewyłączną licencję, a nie o przekazanie praw autorskich. Prosimy też o zgodę na przetwarzanie wizerunku, ponieważ jest to niezbędne do wprowadzenia, np. gier, w których współgrającym wyświetlane są ich podobizny. NK w przeciwieństwie do innych, zagranicznych serwisów działających na naszym rynku, podlega polskim normom prawnym i by wprowadzić takie produkty jak gry, grypy czy widżety, musi najpierw pozyskać odpowiednie zgody.
Oczywiście liczymy się z tym, że część osób nie będzie chciała zaakceptować nowych regulacji, przede wszystkim dlatego, że brzmią one tak stanowczo. Niemniej w ten sposób zostały sformułowane w polskim prawie i w taki sposób musieliśmy je Użytkownikom zaserwować. Jednak politykę firmy w zakresie administrowania danymi Użytkowników w przystępniejszej formie prezentujemy w dokumencie: "Polityka Ochrony Prywatności". Nasi specjaliści z działu obsługi Użytkownika rozwiewając wątpliwości Użytkowników, proszą ich także o zapoznanie się z tymi wyjaśnieniami.
Pojawia się też negatywny feedback - liczyliście się z tym, że część osób zrezygnuje z NK?
Obecnie liczba kasowanych kont nie różni się w sposób znaczący od liczby tych kasowanych w "dni powszednie". Na podobnym poziomie utrzymuje się także liczba nowo rejestrowanych kont.
Czy obawiacie się tendencji wzrostowej Facebooka czy raczej jesteście pewni swojej pozycji na rynku?
NK ma swoją strategię, którą oczywiście z pewnymi modyfikacjami, wdraża od kilku lat. Przyjęliśmy pewną linię, której się trzymamy i mamy nadzieję, że jest ona słuszna. Każda konkurencja jest mobilizująca. Dwa lata temu wieszczono nam koniec ze względu na to, że nie powiodło się Classmates bądź ze względu na to, że mości się na rynku "zagrożenie" w postaci Bebo. Jak widać ówczesne przypuszczenia nie sprawdziły się. Facebook jest konkurentem mobilizującym, ale trzeba pamiętać także, że na wielu rynkach nie udało mu się zdetronizować lokalnego lidera społecznościowego. NK więc konsekwentnie będzie się rozwijać, bacząc oczywiście na wyzwania rynkowe.
Jakie nowe projekty są następne? Na konferencji wspominał Pan o komunikatorze.
Będziemy o tym sukcesywnie informować:)
:)Wyniki za 2009 rok są imponujące - jak kształtuje się rok 2010, jakich
wyników spodziewacie się?
Jesteśmy dobrej myśli. Dotychczasowe plany przychodowe na ten rok zostały już wypełnione z nawiązką. O szczegółach zaś będziemy mogli porozmawiać w przyszłym roku.
Gdzie widzi Pan NK.pl za np. 5 lat?
Pewnie to dłuższa perspektywa niż pięć lat, niemniej myślę, że dążymy do osiągnięcia pozycji firmy, która będzie mocno zorientowana na budowanie dochodowych biznesów wokół rozwiązań technologicznych.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję
Arkadiusz Pernal
Prezes Naszej Klasy Sp. z o.o. Ma 26 lat, pochodzi z Wrocławia i jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego, gdzie obronił pracę magisterską dotyczącą serwisów społecznościowych. W NK zaangażowany był od momentu projektowania portalu, współtworzył też firmę zarządzającą serwisem. Po roku funkcjonowania organizacji został jej prezesem. Jego ambicją jest przekształcenie NK w najbardziej kompletną i aktywną platformę komunikacji w Polsce. Prywatnie jest wielkim fanem Beatlesów, humoru Monty Pythona oraz prozy Kurta Vonneguta.
media2.pl: Co skłoniło Państwa do zrezygnowania z nazwy nasza-klasa? To spory przełom w historii portalu.
Arkadiusz Pernal: Zmiana brandingu to w istocie oddanie faktycznego stanu korzystania z naszego serwisu. Po wielkim boomie związanym z klasowością, musieliśmy zacząć pracować nad przyszłym kształtem serwisu, nad portalem po czasie, gdy już wszyscy odnajdą swoich szkolnych znajomych i zadadzą sobie pytanie: "Ale po co dalej nasza-klasa.pl?". Musieliśmy to pytanie zadać sobie dużo wcześniej niż Użytkownicy i zbudować określoną strategię, która dałaby Użytkownikom powód do zostania w serwisie. Naszą odpowiedzią było i jest zmierzanie w stronę kompletnej platformy komunikacyjnej, która pozwala nie tylko odnawiać dawne, ale także utrzymywać obecne i nawiązywać nowe kontakty. Strategia ta była wypracowywana na bazie zachowań naszych Użytkowników, którzy jeszcze w "dobie klasowości" serwisu, wykorzystywali go znacznie szerzej niż to zakładała wstępna idea reunion.
Co zmiana na NK.pl oznacza dla przeciętnego użytkownika? Zmieniacie strategię i target?
Nowy brand jest bardziej pojemny, nie jest kompletnym odejściem od tego, co było - wszak nawiązanie w nazwie ciągle jest silne. Poza tym ma on objąć też takie nasze kierunki rozwoju jak dostarczanie rozrywki (gry, grupy) oraz kontentu (video). Można wręcz powiedzieć, że jest on bardziej "formalnym potwierdzeniem" procesów, które się toczą w serwisie już od dłuższego czasu.
Zapowiadają Państwo gry, grupy - kiedy będą dostępne?
Gry są już w fazie publicznego testowania, część naszych Użytkowników ma już dostęp do kilku propozycji, które wdrożymy na całym portalu po zakończeniu testów i wyeliminowaniu usterek. Premiera gier jeszcze w lipcu, grupy zaś będą kolejnym produktem, który wypuścimy tego lata, najprawdopodobniej na przełomie lipca i sierpnia.
Zmiany rozpoczęły się od dodatkowych zapisów w regulaminie co wywołało spore oburzenie użytkowników i zapaliło lampkę ostrzegawczą. Czemu służą nowe zapisy w regulaminie?
Wg naszych danych poziom niezaakceptowania nowych regulacji jest mniejszy niż 1%, media zaś twierdzą, że z NK rezygnują Użytkownicy i wywołuje to falę protestów - nie jest to prawda. Niemniej by za dość uczynić niepokojowi niektórych naszych Użytkowników, wystąpiliśmy do GIODO z prośbą o audyt całego procesu. Naszą intencją jest rzetelne świadczenie usług z poszanowaniem wszystkich zapisów prawnych. Poza tym komunikujemy cały proces w sposób zupełnie otwarty, w przeciwieństwie do innych podmiotów na naszym rynku, które podobne zapisy zamieszczają w natłoku innych...
Wśród nowych zapisów jest prośba o prawa autorskie do zdjęcia profilowego, ruchu w serwisie a także o zgodę na przesyłanie materiałów informacyjnych? Część osób boi się manipulacji. Czy nie obawiacie się odpływu użytkowników? Ile osób do tej pory zaakceptowało nowy regulamin??
NK prosi o niewyłączną licencję, a nie o przekazanie praw autorskich. Prosimy też o zgodę na przetwarzanie wizerunku, ponieważ jest to niezbędne do wprowadzenia, np. gier, w których współgrającym wyświetlane są ich podobizny. NK w przeciwieństwie do innych, zagranicznych serwisów działających na naszym rynku, podlega polskim normom prawnym i by wprowadzić takie produkty jak gry, grypy czy widżety, musi najpierw pozyskać odpowiednie zgody.
Oczywiście liczymy się z tym, że część osób nie będzie chciała zaakceptować nowych regulacji, przede wszystkim dlatego, że brzmią one tak stanowczo. Niemniej w ten sposób zostały sformułowane w polskim prawie i w taki sposób musieliśmy je Użytkownikom zaserwować. Jednak politykę firmy w zakresie administrowania danymi Użytkowników w przystępniejszej formie prezentujemy w dokumencie: "Polityka Ochrony Prywatności". Nasi specjaliści z działu obsługi Użytkownika rozwiewając wątpliwości Użytkowników, proszą ich także o zapoznanie się z tymi wyjaśnieniami.
Pojawia się też negatywny feedback - liczyliście się z tym, że część osób zrezygnuje z NK?
Obecnie liczba kasowanych kont nie różni się w sposób znaczący od liczby tych kasowanych w "dni powszednie". Na podobnym poziomie utrzymuje się także liczba nowo rejestrowanych kont.
Czy obawiacie się tendencji wzrostowej Facebooka czy raczej jesteście pewni swojej pozycji na rynku?
NK ma swoją strategię, którą oczywiście z pewnymi modyfikacjami, wdraża od kilku lat. Przyjęliśmy pewną linię, której się trzymamy i mamy nadzieję, że jest ona słuszna. Każda konkurencja jest mobilizująca. Dwa lata temu wieszczono nam koniec ze względu na to, że nie powiodło się Classmates bądź ze względu na to, że mości się na rynku "zagrożenie" w postaci Bebo. Jak widać ówczesne przypuszczenia nie sprawdziły się. Facebook jest konkurentem mobilizującym, ale trzeba pamiętać także, że na wielu rynkach nie udało mu się zdetronizować lokalnego lidera społecznościowego. NK więc konsekwentnie będzie się rozwijać, bacząc oczywiście na wyzwania rynkowe.
Jakie nowe projekty są następne? Na konferencji wspominał Pan o komunikatorze.
Będziemy o tym sukcesywnie informować:)
:)Wyniki za 2009 rok są imponujące - jak kształtuje się rok 2010, jakich
wyników spodziewacie się?
Jesteśmy dobrej myśli. Dotychczasowe plany przychodowe na ten rok zostały już wypełnione z nawiązką. O szczegółach zaś będziemy mogli porozmawiać w przyszłym roku.
Gdzie widzi Pan NK.pl za np. 5 lat?
Pewnie to dłuższa perspektywa niż pięć lat, niemniej myślę, że dążymy do osiągnięcia pozycji firmy, która będzie mocno zorientowana na budowanie dochodowych biznesów wokół rozwiązań technologicznych.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję
Arkadiusz Pernal
Prezes Naszej Klasy Sp. z o.o. Ma 26 lat, pochodzi z Wrocławia i jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego, gdzie obronił pracę magisterską dotyczącą serwisów społecznościowych. W NK zaangażowany był od momentu projektowania portalu, współtworzył też firmę zarządzającą serwisem. Po roku funkcjonowania organizacji został jej prezesem. Jego ambicją jest przekształcenie NK w najbardziej kompletną i aktywną platformę komunikacji w Polsce. Prywatnie jest wielkim fanem Beatlesów, humoru Monty Pythona oraz prozy Kurta Vonneguta.
Komentarze (1 - 10 z 32)
Aby utrzymywać kontakt ze szkolnymi znajomymi :)