Łukasz Szewczyk23.01.2011 (21:30)15 komentarzy

Polska: 26,6 mln widzów płatnej TV

Dostęp do telewizji ma 38 milionów Polaków, z czego większość płaci za nią operatorom kablowym oraz satelitarnym i jest zadowolona z oferty - wynika z danych At Media. 1/3 widzów jest skłonna płacić więcej za dostęp do atrakcyjnych kanałów. Czym dla widzów jest telewizja?
W Polsce dostęp do telewizji posiada 38 milionów mieszkańców Polski, tylko 1 milion mieszkańców Polski nie ma dostępu do telewizji - wynika z zaprezentowanych przez At media wyników badań polskich widzów, zrealizowanych przez instytut GfK Polonia.
Z danych wynika także, że aż 26,6 mln widzów posiada dostęp do płatnej telewizji, z kolei 11,4 mln korzysta z tzw. telewizji darmowej. Ponad połowa widzów płatnej telewizji (16 mln) to dorośli w komercyjnej grupie 16-49 lat. Z kolei 5,5 mln widzów płatnej telewizji to młodzież w wieku 13-24 lat. Większość (86% dorosłych i 87% młodych) widzów twierdzi, że jest zadowolona z obecnie posiadanej telewizji. Dodatkowo dorośli deklarują, że średnio 195 minut dziennie poświęcają na oglądanie płatnej telewizji.

Jaki jest stosunek do telewizji widzów (16-49 lat) płatnej telewizji?. Telewizja dostarcza im przede wszystkim rozrywki (85%), wiedzy (84%) oraz tematów do rozmów (71%). Dla ponad połowy widzów telewizja dostarcza przydatnych informacji w życiu codziennym (59%), poprawia nastrój (57%) oraz pozwala na miłe spędzenie czasu z rodzina (57%). 45 proc. widzów nie wyobraża sobie życia bez telewizji oraz woli oglądać zagraniczne niż polskie produkcje. 36 proc. widzów płatnej telewizji są gotowi płacić więcej za dostęp do nowych, atrakcyjnych programów.

Z kolei 60 proc. młodych (13-24 lata) widzów uważa, że programy w płatnej telewizji są lepsze niż na kanałach ogólnodostępnych, a prawie połowa (49%) nie wyobraża sobie świata bez telewizji. Aż 42% widzów w przyszłości zamierza częściej korzystać z usługi wideo na życzenie (VOD), a 40% młodych widzów jest gotowa płacić więcej za dostęp do kanałów HD.

Rosnąca liczba klientów płatnej telewizji powoduje, że szybko rośnie popularność kanałów tematycznych. W 2010 roku (grupa 16-49) udział kanałów tematycznych w czasie oglądania telewizji wzrósł do 32%. Dla porównania w roku 2009 wynosił - 29%, w 2008 roku - 24%, a w 2007 - 20%.

Stacje tematyczne w Polsce są, obok Internetu, najszybciej rosnącą kategorią pod względem wydatków reklamowych. W Polsce nadaje ponad 150 stacji tematycznych. Są one dystrybuowane za pośrednictwem sieci kablowych i platform satelitarnych. W 2010 roku ich udział w wydatkach reklamowych na telewizję wyniósł 21,9% co oznaczało wzrost o 5,9 punktu procentowego (2009: 15,7%; 2010: 21,9%; udział w sprzedanych kontaktach z widownią komercyjną).

Wyniki badania pokazują m.in. kluczowy czynnik sukcesu kanałów tematycznych – spełniają one bardzo konkretne potrzeby widzów, takie jak potrzeba rozrywki, wiedzy czy poszukiwane tematów do rozmowy w dowolnie wybranym przez widza czasie (inaczej niż stacje ogólnotematyczne). Pod względem stylów zachowań konsumenckich polscy widzowie stacji tematycznych przypominają społeczeństwa Europy zachodniej. Badanie mierzy też wartość koszyka zakupów. Przeciętny widz stacji tematycznych wydaje o 26% więcej niż przeciętny widz mający dostęp tylko do stacji naziemnych.

Co widzowie myślą o blokach reklamowych w telewizji?. Większości (85%) dorosłych widzów płatnej telewizji twierdzi, że im dłuższy blok reklamowy, tym bardziej przeszkadza. Z kolei 70% widzów są zdania, że reklamy na kanałach ogólnodostępnych trwają zdecydowanie dłużej niż na kanałach tematycznych. Widzowie twierdzą, że najwięcej reklam jest w Poslacie (53%)m połowę mniej w TVN (26%), a najmniej w Jedynce (6%) oraz Dwójce (3%).

Badanie zostało zrealizowane w drugiej połowie 2010 roku przez GfK Polonia. Próba badania ilościowego to 4 tys. osób. Wyniki zaprezentowano podczas konferencji At Media.
At media / GfK Polonia

Komentarze (1 - 10 z 15)

w polsce nie ma bezpłatnej tv
 0  
@kolo, racja. Ale chyba nigdzie na świecie nie ma darmowej TV. Bo zawsze trzeba kupić telewizor, nie :P?
 0  
Mnie interesuje jedno zdanie wypowiedziane na początku artykułu:
"W Polsce dostęp do telewizji posiada 38 milionów mieszkańców Polski, tylko 1 milion mieszkańców Polski nie ma dostępu do telewizji"
W takim razie jakim cudem okazało się, że według portalu media2 jest... 39 milionów Polaków?
 0  
nie wprowadzono DVB-T wiec platformy wciskają polakom płatną telewizję za którą ogłupiony naród płaci podwójnie - za kanał i w reklamie. Ale skoro naród tak bardzo chce oglądać TV to paru biznesmenów zrobiło na tym ogromny szmal a urzednicy opóźniając cyfryzację zrobili im dobrze.
 0  
SPORO TYCH LUDZI NIE MA TV W DOMACH.U NAS DO 1997 ROKU BYŁA KABLÓWKA ZA DARMO POTEM POJAWIŁA SIĘ SIEC MULTIMEDIA POLSKA A TERAZ MAM CP I CYFRĘ+ A GDZIE TO JEST W OBECNYCH CZASACH DARMOWA TV BO JA NIE WIEM I NIE ZNAM TAKIEJ??KOLO MASZ RACJĘ NIE MA W POLSCE DARMOWEJ TV ZA 0zł ALE TO BADANIE JEST OK.
DARO NC+ I CYFROWY POLSAT (usunięte konto #9933) 23.01.2011 (22:18:38)
 0  
Tyle milionów ogląda TV a abonament płaci ????
 0  
Pierdoły po raz kolejny GfK opowiada. Ta firma jak zwykle pisze wyniki badan na zlecenie płatnika. A tym razem na zlecenie At Media, które jest monopolistą (prawie) w sprzedaży reklam w... kanałach tematycznych, które ten rzekomo 'obiektywny' raport GfK pod niebiosa wychwala. Za pieniądze ksiądz sie modli. I GfK raporty drukuje (tudzież wyniki sondaży politycznych).
 0  
Biedne polaczki nadal myślą że za telewizje trzeba płacić po kilkadziesiąt złotych, pobudka ciemny ludzie! Anglia ma 200 kanałów FTA a Niemcy nadal nadają za darmoche w analogu na satelicie !
 0  
@szkod słów
Biedny to ty jesteś, bo bycie żałosnym dupkiem nie należy do przyjemności.
 0  
gagu - no jasne że płaci !

Sam płacę UPC, inni pewnie tez płacą swoim dostawcom TV. W końcu jak nie zapłacisz to ci odetną nie?

Bo chyba nie masz - z zgrozo - na myśli płacenia czegoś dziwnego co nazywa się "abo-haraczem" na coś co nazywa się "TVP" ???
 0