Łukasz Szewczyk14.03.2019 (15:48)9 komentarzy

Dla 65 proc. Polaków patriotyzm przejawia się w kupowaniu krajowych produktów

Rodzime pochodzenie produktu staje się dla wielu konsumentów istotnym kryterium przy zakupie. To dlatego na promowanie polskości stawia coraz więcej producentów i sprzedawców. Przykładem może być działająca od roku platforma Polpol.pl. W tym czasie pomysłodawcom portalu gromadzącego produkty polskich wytwórców z różnych kategorii udało się przyciągnąć ponad sto takich podmiotów.
Dla 65 proc. Polaków patriotyzm przejawia się w kupowaniu krajowych produktów
- Chcemy wzbudzić świadomość wśród polskich konsumentów, aby zwiększyć możliwości polskiej gospodarki, ponieważ pieniądze, które są wydawane na polskie produkty, najczęściej zostają w kraju. Przez podatki i inne wydatki finalnie trafiają na to, żeby chodniki wyglądały lepiej, żebyśmy mieli lepsze ławki w parku i żeby nasza edukacja lepiej kształciła przyszłe pokolenia - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Pawlak, przedstawiciel i pomysłodawca platformy Polpol.pl.
Z badań CBOS przeprowadzonych pod koniec 2017 roku wynika, że choć dla konsumentów wciąż najważniejszymi kryteriami wyboru produktu są cena (81 proc.) oraz jakość (76 proc.) i wartości te w ciągu półtora roku od poprzedniego badania nie uległy zmianie, to polskie pochodzenie produktu znalazło się na trzecim miejscu, z 46 proc. wskazań. Ta cecha odnotowała wzrost o 13 pkt proc. Polskim pochodzeniem produktu częściej kierują się starsi konsumenci, mieszkańcy dużych miast, respondenci mający wykształcenie zasadnicze zawodowe, ankietowani z gospodarstw domowych o wyższych dochodach per capita, identyfikujący się z prawicą i zaangażowani w praktyki religijne - komentuje CBOS.

Jednocześnie z badań tej samej firmy dokonanych już w 2018 roku wynikło, że na pytanie, czy patriotyzm polega na kupowaniu przede wszystkim polskich produktów, 41 proc. udzieliło odpowiedzi "raczej tak", 24 proc. - "zdecydowanie tak". Na nie było znacznie mniej osób - 24 proc. badanych odpowiedziało, że "raczej nie", a 7 - "zdecydowanie nie". 5 proc. wahało się z wyborem odpowiedzi. W 2016 roku w podobnej ankiecie głosów na tak było więcej: 67 proc., w tym 30 proc. - zdecydowanie.

- Wzięliśmy sobie za cel stworzenie takiego miejsca w internecie, gdzie każdy z łatwością mógłby nabyć polski produkt bez sprawdzania, skąd dokładnie pochodzi, ponieważ my gwarantujemy pochodzenie produktu na naszej platformie - mówi Przemysław Pawlak.

Obecnie na stronie zarejestrowanych jest 101 wytwórców, oferujących swoje wyroby w kategoriach "dom i biuro", "zdrowie i uroda", "dziecko", "moda", "zainteresowania" oraz "okazje". Można tam znaleźć nie tylko produkty masowe, lecz także rzemieślnicze. Twórcy platformy sami wyszukują polskie firmy w sieci, proponując współpracę, ale przedsiębiorcy mogą się także zgłosić sami.

- Zasady działania są bardzo proste, opierają się na sprzedaży bezpośredniej, czyli takiej, która budzi największe zaufanie klientów, szczególnie w internecie. Produkty wystawione u nas na platformie trafiają do klientów ostatecznych bezpośrednio od producenta - zapewnia Przemysław Pawlak.

Polpol.pl, który powstał w marcu 2018 roku w Poznaniu, nie tylko gromadzi w jednym miejscu polskich producentów, ale ma także ambicję promowania ich oferty. Przykładem takiej akcji była kampania "Ubieram się w polskie", która ruszyła w październiku ubiegłego roku. Włączyły się w nią m.in. autorki blogów KupujePolskieProdukty.pl i StylowaMisja.blogspot.com, które stworzyły jesienne stylizacje złożone wyłącznie z ubrań polskich marek.

- Produkty i producentów weryfikujemy na podstawie danych, które są dostępne publicznie w internecie, oraz na zasadzie oświadczeń ze strony producentów, ponieważ nie chcemy też tworzyć atmosfery jakiegoś przesadnego sprawdzania. Działamy na zasadzie wzajemnego zaufania - mówi pomysłodawca platformy Polpol.pl.
Newseria

Komentarze (1 - 9 z 9)

TAK... I NP. ZAKUPY W BIEDRONCE HAHAHA
 25  
w zagranicznych sklepach
 28  
Treść komentarza ukryta z powodu zbyt niskiej oceny - kliknij by wyświetlić
polskie=oszukany syf w 90% przypadkach
 30  
Patriota kupuje polski towar, żeby poprzeć polskich producentów a nie, żeby płacić podatki na rząd poliniacki.
fffffffffffffffffffffff 14.03.2019 (21:44:13)
 22  
Dobrze że w innych krajach nie są takimi patriotami i kupują co polskie, bo polscy producenci już dawno poszliby z torbami.
 17  
Ja zawsze jem placki z kiełbaską
 19  
Tendencyjne badania bez podania podstaw badania. Owszem - produkty spożywcze kupujemy polskie bo wiadomo, że są lepsze niż zagraniczne, ale sprzęt AGD i RTV czy samochody już zagraniczne bo wielkiego wyboru nie ma (w AGD jeszcze jest).
 3  
a ja właśnie jak mogę to unikam polskich produktów bo jak historia pokazuje polak zawsze kombinuje a to doda sól drogową do żywności to doda padliny do mięsa i tak mnożyć można dalej, kompletny brak zaufania do polskich przedsiębiorców każdy kombinuje i tylko bredzi że najwyższe standardy, hahaha dowcip
 0