Łukasz Szewczyk30.03.2020 (12:39)6 komentarzy

Wypełnienie reklamami w serwisach VOD bliski telewizyjnemu. Zmiana prognozy wzrostu dla e-wideo

Średnio 15 proc. wypełnienie reklamami osiągały w lutym i pierwszej połowie marca serwisy VOD należące do największych nadawców. Clutter w VOD był więc już bliski, a w Playerze nawet wyższy niż wypełnienie głównych stacji komercyjnych - pokazuje analiza Wavemaker. Jak przewiduje GroupM, w najbliższych tygodniach wypełnienie będzie się jednak zmniejszać wraz ze wzrostem zasobów reklamowych serwisów.
VOD pilot tv
W lutym i pierwszej połowie marca 2020 roku średnie obłożenie reklamami serwisów VOD największych nadawców sięgało 15 proc., pokazuje analiza Wavemaker i GroupM. To średnio 9 minut reklam na godzinę programu, a więc 3 minuty poniżej limitu reklamowego przewidzianego dla klasycznej telewizji (12 minut reklam na godzinę). Średnie wypełnienie Playera, Ipli i TVP VOD było równe clutterowi w głównych kanałach telewizyjnych, gdzie średnią obniżają nieco stacje TVP nieprzerywające programów reklamami. W przypadku serwisu Player, który ponad 20 proc. czasu nadawania programu poświęcał na reklamy - clutter był wyższy niż w klasycznej TV.
Wypełnienie reklamowe stacji TV i serwisów VOD / Wavemaker
Wypełnienie reklamowe stacji TV i serwisów VOD / Wavemaker
Mimo dużego obłożenia reklamami, serwisy VOD nadawców notują wysoki poziom viewability (znajdowanie się reklamy w polu widzenia użytkowników), w szczególności - w TVP VOD, gdzie clutter jest istotnie niższy niż w playerach stacji komercyjnych. Badanie Gemius AdReal pokazuje, że widoczność reklam na wszystkich stronach VOD nadawców przekracza 80 proc.

Viewability reklam w serwisach wideo / Wavemaker
Viewability reklam w serwisach wideo / Wavemaker
W lutym w polskim e-wideo najintensywniej reklamowały się sektory handlu, rozrywki (czas wolny), żywności , mediów i farmacji - w strategiach mediowych tego ostatniego sektora, VOD wciąż jeszcze odgrywa wyraźnie mniejszą rolę niż w TV, gdzie OTC na zmianę z żywnością prowadzi w rankingach wydatków.

Analiza clutteru w serwisach VOD objęła kilkaset godzin programów rozrywkowych dostępnych w ofercie playerów największych nadawców, realizowana była jeszcze przed epidemią koronawirusa.

Zatrzymanie ludzi w domach oznaczało przynajmniej kilkunastoprocentowy wzrost zasięgu serwisów VOD w skali tygodnia. Jak ocenia GroupM, ten wzrost nie przełoży się jednak wprost proporcjonalnie na doinwestowanie reklamowe sektora e-wideo.

- W niektórych kategoriach budżety topnieją, a ich spadków nie równoważą obecnie wzrosty innych. Zasoby serwisów, w związku z ich popularnością, naturalnie rosną, a w efekcie clutter w playerach powinien się obniżyć. Oznacza to więc nawet poprawienie jakości tego kanału dla marketerów - komentuje Agnieszka Lizon, digital trading director w GroupM - Jeśli chodzi o poziom wydatków reklamowych w VOD, zakładam optymistycznie lekką rewizję w dół, tj. z przewidywanych na początku roku 10 proc., do 3-4 proc. względem poziomu z 2019 r. Oznacza to, że wartość rynku reklamy wideo nie przebije na razie 1 mld zł- dodaje.
Wavemaker

Komentarze (1 - 6 z 6)

Ale bez tego badziewia można żyć, można żyć bez problemów i bez reklam. Nie jest niezbedną do życia jakieś VOD, czy śmieciowa telewizja z celebrytami niby-pracującymi za grubą kasę.
 5  
Bloker reklam i problemu nie ma
 6  
Bloker reklam i problemu nie ma
Dokładnie tak. A jeśli się strona blokuje z adblockiem, to omijam i tyle. A w ogóle i bez tego przeżyję, za to nie wiem jak oni. Szanować ludzi zapomnieliście agencyjki reklamowe, domki medialne itp! pyrkające irytujące przyspieszone, aby wiecej wepchnąć reklamek w wyznaczonym czasie, by na nowe złote klamki było. RMF - przyspieszone irytujące nawet wiadomości, wszystko pędzi, by reklamki weszły. NIE, przestasłem słuchać RMF! Wyciszam reklamy w TV, w samochodzie karta SD mi gra, a nie reklamki w koło! OBUDZICIE SIĘ Z RĘKĄ W NOCNIKU, Jak sie nie opamiętacie agencje reklamowe!
 4  
Dlaczego adblock, a kiedyś strony z reklamami na cały ekran, a uciekający po stronie wyłącznik pamiętacie wyskakująca masa obrazków reklamowych? A Teraz piszecie, że to nie uczciwie blokować. Mieczem wojujesz, od miecza giniesz - stare pożekadło!
Nie nie wstyd mi, będę wyciszał, blokował, omijał wszędzie!
 3  
Tutaj chodzi o blokadę treści reklamowych przed video. Adblock i uBlock sobie z tym nie radzą. Polecam AdGuard do tego zadania.

Takie czasy, że za dobre treści trzeba zapłacić
 0  
AdGuard też nie jest do końca sprawny w blokadach video.
Używam płatnej wersji i wesoło nie jest mistrzu.
 0