Łukasz Szewczyk03.07.2014 (11:27)21 komentarzy

Raport UKE: Mniej abonentów telefonii stacjonarnej - 6,8 mln. Więcej użytkowników e-telefonii

W 2013 roku utrzymała się tendencja spadkowa popularności telefonii stacjonarnej w Polsce. Widoczna była ona zarówno w wartości rynku, jak i liczby abonentów - wynika z raportu UKE. Z kolei z telefonii internetowej (VoIP) korzystało 1,2 mln abonentów.
Wartość rynku telefonii stacjonarnej wyniosła 4,3 mld zł, co oznacza spadek w porównaniu z 2012r. o prawie 4,8 %. Wpływ na zmniejszenie wartości rynku ma rokrocznie malejąca grupa odbiorców usługi w stałej lokalizacji oraz malejące ceny.
Największy udział w przychodach mają opłaty abonamentowe. Analizując rodzaj połączeń, największy przychód generują połączenia do sieci ruchomych (45,5%). W porównaniu do roku ubiegłego ich udział wzrósł nieznacznie - o 1,5 pp. Blisko 45% przychodów wygenerowały opłaty za połączenia strefowe i międzystrefowe.

W 2013 r. z usług telefonii stacjonarnej korzystało 6,8 mln abonentów, o 7,6% mniej niż w roku poprzednim. Większość użytkowników stanowili klienci indywidualni. Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) wyniósł 52,7 zł i był on o około 3% wyższy niż w roku ubiegłym.

Całkowity czas trwania połączeń w stałej lokalizacji wyniósł 11,5 mld minut i tym samym odnotował spadek w porównaniu do lat ubiegłych. W przeliczeniu na jednego abonenta średnia liczba minut wyniosła 141 i była o 6 minut niższa niż w 2012 r.

Struktura rynku w 2013 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, była Telekomunikacja Polska.

Telefonia stacjonarna - raport 2013
Telefonia stacjonarna - raport 2013
Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba użytkowników wzrosła. W 2013r. wartość rynku telefonii IP wyniosła około 0,3 mld złotych i wzrosła o 1,22% w porównaniu do roku poprzedniego. Z usługi VoIP skorzystało około 1,2 mln użytkowników, a łączny czas połączeń wykonanych wyniósł prawie 2,3 mld minut.

Komentarze (1 - 10 z 21)

Mnie to wcale nie dziwi że ubywa klientów stacjonarnych. Bo za stacjonarny telefon trzeba opłacić abonament i jeszcze opłatę za łącze. A u konkurencji można mieć za ok. 30 zł nielimitowane rozmowy. A telefon za 60-100 zł w zupełności wystarczy do rozmów.
 1  
Dlaczego jest tak dużo abonentów telefonu domowego.
1.Wielu starszych uważa że komórka szkodzi zdrowiu.
2.Wiele osób starszych jest nie doinformowanych,że komórka z nielimitowanymi rozmowami jest znacznie tańsza,niż telefon stacjonarny.
3.Abonenci neostrady ,mają wybór albo płacą dodatkowo za linie do centrali ,albo za telefon ,w tym wypadku opłaca się neofon z nielimitowanymi połączeniami na stacjonarne,wychodzi dyszkę ponad drożej niż sama neo z opłatą za łącze.
 3  
Niech szanowny UKE przyjrzy się realnym terminom rozwiązywania umów przez orange i przekazywania numerów przenoszonych do innych operatorów.
 4  
To ja będę w tym kolejnym milionie, który odejdzie w tym roku. Z VoIPa jestem bardzo zadowolony i każdemu polecam. Akurat ja wybrałem Spikon i chyba mają jedną z lepszych technologii, bo oprócz ceny to właśnie na jakość usługi warto zwrócić szczególnie uwagę przy wyborze opertora.
 3  
A tak tak...dobry wybór. Spikon ma ekstra platformę.
 1  
Coż.. Ja w dużej mierze preferuje rozwiązania oparte o duże doświadczenie mojego dostawcy. Dlatego też korzystam z easyCALL
 0  
Krakovian, może lepiej postaw na jakość. Ja tam każdemu będę polecać spikon jesżeli chodzi o VoIP. Czuję przywiązanie do tej marki ;)
 0  
Czytałem ostatnio o spikon.pl. W mediach nie jest o nich za glośno, ale są niewątpliwie liderem pod względem rozwiązań dla biznesu.
 0  
Jednym z największych jest chyba jednak easyCALL i coś za tym idzie.
 0  
Ale niby co? Ja też dopiero co założyłem spikon i złego słowa nie powiem. W tej branży jakość usługi jest bardzo ważna i myślę, że wielu operatorów stara się ją utrzymać jak tylko może.
 0