Łukasz Szewczyk22.01.2020 (10:07)4 komentarze

50 mln zł kary dla Plusa. Operator pobierał dodatkowe opłaty za oglądanie treści multimedialnych

UOKiK nałożył na operatora komórkowej sieci Plus ponad 50 mln zł kary. Konsumenci, którzy mieli wykupiony dostęp do internetu, musieli dodatkowo płacić za oglądanie treści multimedialnych czy słuchanie radia on-line. Dodatkowe opłaty nie były wyjaśnione na fakturze.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło zawiadomienie od konsumenta na to, że Polkomtel dolicza mu opłaty za wideo streaming, mimo że miał wykupiony pakiet internetowy. Postępowanie przeciwko operatorowi zostało wszczęte pod koniec grudnia 2018 roku. - W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Dostęp do internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały. Pakiet internetowy jest wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać. Warto pamiętać, że dodatkowe opłaty mogą zostać jednak przewidziane przez właścicieli płatnych serwisów np. VOD.

Działania UOKiK dotyczą ofert: "Bezpieczny internet", "Nielimitowany internet" oraz "Pakiet non stop". Urząd ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 oku. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji. Zdaniem urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu - każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, to mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu. Prezes UOKiK nakazał zaprzestać stosowania tej praktyki.

Dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze - widniały w pozycji: "Połączenia i SMS-y wykonane w kraju". Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne. Praktyka ta była stosowana od 2013 do 2017 roku i została zaniechana.

Prezes UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę ponad 50 mln zł (50 634 687 zł). Spółka musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.

Komentarze (1 - 4 z 4)

Zbierają na socjal, ostatnio firmom telekomunikacyjnym walą kary od 30 do 50 mln.. Kwoty z kosmosu.
 8  
nie bula zlodzieje kazda siec to jeb.... zlodziejstwo.
 6  
To kur z plusa złodzieje
 4  
Powinni w ramach wykupionych reklam emitować oświadczenie że okradają swoich klientów ale nie udało im się zatrzeć śladów. BRAWO WY! Plus BRAWO WY!
 2