17.12.2020 (17:23)8 komentarzy
Zdalne wypowiedzenie umowy, koniec automatycznego przedłużania. Duże zmiany w prawie telekomunikacyjnym
• W poniedziałek (21 grudnia 2020 roku) w życie wejdą ważne miany w prawie telekomunikacyjnym
• Większe uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Wśród nich m.in. możliwość rozwiązania umowy mailem, obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużaniu umowy
• Większe uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Wśród nich m.in. możliwość rozwiązania umowy mailem, obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużaniu umowy

W przyszłym tygodniu (21 grudnia 2020 roku) wchodzą w życie nowe przepisy prawa telekomunikacyjnego. Jest to pierwszy etap wdrożenia w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE). Zmiany zwiększą uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Do tej pory to właśnie abonenci byli zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym.
Jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Od 21 grudnia 2020 roku, jeśli będziemy chcieli umową wypowiedzieć, będziemy mogli zrobić to na przykład za pośrednictwem e-maila Zniknie konieczność wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.
Dodatkowo operator będzie miał obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.
Kolejna zmiana dotyczy przedłużania umowy. Nadchodzi koniec automatycznego przedłużenia umów Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza aktualna umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta - będzie musiał poinformować o tym klienta.
Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy - operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Nowe przepisy przewidują też, że w okresie wypowiedzenia - abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy. To rozwiązanie chroni klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie.
Trzecia ważna zmiana to możliwość monitorowania zużycia usług. Dostawcy usług zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.
Nowe przepisy wprowadzają także dłuższy czas przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej. A dokładnie nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.
Kolejna zmiana to prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług. Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym - uzgodnionym z klientem - czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.
- Nowe regulacje gwarantują Polakom możliwie najlepsze zabezpieczenia i instrumenty prawne, które umożliwią im korzystanie z usług telekomunikacyjnych bez narażania się na zdarzające się na rynku telekomunikacyjnym nieprawidłowe praktyki - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Od 21 grudnia 2020 roku, jeśli będziemy chcieli umową wypowiedzieć, będziemy mogli zrobić to na przykład za pośrednictwem e-maila Zniknie konieczność wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.
Dodatkowo operator będzie miał obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.
Kolejna zmiana dotyczy przedłużania umowy. Nadchodzi koniec automatycznego przedłużenia umów Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza aktualna umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta - będzie musiał poinformować o tym klienta.
Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy - operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Nowe przepisy przewidują też, że w okresie wypowiedzenia - abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy. To rozwiązanie chroni klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie.
Trzecia ważna zmiana to możliwość monitorowania zużycia usług. Dostawcy usług zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.
Nowe przepisy wprowadzają także dłuższy czas przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej. A dokładnie nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.
Kolejna zmiana to prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług. Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym - uzgodnionym z klientem - czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.
KPRM
Komentarze (1 - 8 z 8)
Wypowiedz umowę w odpowiednim czasie, sami się do ciebie zgłoszą z ofertą a TY wtedy negocjuj. Twardo :)
pozdrawiam