Łukasz Szewczyk20.10.2021 (11:55)2 komentarze

T-Mobile pod lupą UOKiK. Klienci skarżą się na aktywowanie płatnych serwisów

• Jest postępowanie przeciwko T-Mobile Polska.
• UOKiK otrzymywał skargi na płatne serwisy aktywowane z wykorzystaniem usługi direct billing - wielu konsumentów skarży się na przypadkowe uruchomienie płatnych serwisów podczas przeglądania internetu, np. przez kliknięcie w reklamę.
T-Mobile pod lupą UOKiK. Klienci skarżą się na aktywowanie płatnych serwisów
Do UOKiK docierało wiele sygnałów na dodatkowo płatne serwisy, takie jak Wizzgames, Gameland (gry), Zaplium, Dealsaint (dostęp do zniżek) oraz Vodoline (filmy vod). Płatności za nie są pobierane cyklicznie lub jednorazowo, a opłata automatycznie doliczana do rachunku. Usługi te są świadczone przez podmioty trzecie, a rozliczane są przez operatora T-Mobile Polska przy wykorzystaniu usługi "Zamów z T-Mobile" (tzw. usługa typu direct billing, gdzie opłata za treści podmiotów trzecich automatycznie jest doliczana do rachunku).
Wiele osób, które zgłosiły się do UOKiK, było nieświadomych, że aktywowały takie serwisy. Następowało to podczas przeglądania internetu, np. w wyniku przypadkowego kliknięcia w reklamę, niekiedy przy wykorzystaniu karty SIM w routerze (potwierdzenie aktywacji przychodziło na router). Numer telefonu abonenta jest automatycznie sczytywany i na tej podstawie naliczane są opłaty. Z informacji od abonentów wynikało, że przed aktywacją serwisów nie musieli oni podejmować żadnych dodatkowych czynności, np. potwierdzić PINem otrzymanym SMSem chęci korzystania z płatnych usług. O naliczeniu opłat dowiadywali się z rachunku telefonicznego. Fakt, że mogło dochodzić do przypadkowych aktywacji usług, potwierdzali też abonentom konsultanci. Zdaniem operatora, aktywacja każdorazowo następuje przez kliknięcie przycisku "zamawiam i płacę", jednak konsumenci w treści skarg wskazywali co innego. Prezes UOKiK zweryfikuje to szczegółowo w postępowaniu wszczętym przeciwko T-Mobile Polska.

Wątpliwości Prezesa UOKiK budzi brak weryfikacji przez operatora czy do zamówienia płatnych usług doszło za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta. - Zgodnie z dobrym obyczajem, pobieranie dodatkowych opłat jest możliwe tylko na podstawie uprzedniej, wyraźnej woli konsumenta. Takim potwierdzeniem może być wpisanie hasła lub numeru PIN, odesłanie SMSa. Operator powinien stosować taki mechanizm uwierzytelniający, aby nie dochodziło do przypadkowej aktywacji. Niewystarczające jest w tym zakresie bazowanie jedynie na informacjach od kontrahentów prowadzących strony internetowe, na których dochodziło do rzekomych aktywacji - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Zarzuty Prezesa UOKiK ponadto dotyczą niepotwierdzania konsumentom warunków zawarcia umowy o świadczenie usługi "Zamów z T-Mobile" na trwałym nośniku. Udzielania niepełnych odpowiedzi na reklamacje - T-Mobile nie odnosił się do zastrzeżeń abonentów, nie weryfikował okoliczności aktywacji usługi. Tym samym operator mógł naruszyć dobre obyczaje. Braku na rachunkach danych, które umożliwiłyby zorientowanie się konsumentowi co to za usługi i który podmiot je świadczy - pojawiały się jako: inne opłaty - zakupy elektroniczne/usługi elektroniczne, usługi premium - diect billing. Operator nie zawsze wskazywał nazwy aktywowanych usług, kto je świadczy, tym samym konsument może nie wiedzieć za co płaci.

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.

Komentarze (1 - 2 z 2)

sam w takie cos kliknalem w aplikacji przypadkowo, oczywiscie napisalem maila na [email protected] i mi zwrocili moje 40zl naciągacze
Treść edytowana 3 razy (ostatnio 22 października 2021 o 9:05:09 przez sebastian.izdebski).
 1  
Ta sieć od dawna w Polsce oszukuje, jeszcze pod starą nazwą tak postępowali jak byłem ich klientem. Mam drugi telefon na kartę i jak nie zasilam telefonu to co trochę mnie szantażują że jak nie zasile to mi zabiorą numer! To też jest nie zgodne z prawem! Żadna inna firma tak nie postępuje z klientami jak T- Mobile!!! Oszukuwali mnie również z Supernet Video że kilka aplikacji miało działać bez limitu danych nawet jak już nie było Internetu i środków i Player nie działał a powinien!!! Tak właśnie tą firma postępuje z ludźmi!!!
 2