Łukasz Szewczyk21.04.2022 (13:36)brak komentarzy

UOKiK: Operatorzy mają zwrócić klientom pieniądze za usługi dodatkowe włączone bez ich zgody

• Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe.
• Wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone, zmienią się też standardy informowania konsumentów o płatnych usługach.
SMS smartfon
Prezes UOKiK wydał decyzje wobec operatorów telekomunikacyjnych: Netia, Orange i P4. Zwrócą oni konsumentom opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług. Dochodziło do tego wraz z zawarciem lub przedłużeniem umowy podczas rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez internet. Usługi były włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów i to na nich ciążył obowiązek ich wyłączenia przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich. Wiele osób piszących do UOKiK nie było świadomych tego, że muszą to zrobić.
W przypadku Netii chodzi o następujące usługi: "Bezpieczny Internet 2", "Bezpieczny Smartfon", "Identyfikacja Numeru", "Pakiet HBO HD", "GigaNagrywarka Standard", "GigaNagrywarka Maxi".

W przypadku Orange Polska chodzi o: "Halo Granie", "Cyber Tarcza", "Nawigacja Orange", "Orange Smart Care", "Gdzie jest Dziecko", "Bezpieczny Internet" oraz "Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto".

W przypadku P4 chodzi o: "Muzyka na czekanie", "Ochrona internetu", "Play NOW usługi dodatkowe TV", "Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich", "Bezpieczny internet", "Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne", "Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci", "100 minut do innych sieci komórkowych" oraz "200 minut do innych sieci komórkowych".

- Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi "nie" powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi.

Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów.